Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag är ute efter en bra helhetslösning för ffa sång och ackgure inspelning.

Ffa vill jag ha: kompressor, limiter och eq.

Har kikat på Behringer MDX2600 som dessutom har gate, deesser och tupesimulering. Dessutom är den jädra billig.

Så jag undrar om någon har provat denna?

Sen saknar jag om jag köper denna en vettig EQ och undrar om någon har något tips. Inte så jädra dyrt bara...

• 3 månader senare...
Annons
Postat
men vad jag har hört och läst mig till så ska man undvika allt vad behringer gör... så jag kollar på andra alternativ!

Väldigt sant! Håll dig borta från billigt skräp, man blir aldrig glad av att trycka igenom ljud i behringerburkar.

En DBX kompressor gör jobbet om du inte vill hosta upp en förmögenhet. Brukar kunna hitta en 266à för runt 1500:-

Postat

Behringerprylar kan vara helt ok, beroende på vilken nivå man befinner sig på, så det är inte helt rätt att kategoriskt avfärda deras prylar som oanvändbart skräp.

I övrigt skulle jag föredra att spela in rent (alltså enbart med preamp och sedan direkt in i ljudkortet) och sedan göra all bearbetning med eq och kompressor i Cubase (eller vilket DAW-program du kör med). För att skapa ett "headroom", kan du spela in i 24-bit och sikta på typ -10dB som max, i stället för att ständigt försöka slicka 0dB, med den risk för oväntade överslag det medför. Om man har en extern kompressor och eq, så spelar man inte det och kan inte backa till det som fanns från början. Har man gjort något litet fel med inställning av kompressorn, så måste man i så fall spela in det igen. Det är enligt min mening mycket smidigare att göra sådant i efterhand.

Postat

Dessutom så låter nog en medioker plugg bättre än en Behringerapparat. Lägg pengarna på en bra mick och preamp (och akustik förstås) och gör resten i burken. Eventuellt så kan du senare köpa bättre pluggar (UAD t ex).

Postat
Behringerprylar kan vara helt ok, beroende på vilken nivå man befinner sig på, så det är inte helt rätt att kategoriskt avfärda deras prylar som oanvändbart skräp.

Jag tycker nog att man utan utan att tveka kan placera in Bheringers produkter i kategorin kreativitetshämmande skräp. I synnerhet om om man inte är så snitsig på att skruva ljud bör man ha bra grejer så att man får uppleva det det fina med att krana ut fina ljud. Bra burkar behöver man ibland knappt skruva på.

Kom på att TL Audio gjorde en kombiburk med kompressor och eq. Den har visserligen ganska mycket karaktär som man alla gånger kanske inte vill ha inspelat.

Kör i vind

J

Postat
Jag tycker nog att man utan utan att tveka kan placera in Bheringers produkter i kategorin kreativitetshämmande skräp. I synnerhet om om man inte är så snitsig på att skruva ljud bör man ha bra grejer så att man får uppleva det det fina med att krana ut fina ljud. Bra burkar behöver man ibland knappt skruva på.

Jag har visserligen själv bara en hörlursförstärkare från Behringer numera (eftersom funktionerna i den inte finns i andra hörlursförstärkare i rimliga prisklasser - och då kan jag leva med det högre bruset, eftersom den bara är till monitorlyssning medan man spelar in...), medan resten av de Behringerburkar jag har haft har åkt väck med tiden eftersom de inte har hållit måttet när jag har skaffat bättre prylar i riggen - men "kreativitetshämmande skräp" kan jag definitivt inte hålla med om. Det är prylar som alla har råd med och därför fyller de en viktig funktion. I början är det ju viktigare att kunna komma igång och göra något vettigt, än att behöva spara ihop en massa pengar för att kunna köpa det bästa och häftigaste direkt. Om man i det läget undviker budgetmärken som Behringer, Alto, Phonic, SM Pro Audio m fl, så är det verkligen kreativitetshämmande eftersom man helt enkelt inte har de funktioner som man tycker att man behöver för skapandeprocessen.

Visst hade det varit roligare att kunna köpa bättre prylar från början, men den verkligheten lever inte alla i... Dessutom är det många som faktiskt inte tycker att det är nödvändigt med bättre prylar, utan de lär sig hantera budgetprylarna bra och får tillräckligt bra resultat för sina behov med dem.

Går man ett steg längre, så uppskattar man de bättre prylarna mer om man har börjat från "botten". Efter budgetäventyren kan man också ha lättare att känna till funktioner, möjligheter och brister - och har därmed en bättre chans att avgöra vad man ska leta efter när man vill upp ett snäpp i kvalitet.

• 3 veckor senare...
Postat

DBX pro har riktigt bra processorer, 260i, kostar dock.. Alto´s L.E.M. kopia är också bra!

För övrigt så är det inte direkt något större behov av kompressor och limiter om man inte ska fläska mycket.. Rattar man eq och xovers bra så löser det mesta sig..

En felinställd limiter eller kompresor kan förstöra mera än vad den hjälper.. Både element och ljud..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.