lazy lady Postat 25 november 2004 Postat 25 november 2004 Tjena! Då var det min första gång på forumet. Så här ligger det till.............. -jag har spelat gura och sjungit i 20 år, både för mig själv och med ett dussin olika band, samt jobbat en del ute. Det jag inte har gjort är spelat in. OK, några rostiga demos på kassetporta har det väl blivit genom åren men inte mer. NU VILL JAG SPELA IN!!!!! Har en ok dator med XP, en 6 kanals mixer, mickar och en knippe guror, men vet inte vad jag behöver för att kunna spela in via datorn. Med tanke på att jag har ca 1000 intressen och en sambo som jämt skäller på mina utlägg vill jag starta med en riktig budget lösning, för att kunna göra lite demos av ok kvalitet. VAD BEHÖVER JAG? Är verkligen supertacksam för alla råd ni kan ge mig! Tackar! //Lazy Lady
One night in The Trance Postat 25 november 2004 Postat 25 november 2004 (redigerat) hejsan, du behöver inspelning program, typ Cubase, Logic, mm, sen en studio ljudkort, du kan hitta en billig mellan 700-1000kr en bra ljudkort, en midi keyboard kanske , en Monitor eller en studiohörlur för att lyssna, börja med det 😉 Redigerat 25 november 2004 av One night in The Trance
Lundin Postat 25 november 2004 Postat 25 november 2004 Det finns billigare lösningar äm Cubase, logic m.fl om du inte är petig med finesser. Hur vill du främst spela in? ska det vara MIDI eller mestadels livespelade audioinspelningar? Vad har du för budget?
One night in The Trance Postat 25 november 2004 Postat 25 november 2004 (redigerat) Cubase SE rätt så billig, , logic kanske för dyrt, eller så hitta begaganad Cubase SX på nätet, Redigerat 25 november 2004 av One night in The Trance
Gurra (oregistrerad) Postat 25 november 2004 Postat 25 november 2004 Hej och Välkommen till forumet. 😄 Ett tips kan vara ljudkortet "EMU-404" där medföljande Cubasis VST+ Wave- Lab, för 1295:- på Musikbörsen kan va en bra början.
osiris Postat 25 november 2004 Postat 25 november 2004 Hej och Välkommen till forumet. 😄Ett tips kan vara ljudkortet "EMU-404" där medföljande Cubasis VST+ Wave- Lab, för 1295:- på Musikbörsen kan va en bra början. Där har du din deal 🙂
slaptap Postat 25 november 2004 Postat 25 november 2004 (redigerat) ...Å ska vi verkligen snålköra så ryck ett SoundBlaster 128 från Clas Ohlsson (tror det finns kvar) för ett par hundringar. Max kvalisort på inspelning blir 44kHz/16bits stereo (CD-standard) men för att lära sig så duger det länge. Till på köpet så har det gamla kortet inbyggd mikrofonstärkare (knappt värd namnet, men dock). Har för mig att det är kompatibelt med ASIO-drivisarna åxå. Sen kan du jazza runt på de olika tillverkarna av musikprograms websidor och ta hem demoversioner. Då kan du sitta i lugn och ro för att prova ut vad som passar dig bäst. Några tips är Samplitude, Magix, Steinberg....här är fler på forumet som kan tipsa om fler tillverkare. Lycka till!!!! 😄 Redigerat 25 november 2004 av slaptap
Pusa Postat 25 november 2004 Postat 25 november 2004 ...Å ska vi verkligen snålköra så ryck ett SoundBlaster 128 från Clas Ohlsson (tror det finns kvar) för ett par hundringar. Max kvalisort på inspelning blir 44kHz/16bits stereo (CD-standard) men för att lära sig så duger det länge. Till på köpet så har det gamla kortet inbyggd mikrofonstärkare (knappt värd namnet, men dock). Har för mig att det är kompatibelt med ASIO-drivisarna åxå. Skall du ha detta....... se då verkligen till att det är ASIO-kompatibelt, (ASIO är drivrutiner som drastiskt förbättrar fördröjningen.. utan någon form av ASIO drivrutiner kommer du inte att kunna lägga "spår-för-spår"..) ( ok, det GÅR att lägga, men det kommer att bli en på tok för lång fördröjning, så du kommer att få justerna vart spår manuellt) Och jag antar att det är något som du vill kunna göra? Jag skulle nog satsa på den lösningen med cubasis VST som någon sa här uppe, så får du dessutom ett helt ok inspelningsprogram direkt, som du dessutom kan få hjälp med här på forumet..
