Jump to content
Annons

Latency problem!

JohanSthlm (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat

Godmorgon, skulle behöva lite tips på hur kan jag minska min Latency vid inspelning i min bärbara

dator. Idag ligger latency på 26,5 ms vilket gör det omöjligt att spela in. Minskar jag Buffer size från

512 så minskar latency men ljudet blir sämre och knastrigt.

Jag har:

- Ny snabb laptop, 4 gb ram

- Vista (Skit!)

- Ljudkort Focusrite Saffire LE

- Driver - ASIO4ALL

- Ableton Live

En kompis kör En 4 år gammal bärbar, Cubase och Digidesign Mbox utan någon som helst latency...

så jag fattar inte varför det inte skulle funka bra för mig.

Vad rekommenderar ni mig att göra?

Tack på förhand

Johan

Annons
Postat

Är det USB eller firewire ljudkort du har?

Själv har jag ett USB Line6 UX - 1 som ibland också brukar strula. Ibland när jag byter projekt så kan det börja brusa som fan en snabbis eller så håller det på för evigt. Då måste jag alltid starta om datorn och lägga igång Cubase på nytt och då funkar det. Annars är det bara o starta om burken tills det funkar.

Ibland hoppar man till som tusan när det brusar till när man spelar in, som tur är kommer bruset inte in i inspelningen (alltså bara i lurarna), dock kan koncentrationen gå ur en när det väl händer.

Min lateny ligger på 9 ms alltid.

Postat

Med ditt ljudkort och ableton live bör du kunna köra ASIO istället och få ner latency. Annars är det ju så att det är datorns prestanda som styr. Dvs. en vältrimmad burk gör det möjligt att köra med liten buffer size och lägre fördröjning.

En ny dator borde prestera bättre så du borde kunna optimera datorn och operativ så att den kan hantera dataströmmarna bättre.

Postat

Själv har jag ett USB Line6 UX - 1 som ibland också brukar strula. Ibland när jag byter projekt så kan det börja brusa som fan en snabbis eller så håller det på för evigt. Då måste jag alltid starta om datorn och lägga igång Cubase på nytt och då funkar det. Annars är det bara o starta om burken tills det funkar.

Ibland hoppar man till som tusan när det brusar till när man spelar in, som tur är kommer bruset inte in i inspelningen (alltså bara i lurarna), dock kan koncentrationen gå ur en när det väl händer.

Firewire-kort! Kör du med buffer size 512?

Postat
- Driver - ASIO4ALL

Luktar som att det är just dina drivare som är problemet.

Testa att ladda hem drivare från Focusrite:

http://www.focusrite.com/support/software/saffire_le/

Har testat Focusrites driver som kom med ljudkortet och det är ingen skillnad. Nu kanske det i och för sig kommit någon ny version. Skulle inte förvåna mig om mitt problem har något med Vista att göra....

Postat
Med ditt ljudkort och ableton live bör du kunna köra ASIO istället och få ner latency. Annars är det ju så att det är datorns prestanda som styr. Dvs. en vältrimmad burk gör det möjligt att köra med liten buffer size och lägre fördröjning.

En ny dator borde prestera bättre så du borde kunna optimera datorn och operativ så att den kan hantera dataströmmarna bättre.

Ok tack, vet du om Vista kan vara boven i dramat? Funtar på att rensa hela burken, ta bort alla onödiga program samt installera XP istället.

Postat

Firewire-kort! Kör du med buffer size 512?

Jag kör med 512!

Postat

Vista kan nog vara boven. Har ingen som helst erfarenhet av Vista då rekommendationen har varit att inte byta "upp" sig.

Många har vitnat om problem med Vista men samtidigt kanske många problem har lösts med tiden. Vet att det finns användare här på forumet som kör Vista och är nöjda med det.

Hur som helst med mina begränsade kunnskaper om Vista skulle jag inte villja rekommendera det operativet.

Att rensa datorn kan jag verkligen rekomendera oavsett operativ och att även stänga av en massa funktioner som du inte behöver.

Googla på Optimze windows for audio så lär du hitta ett och annat. Vet att även studio har någon PDF som man kan köpa där man får lära sig att sätta ihop en musikdator som även innehåller bra information om hur man optimerar datorn.

Postat
Vista kan nog vara boven. Har ingen som helst erfarenhet av Vista då rekommendationen har varit att inte byta "upp" sig.

Många har vitnat om problem med Vista men samtidigt kanske många problem har lösts med tiden. Vet att det finns användare här på forumet som kör Vista och är nöjda med det.

Hur som helst med mina begränsade kunnskaper om Vista skulle jag inte villja rekommendera det operativet.

Att rensa datorn kan jag verkligen rekomendera oavsett operativ och att även stänga av en massa funktioner som du inte behöver.

Googla på Optimze windows for audio så lär du hitta ett och annat. Vet att även studio har någon PDF som man kan köpa där man får lära sig att sätta ihop en musikdator som även innehåller bra information om hur man optimerar datorn.

Blåser datorn ikväll och installerar XP istället, har aldrig haft något problem med det opererativsystemet! Blir galen på att halva tiden alltid går åt till hårdvarustrul!

Postat

Jag har hört flera som haft problem med knastrande Saffire LE och firewire... sök med google på detta, så kanske det dyker upp något. Vill minnas att det är något med vissa laptops firewiregränssnitt och kortet som bråkar...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.