johle Postat 26 januari 2009 Postat 26 januari 2009 Tjenare alla glada! Jag har kommit till den tidpunkten då jag vill utöka min "studio". För närvarande har jag ett MIDI-klaviatur, ett externt ljudkort Yamaha Audiogram 6, en ADK A-51 mic samt en annan studiomic jag delar med en kompis av lite dyrare klass, 1500 kr kanske (minns inte namnet), till detta en elgitarr, stativ, micskydd osv. Min VST-samling börjar arta sig men jag saknar ändå nåt hårvarumässigt. Jag vet inte vad, ett reverb kanske? Min fråga är väl ungefär såhär, vad kan jag få för 500-1500 kr som skulle höja hela min ljudbild? Jag håller främst på med elektronisk/dance-musik så rösten är väl viktig antar jag. Skulle jag kunna skaffa något som höjer hela imagen/soundet för denna slant eller är det bara pengarna i sjön? (Jag gör den mesta musiken i Reason och lägger sång i Cubase) Jag vet att frågan är flummig och svår, men nåt tips kanske ni har? 😉 Jag blev så sugen när jag gick in på Musikbörsen här om dagen! 😄 Tack på förhand! MVH Johan
DieHard (oregistrerad) Postat 26 januari 2009 Postat 26 januari 2009 (redigerat) Varför inte ett mjukvarureverb som t ex SIR2? SIR1 är ju fortfarande gratis. Det är ett impulsreverb om du vet vad det innebär. Tror nog inte du får något i hårdvarusvängen i samma klass som det. Redigerat 26 januari 2009 av DieHard
jarlo Postat 27 januari 2009 Postat 27 januari 2009 Tjenare alla glada! Jag har kommit till den tidpunkten då jag vill utöka min "studio". För närvarande har jag ett MIDI-klaviatur, ett externt ljudkort Yamaha Audiogram 6, en ADK A-51 mic samt en annan studiomic jag delar med en kompis av lite dyrare klass, 1500 kr kanske (minns inte namnet), till detta en elgitarr, stativ, micskydd osv. Min VST-samling börjar arta sig men jag saknar ändå nåt hårvarumässigt. Jag vet inte vad, ett reverb kanske? Min fråga är väl ungefär såhär, vad kan jag få för 500-1500 kr som skulle höja hela min ljudbild? Jag håller främst på med elektronisk/dance-musik så rösten är väl viktig antar jag. Skulle jag kunna skaffa något som höjer hela imagen/soundet för denna slant eller är det bara pengarna i sjön? (Jag gör den mesta musiken i Reason och lägger sång i Cubase) Jag vet att frågan är flummig och svår, men nåt tips kanske ni har? 😉 Jag blev så sugen när jag gick in på Musikbörsen här om dagen! 😉 Tack på förhand! MVH Johan Tråkigt svar kanske, men om jag vore du skulle jag nog satsa på en ny samplingsskiva. Har svårt att tänka mig att nån hårdvarupryl skulle kunna lyfta din musik lika mycket som en bra samplingsskiva för de pengarna. Om du hemskt gärna vill ha hårdvara tror jag det är större chans att hitta en rolig pryl som sporrar kreativiteten, snarare än nån burk som skulle förbättra soundet märkbart. Kanske en liten effektlåda, trummaskin eller en talkbox?
laxlaxlax Postat 27 januari 2009 Postat 27 januari 2009 Du har GAS ( Gear acquisition syndrome ) Du behöver egentligen inget nytt och kommer känna dig märkligt tom även när du köpt det och insett att du egentligen inte behövde det.
Demonproducenten Postat 27 januari 2009 Postat 27 januari 2009 jag saknar ändå nåt hårvarumässigt. Jag vet inte vad när du vet vad så återkom tills dess ska du inte krysta fram ett behov
Knorrrr Postat 27 januari 2009 Postat 27 januari 2009 (redigerat) "Ring doktorn, skicka nån, för jag har Babylonsjukan" Tid = Pengar, Pengar = Tid. Du kanske kan skapa musik under tiden som du slipper jobba för att tjäna ihop de pengarna igen? Annars kan det vara trevligt med instrument. En Djembe-trumma eller Cajun kanske? Ott (Twisted records) har en låda med leksaksinstrument som han samplar i sina låtar. Man kan nog få ganska många roliga saker som låter för de pengarna.. 😄 Eftersom du tycker "rösten är viktig", kanske du ska köpa en micpreamp? Jag ska själv köpa en VTB-1 nu.. Står bl.a. i senaste numret av Studio att en micpreamp antagligen gör mer för ljudet än en dyrare mic skulle göra. Lycka till / Knorrrr Redigerat 27 januari 2009 av Knorrrr
maart (oregistrerad) Postat 27 januari 2009 Postat 27 januari 2009 hur har du det med lyssning? Några monitorer får du knappast för dom pengarna men ett par hörlurar kanske? om du inte har något redan alltså....