joachime Postat 25 november 2004 Postat 25 november 2004 Det finns billigare lösningar äm Cubase, logic m.fl om du inte är petig med finesser. Vad sägs om den här? Nu kan man skaffa två (lagliga naturligtvis!) fullt fungerande gratislincenser till sequencer- och mixprogrammet Tracktion av Mackie. Två stycken för att man ska kunna använda programmet på två datorer samtidigt. http://www.guitarplayer.com/freetracktion.htm
Lundin Postat 26 november 2004 Postat 26 november 2004 Det finns billigare lösningar äm Cubase, logic m.fl om du inte är petig med finesser. Vad sägs om den här? Nu kan man skaffa två (lagliga naturligtvis!) fullt fungerande gratislincenser till sequencer- och mixprogrammet Tracktion av Mackie. Två stycken för att man ska kunna använda programmet på två datorer samtidigt. http://www.guitarplayer.com/freetracktion.htm 😉 billigare än gratis blir det väl aldrig...
lazy lady Postat 26 november 2004 Trådstartare Postat 26 november 2004 Tackar och bugar för alla svar!.............-supersjysst!! Så här blev det! Jag kom över Cubase SX, billigt..........;-) Och funderar på ljudkortet M-Audio Delta 2496 för 1050 spänn, vilket känns riktigt överkommligt. Dessutom har det fått ganska bra betyg, som jag ser det. Nu skall vi bara se om det fungerar...........-återkommer om det! EN SAK TILL!.........- Vilket kaliber på processor rekommenderar ni för att köra! //Lazy Lady
bonzo Postat 26 november 2004 Postat 26 november 2004 EN SAK TILL!.........- Vilket kaliber på processor rekommenderar ni för att köra! //Lazy Lady På en Inteldator skulle jag minst köra P4 2.4GHz (inte Celeron). Det kostar inte så många extra hundringar att kliva upp till 2.8-3.0 för övrigt. AMD har jag ingen koll på.
Vallhagen Postat 26 november 2004 Postat 26 november 2004 EN SAK TILL!.........- Vilket kaliber på processor rekommenderar ni för att köra! //Lazy Lady På en Inteldator skulle jag minst köra P4 2.4GHz (inte Celeron). Det kostar inte så många extra hundringar att kliva upp till 2.8-3.0 för övrigt. AMD har jag ingen koll på. Min rekommendation, om man fortfarande behåller budgettanken, är att lägga de extra hundringarna på mer RAM i st f en marginellt snabbare processor. Som sagt, om man behöver välja. /Bengan (som nu har en gratis Tracktion på skrivbordet! Tack för det tipset!)
Gurra (oregistrerad) Postat 26 november 2004 Postat 26 november 2004 Så här blev det! Jag kom över Cubase SX, billigt..........;-) //Lazy Lady Va Bra...va fick du ge för det? LÄS Manualerna, då får du en bra bild hur det funkar.
lazy lady Postat 26 november 2004 Trådstartare Postat 26 november 2004 Ha, ha, ha, ha!!! Låt oss bara säga att jag kom över det billigt.........-riktigt billigt...;-) //Lazy Lady
android Postat 26 november 2004 Postat 26 november 2004 EN SAK TILL!.........- Vilket kaliber på processor rekommenderar ni för att köra! Beror på vad du tänker göra. Ska du bara spela in audiospår (gitarr, sång, etc.) och lägga lite effekter på det, så funkar det mesta. Jag kör med en P3 på 866MHz och den klarar ett tjugotal spår med enklare effekter utan större problem... Vill du däremot köra en massa VST-instrument (mjukvarusynthar, trumplugins, etc) så ska du lyssna på vad de andra grabbarna här säger. Pst, ett litet tips också... Grabbarna som driver det här stället brukar inte gilla prat om "gratisversioner" av program...
D Vibe Postat 26 november 2004 Postat 26 november 2004 "Gratisversioner, lånade program, köpt av H2O, Try Before Buy, Sponsrad av H2O.." <- älskade uttryck 😲 /Daniel
D Vibe Postat 26 november 2004 Postat 26 november 2004 Vad är det med sambos och deras perversa kontrollbehov av de pengar man lägger åt sidan för att spendera på ens hobby? Näe, så fort man inte lägger sina egna pengar på saker som de själva kan få ut nånting av (och en glad, nöjd och trevlig sambo verkar inte räknas), som t.ex. en ny DVD-spelare, större TV, snabbare dator, snyggare bil, nya gardiner, böcker, CD-skivor (som DE gillar naturligtvis), nytt sofföverdrag, kläder åt dem, resor till medelhavet, champangefrukost varje helg, lyxiga parmiddagar (o.s.v.....), så ska gnällpåsen komma fram direkt. Då passar de på att plocka fram gamla skitsaker som hände för ett halvår sen och använder för att vi stackars hobbyentusiaster ska behöva få dåligt samvete... Är jag bitter? Neeeeeeeeej då! 😲 Oj, hamnade visst lite offtopic...
