Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag undrar om det finns någon här som vet var jag kan få bra vindljud?

Alltså tänk er: ni är på en ensam öken planet (kanske Dune eller ngt) och det börjar bli mörkt. Ni måste skynda för att nå grottorna som ligger långt fram genom den disiga sandfyllda himmeln. Och kring är finns det bara vind, som obönhörligt viner fram genom den ändlösa öknen. Infödingar på den här planeten har inget ord för "vindstill". Vindstilla finns helt enkelt inte. Avsaknad av storm är det närmaste vindstill man kan komma här...

:-) Men iaf så skulle jag alltså behöva få tag i bra vindljud. Helst kring 1 minut lång eller längre. Och helst gratis.

Jag är ganska så okunnig på det här med ljudeffekter och dyl. Några tips?

// Martin

Annons
Postat (redigerat)

Det finns ljud effekt CDs man kan köpa, och dom är ofta kategoriserade efter typer av ljud - t.ex. bilar/trafik, natur/väder, människor, sportljud, kontorsljud, krig osv. Dom effekterna är ofta ganska bra, men behöver lika fullt redigeras lite för att passa in så dom inte märks, så att säga. Jag har sett/hört om en serie skivor som heter Hollywood Edge som lär ska vara känd och omtyckt.

Jag behövde ett läskigt vindljud en gång för bakgrundmusiken till en teaterpjäs som jag stod för musik/ljud till, och i brist på tid så greppade jag DVDn med filmen Alien, och Aliens (2an), för där finns ett läskigt vindliknande ljud och klippte helt enkelt ut det. Så länge jag inte tjänade en massa pengar på det tyckte jag det var okej.

Många ljud kan man faktiskt gräva fram ur sin näromgivning. Ljudkillar som sysslar med film gör ofta så. Om hjälten använder en speciell Beretta modell som pistol i filmen, så anlitar dom helt enkelt en vapenexpert, och ber honom avlossa precis en sån - i olika miljöer som "vardagsrum", "utomhus i en skog", "utomhus i stadsmiljö", "i en gångtunnel", alla dom platser som hjälten ska skjuta sin Beretta i, i filmen - och använder sen dom inspelningarna i filmen. I svenska filmer ser man ofta att filmning och ljudinspelning är separat - t.ex. att en volvo 850 (som har en viss klang) ska ta en snäv kurva i hög fart. Då filmar man det och spelar även in ljudet. Sen gör man ett till pass med bilen, och det måste vara samma bil, samma sort, samma ljud som den verkligen har, där föraren kör likadant som han gjorde vid filmningen, och nu kan man ta upp bara ljud, man kan stå närmare med mickar utan att hamna i bild osv. Sen tar man bort originalljudet och lägger dit det närmickade ljudet istället.

Så man kan göra sånt här själv riktigt bra - såvida man inte bor i sverige och behöver några kanon-skott, då kan det bli lite omständigt 😄

Redigerat av Opus99
Postat
Hej!

Jag undrar om det finns någon här som vet var jag kan få bra vindljud?

Alltså tänk er: ni är på en ensam öken planet (kanske Dune eller ngt) och det börjar bli mörkt. Ni måste skynda för att nå grottorna som ligger långt fram genom den disiga sandfyllda himmeln. Och kring är finns det bara vind, som obönhörligt viner fram genom den ändlösa öknen. Infödingar på den här planeten har inget ord för "vindstill". Vindstilla finns helt enkelt inte. Avsaknad av storm är det närmaste vindstill man kan komma här...

:-) Men iaf så skulle jag alltså behöva få tag i bra vindljud. Helst kring 1 minut lång eller längre. Och helst gratis.

Jag är ganska så okunnig på det här med ljudeffekter och dyl. Några tips?

// Martin

Med en synt kan du skapa riktigt snygga vindljud (iaf har jag en preset för det i min Korg R3), annars kan du säkert hitta nåt här: http://www.freesound.org/

Lycka till!

Postat

Hej!

Var roligt med alla hjälpsamma svar.

Jag fick tag i ett väldigt passande vindljud hos freesound.org.

Tack skall ni ha,

// Martin

Postat

Om du -eller någon annan som läser tråden- kör Logic Pro så är Sculpture rätt bra på vindljud. Dessutom finns det en del loopar som följer med Soundtrack Pro också om jag minns rätt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.