Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan.

Har kollat igenom forumet men inte hittat svar på mitt lilla problem. Har börjat spela in lite men vill spela in gitarr på en kanal och sång på en annan samtidigt. Men kan verkligen inte få det att funka. Jag har Cubase LE4 och ett externt ljudkort, Lexicon Omgea.

har försökt följa manualen men funkar ändå inte, så om nån skulle kunna förklara rätt utförligt för mig hur man ska göra vore det väldigt snällt!

Vill alltså spela in min gitarr som jag pluggat in i ljudkortet och sång samtidigt på varsin kanal.

Tack på förhand!

Annons
Postat
Hejsan.

Har kollat igenom forumet men inte hittat svar på mitt lilla problem. Har börjat spela in lite men vill spela in gitarr på en kanal och sång på en annan samtidigt. Men kan verkligen inte få det att funka. Jag har Cubase LE4 och ett externt ljudkort, Lexicon Omgea.

har försökt följa manualen men funkar ändå inte, så om nån skulle kunna förklara rätt utförligt för mig hur man ska göra vore det väldigt snällt!

Vill alltså spela in min gitarr som jag pluggat in i ljudkortet och sång samtidigt på varsin kanal.

Tack på förhand!

Då har du två xlr/tele -jack eller liknande? Alltså gitarren i en och mikrofonen i den andra. Jag är inte sådär värst bra , jag är nybörjare själv, men borde du inte ändra input/output i rutan till vänster så att den är tex left/left för den vänsta mick-ingånger och right/right för den högra. alltså att man i input/output måste markera om man tar in ljudet från höger eller vänster mickuttag på ljudkortet. det har fungerat för mig i alla fall. lycka till!

Postat

pluggar in gitarren till tele och mikrofon till xlr uttag ja, har redan testat det du nämner men kan ändå inte få det att funka, måste vara nån inställning eller nåt jag missat. Har försökt med massa grejer.

Postat (redigerat)
pluggar in gitarren till tele och mikrofon till xlr uttag ja, har redan testat det du nämner men kan ändå inte få det att funka, måste vara nån inställning eller nåt jag missat. Har försökt med massa grejer.

Har du tryckt på framsidan på knappen "usb assign"?

Om du tar gitarren och pluggar in den i tele jack nr.1 på baksidan (är längst uppe till vänster) och sätter du i micen i mic nr.2 ingången sedan vänder du ljudkortet och överst så trycker du på "usb assign" på mickanalerna så att den lyser på kanal 1-2 sedan under den så trycker du på linjeingången på usb assign en gång så att den lyser likadant.

Sedan höjer du volymen också på rattarna på ljudkortet på Mic 2 och Line 1.

Sedan ställer du in ljudkortet i cubase och skapar två spår och deras ingångar ska vara kanal ett och den andra ska ha kanal 2.

Har för mig att det ska funka... hoppas att du förstår något 🤪

Btw det är ett osmidigt ljudkort.

Redigerat av Kirisotu
Postat

Ja nu fixa det sig allt, det hjälpte det du sa kirisotu, det är ett väldigt bökigt ljudkort faktiskt. Tack så mycket för hjälpen!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.