android Postat 26 november 2004 Postat 26 november 2004 Dumpa henne och flytta ihop med en "musikerinna"...? 😲
Neosus Postat 26 november 2004 Postat 26 november 2004 Ha, ha, ha, ha!!! Låt oss bara säga att jag kom över det billigt.........-riktigt billigt...;-) //Lazy Lady Du är inte ensam om det. 😲
D Vibe Postat 26 november 2004 Postat 26 november 2004 Fast just nu så är jag singel, så för mig är det inga problem 😲 /Daniel
lazy lady Postat 29 november 2004 Trådstartare Postat 29 november 2004 Godmorgon!!! I lördags var det dax för montering av det nya ljudkortet M-Audio. Kortet kom på plats och mjukvaran laddades in efter ngt kryptiska förklaringar i manualen. Efter ett antal timmars pillande lyckas jag få in ljudet i Cubase. Jag ser att staplarna ger utslag på min gura, som är kopplad genom mixern. Nu fattas bara att jag kan få ut ljudet ur datorn ???????? VARFÖR HÖR JAG INGET........-LJUDET FINNS DÄR INNE MEN VILL AV NGN ANLEDNING INTE TITTA UT? Hmmmmmm?..........-vad kan vara felet? Troubleshooting-schemat kan man ju vara utan, med tankle på att det bara frågar en saker som......-har du slagit på datorn, har du kopplat in dina högtalare, etc...........-riktigt roligt faktiskt. Skäms när jag säger att jag jobbar med IT...........-JAG ÄR SÅ INKOMPETENT NÄR DET KOMMER TILL SÅDANT HÄR!!!! //Lazy Lady
Gurra (oregistrerad) Postat 29 november 2004 Postat 29 november 2004 Hur har du kopplat mixern till ljudkortet?
freddo Postat 29 november 2004 Postat 29 november 2004 😉 Om staplarna i Cubase ger utslag så... Har Du monitor påslaget? Blir det nåt om Du spelar in?
lazy lady Postat 29 november 2004 Trådstartare Postat 29 november 2004 Mixern har jag kopplat med RCA kontakterna tape out, in i analog kanal på ljudkortet. Kanske helt fel? Hmmm, vad jag kan se så blir det signal på det jag har spelat in. Provade att spela in på 3 olika kanaler och samtliga ger "rätt utslag" när jag spelar upp dom............-men inte hörs det!!! //LL
freddo Postat 29 november 2004 Postat 29 november 2004 (redigerat) Hmmm, vad jag kan se så blir det signal på det jag har spelat in. Betyder det att det blir "kurvor" i ljudfilen/erna i cubase? Har Du kollat igenom inställningarna i mixerprogrammet till Delta 2496? Vad har Du kopplat på utgångarna till 2496? (blir det ljud om Du spelar upp en mp3-fil?) Redigerat 29 november 2004 av freddo
lazy lady Postat 29 november 2004 Trådstartare Postat 29 november 2004 MED RISK FÖR ATT BLI TOTALT DUMFÖRKLARAD! Mina högtalare är fortfarande kopplade till samma uttag som innan på datorn. Detta uttag sitter nämligen inte på ljudkortet. Måste jag på ngt sätt koppla högtalarna till ljudkortet och i så fall var. Där är ju bara RCA kontakter bak på kortet! //LL
freddo Postat 29 november 2004 Postat 29 november 2004 (redigerat) Trouble-shootingen kanske inte var så dum ändå ;-) Exempelvis kopplas rca-ut (ljudkort) till rca-in på "hem-stereon". Ett alternativ skulle kunna vara att skaffa ett rca-kablage med ena änden passande till högtalarna så kan du koppla som tidigare fast ut från nya ljudkortet. Sen kanske det finns nån möjlighet att routa ljudet från 2496 till ditt andra ljudkortet, men det låter jag bli att ge mig in på 😎 Redigerat 29 november 2004 av freddo
Gurra (oregistrerad) Postat 29 november 2004 Postat 29 november 2004 Gå från "main out "på mixern till L/R-In på ljudkortet,Koppla "L/R-out" från ljudkortet till "tape in" på mixern. Koppla högtalarna till "Control out/phones" eller vad det kan heta på din mixer (märke?) Detta ska funka.
lazy lady Postat 29 november 2004 Trådstartare Postat 29 november 2004 1000-Tack för all hjälp!!! Då skall vi hem och koppla! Jag återkommer! //LL
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.