Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjena!

Min käre far har hittat en violin som han (och jag) gärna skulle vilja veta lite mer om. Om det är någon som vet något om denna violin, baserat på den info och bilder jag lägger upp här, vore hjärtligt vänlig om ni kunde offra nån minut för att förklara ett och annat.

Det finns ett fodral till med extra strängar..

Allt är av intresse. Dvs om det finns någon historia om skaparen av violinen, om den har något speciellt värde osv osv.

Här följer lite bilder..

post-20525-1232914372_thumb.jpg

post-20525-1232914361_thumb.jpg

på bilden över är det en markering på själva skruvlådan(?). Det verkar stå "SE" (kan iofs vara initialerna på ägaren av fiolen)

post-20525-1232914350_thumb.jpg

Redigerat av prot
Annons
Postat (redigerat)

inuti fiolen står det en text... vi skrev det på en lapp som jag bifogar som bild.

post-20525-1232914765_thumb.jpg

post-20525-1232914762_thumb.jpg

post-20525-1232914758_thumb.jpg

"81" står det bakom på själva roten av halsen..

Hoppas att det är någon här som vet mer..

mvh

dennis

Redigerat av prot
Postat

Spontant så skulle man väl kunna säga (när man tittar på bilderna) att fiolen ser ut att ha ett behov av en översyn ifrån någon kunnig. Det har funnits otroligt många fiolbyggare av varierande kvalité i sverige, vilket gör att man det är svårt att av bara se på bilder uppskatta ett värde. Tyvärr så har jag inte hört talas om L J Norin heller så jag vet inte vad för kvalité han hade på sina byggen. Jag har däremot hört efter med en kompis från Edsbyn ifall han har någon information om byggaren. Jag återkommer ifall jag får fram någon information.

När det gäller att uppskatta ett värde, så skulle jag rekommendera dig att gå in till en violinatelje för att höra efter om de har möjligheter att göra en värdering. Om du talar om vart du bor någonstans så kanske det är någon so kan rekommendera ett bra ställe att lämna in instrumentet för värdering.

/H.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.