johle Postat 27 januari 2009 Trådstartare Postat 27 januari 2009 Vad kul att så många tog sig tid att svara! Det uppskattar jag 🙂 Angående reverb så kanske mjukvara is the way to go, som det är just nu iaf? Jag har testat lite olika gratisvarianter men jag har tyckt att de känns lite plastiga på nåt vis. Kan ju såklart bero på att jag inte kan hantera dem rätt, men iaf 😆 Angående lyssning så är det väl inte optimalt för tillfället men det får fungera. Jag har ett par Sennheiser-lurar och sen ett Altec Lansing 2.1-ljusystem till datorn. Att ha en subwoofer när man mixar är ju kanske inte drömläget men det får funka just nu. Jag gillar de syntetiska ljuden i Reason men ljudbanken för trumljud osv är såklart lite svikande i många fall. T.ex. lite "annorlunda" ljud som bongo/congas-trummor osv. Sånt vore coolt att skapa stämning med. Samt lite mer blandade ambient-ljud och så... Men ni har kanske rätt, att jag vill köpa just för köpandets skull, att jag inte behöver det just nu... Men jag undrar bara kort angående mic-preamp. Min kondensatormic drivs ju via phantommatning in till mitt externa ljudkort, har det inte inbyggd pre-amp då? 😏 Tack för alla tips! MVH Johan
DieHard (oregistrerad) Postat 27 januari 2009 Postat 27 januari 2009 Jag har testat lite olika gratisvarianter men jag har tyckt att de känns lite plastiga på nåt vis. Kan ju såklart bero på att jag inte kan hantera dem rätt, men iaf 😏 Gratisreverben suger men impulsreverb är något helt annat och som sagt var SIR1 är ett bra sådant.
drloop (oregistrerad) Postat 27 januari 2009 Postat 27 januari 2009 (redigerat) Mmm, har du kollat in alla gratis refills på Propellerheads hemsida? Finns hur mycket som helst. Det finns bongos och congas både som samplingar och som loopar... Och andra exotiska percussionljud. Trummor finns i som patchar till Redrum, NN-XT samt Combinatorn. Hyggligt mycket tycker jag också. Och ambientljud finns i rätt mycket tycker jag flera gratis refills som har detta som tema: Transmigrated Atmosphere Länk till gratis refills. http://www.propellerheads.se/download/refi...ReFillType=Free Redigerat 27 januari 2009 av drloop
johle Postat 27 januari 2009 Trådstartare Postat 27 januari 2009 Mmm, har du kollat in alla gratis refills på Propellerheads hemsida?Finns hur mycket som helst. Det finns bongos och congas både som samplingar och som loopar... Och andra exotiska percussionljud. Trummor finns i som patchar till Redrum, NN-XT samt Combinatorn. Hyggligt mycket tycker jag också. Och ambientljud finns i rätt mycket tycker jag flera gratis refills som har detta som tema: Transmigrated Atmosphere Länk till gratis refills. http://www.propellerheads.se/download/refi...ReFillType=Free Åh, riktigt kul att du tog dig tid att leta upp detta och t.om. länka! 😎 Det ska jag kolla upp direkt! Tack! MVH Johan
drloop (oregistrerad) Postat 27 januari 2009 Postat 27 januari 2009 Det finns bongos och congas både som samplingar och som loopar...Och andra exotiska percussionljud. Trummor finns i som patchar till Redrum, NN-XT samt Combinatorn. Hyggligt mycket tycker jag också. Ovan finns med från början i Reason, dessutom i mängder. Har du verkligen kollat i hela ljudbiblioteket som följer med Reason?
Knorrrr Postat 29 januari 2009 Postat 29 januari 2009 Men jag undrar bara kort angående mic-preamp. Min kondensatormic drivs ju via phantommatning in till mitt externa ljudkort, har det inte inbyggd pre-amp då? 😆 Jo.. Frågan är hur bra den inbyggda preampen är jämfört med en extern. Men ska du inte spela in sång, kanske det inte är så viktigt med den lite extra värmen som du kan få ut av en bättre mikrofonpreamp...(?) Nu vet jag ju inte om du spelar in sång. Men antar att det inte är så mycket sånt om du mest gör trance. (Fick för mig att du skrev innan att du gör trance.)
Gilbert Postat 29 januari 2009 Postat 29 januari 2009 (redigerat) Bra generell "hårdvarupryl" för studio för 500-1500 kr ? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=99379 Redigerat 29 januari 2009 av Gilbert
marc Postat 29 januari 2009 Postat 29 januari 2009 Om du ska satsa på kvaliten behöver du nog ett par rejäla monitorer och ett ljudkort med bra omvandlare. Annars hör du ju inte vad du gör? Fast då får du nog lägga lite mer än 1500.
iGnu Postat 29 januari 2009 Postat 29 januari 2009 om du producerar i reason så finns nog inte det något för 1500kr som höjjer din ljudkvalite. speciellt inte ett hårdvarureverb. som någon annan skrev så är kanske lyssningen och akustiken det som ger dig mest men då är 1500kr kanske inte så mycket längre. Att akustikbehandla och en bra preamp lär lyfta dina sånginspelningar. köp något för kreativitens skull? en billig hårdvarusynth (VA-typ) som du kan sitta och pilla på? jag har alltid sett till att ha en (byter lite då och då) just för att kreativiteten kommer lättare när man sitter och rattar fram ljud/spelar på något som finns under fingrarna istället för att dra i reglage med musen.. även om jag typ aldrig spelat in något (användbart) från de hårdvarusyntar jag ägt 🙁 du kommer även att inse att reason är rätt bra:) för att öka kvaliten i dina produktioner kan du skaffa mer kunskap.. gå ner på börsen och köp en DVD om pianospel, gitarrspel, musikteori eller kanske ljudteknik/produktion? Finns ju massvis på internet att hämta iofs.. macprovideo.com har rätt bra och prisvärda videor. Annars så gå och köp dig en fin och skön kontorsstol på typ ILVA. är lätt värt sina pengar.
iGnu Postat 29 januari 2009 Postat 29 januari 2009 elektronisk/dance-musik sa du. gå in på beatport.com och köp låtar för dina pengar. lyssna noga, tänk ut hur de är gjorda och låt dig inspireras.
DieHard (oregistrerad) Postat 29 januari 2009 Postat 29 januari 2009 för att öka kvaliten i dina produktioner kan du skaffa mer kunskap.. gå ner på börsen och köp en DVD om pianospel, gitarrspel, musikteori eller kanske ljudteknik/produktion? Finns ju massvis på internet att hämta iofs.. . Absolut. Finns få saker som är så inspirerande som att lära sig något nytt genom nån video eller så... 😛
Knorrrr Postat 29 januari 2009 Postat 29 januari 2009 Eller så åker du på någon alldeles förträfflig musikfestival i din musikgenre! Boom festival är ju inte i sommar.. Men finns nog någon fullmoon festival, eller så.. 😆
johle Postat 29 januari 2009 Trådstartare Postat 29 januari 2009 (redigerat) Oj, kul att tråden fortsatte! 🙂 Som sagt, jag gör typ dance-musik av lite lägre kvalitet, inte kommersiellt direkt. Men sång blir mer och mer ett inslag i det jag gör. Och det är åt det hållet jag är på väg, helt klart. Förr gjorde jag uteslutande mina projekt i Reason och de var helt instrumentala. Nu har jag börjat jobba tillsammans med en god vän som är ruggigt bra på piano. Så han spelar och jag mixtrar med ljuden 😛 Det är även han som sjunger in på det jag jobbar med nu... För övrigt, skönt tips du som föreslog en espressomaskin 😆 Jag är redan fast i träsket, svårt att inte hamna där när man pluggar på KTH och SU, hehe 😛 Men jag vet inte, känns ju som att ljudkortet borde vara acceptabelt. 1500 kr kostade det ju iaf 🙂 ? http://www.thomann.de/se/yamaha_audiogram_6.htm Micen funkar nog också för tillfället. Rösten mixar jag altså i Cubase, det är "musiken" jag gör i Reason. 🙂 Tack för alla svar! MVH Johan Redigerat 29 januari 2009 av johle
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.