ONSatan Postat 25 januari 2009 Postat 25 januari 2009 Jag tänkte använda mig av en kyrkorgel i ett intro på en låt (bara typ15-20 sekunder). Jag har fixat tillgång till kyrka, orgel och bra kantor. Men, hur mickar man? Jag har bara ett par SM57 och en StudioProjects B3. Är det B3 på stativ och "åtta" som gäller? Vad mer tänka på? Problem att det bara blir mono? Hur ska man mixa orgeln sen (den kommer vara ensam förutom sång)?
kuriyakin Postat 25 januari 2009 Postat 25 januari 2009 Hejpa! Nu är jag helt blåbär på inspelningstekniker, speciell på kyrk orglar. Men det känns lite som om att man letar upp en bra plats i kyrkan där man tycker det låter bra, om sen sätter micken där. En eller flera kan man ju testa sig fram bara. 🤪 mvh
sixties Postat 25 januari 2009 Postat 25 januari 2009 är det bara orgeln så är det ju ingen konkurens om ljudutrymmet så det är ju bara att skruva så det låter bra. ev. lägga på lite katedral reverb för att rätt kyrko känsla (om det inte räcker med det du får med av rumsljudet.). mycket jobb för 20 sek. musik.
engson Postat 25 januari 2009 Postat 25 januari 2009 Basso här på forumet har gedigen erfarenhet av att spela in orgel. Du kan kanske kontakta honom, om han inte hittar tråden av sej själv!
KillwithSkill Postat 25 januari 2009 Postat 25 januari 2009 Ring/maila ljudprofessorn Bo Hansson på Rauna of sweden. Han har gjort kyrkorgelinspelningar i säkert 40 år och har galen koll på allt som har med ljud att göra.
hegobald Postat 25 januari 2009 Postat 25 januari 2009 Bosse finns på detta forum.. Du kan prova messa honom. Du hittar Bo Hanén på https://www.studio.se/index.php?showuser=571 Ring/maila ljudprofessorn Bo Hansson på Rauna of sweden.Han har gjort kyrkorgelinspelningar i säkert 40 år och har galen koll på allt som har med ljud att göra.
KillwithSkill Postat 25 januari 2009 Postat 25 januari 2009 Bosse finns på detta forum.. Du kan prova messa honom. Du hittar Bo Hanén på https://www.studio.se/index.php?showuser=571 Ring/maila ljudprofessorn Bo Hansson på Rauna of sweden.Han har gjort kyrkorgelinspelningar i säkert 40 år och har galen koll på allt som har med ljud att göra. Det är inte samma person som du skriver om. Om det var därför du quota mig?
Exil Postat 25 januari 2009 Postat 25 januari 2009 Om du nu bara har tillgång till en Studi Projects B3 och en sm57:A skulle jag använda stereotekniken MS för att få ett större sound. En orgel i mono tror jag blir väldigt tråkigt, då en orgel ska låta maffig.
Omni Postat 26 januari 2009 Postat 26 januari 2009 Du måste micka en Nemumann U87 ovanför varje pipa. Det blir ganska många mickar, kablar, stativ. Ljudkort med några hundra ingångar är också lite svårt att hitta. Knepigt det där med orgel... Mvh Omni
ONSatan Postat 26 januari 2009 Trådstartare Postat 26 januari 2009 Du måste micka en Nemumann U87 ovanför varje pipa. Det blir ganska många mickar, kablar, stativ. Ljudkort med några hundra ingångar är också lite svårt att hitta. Knepigt det där med orgel... Mvh Omni Ja, det känns väldigt nödvändigt för ett punkintro ...
zagor Postat 26 januari 2009 Postat 26 januari 2009 får man heta onsatan och boka inspelning i en kyrka?
trombonisten Postat 26 januari 2009 Postat 26 januari 2009 (redigerat) Vanlig teknik för att micka orgel: 2 st rundtagande mikrofoner på höga stativ ute i rummet. Inte för nära orgeln för då blir det för mycket pys och skrammel. Samt att det blir fokus på bara några stämmor. Avstånd och höjd får man prova sig fram till, bra då med rejält höga stativ. Orglar är luriga, de kan låta som bästa ganska långt bort ifrån dem. Men man tar väl vad man har. SM58 skulle jag tro utgår. Men det går ju alltid att prova. B3-an i rundtagande (minns inte om den kan det) eller 8 verkar vettigt. Försök annars hyra eller låna ett par "riktiga" rundtagande mikrofoner om du skall få till den där riktiga basen. Gärna lite för lite rumsklang än för mycket, går att lägga till i efterhand men inte ta bort. // Gunnar PS: glöm inte rejält långa mick-kablar! Redigerat 26 januari 2009 av trombonisten
MrBluesman Postat 26 januari 2009 Postat 26 januari 2009 (redigerat) får man heta onsatan och boka inspelning i en kyrka? Var också lite fundersam över det... 😏 Själv hade jag nog testat MS-mikning. Du har inte tillgång till en stormembranare (njure) till? (Blir nog lite fjösigt med bara en SM57 i mono... inte för att många lyssnar i mono, men ändå.) -Eller traditionell stereo-uppmikning med två rundupptagande om du kan låna/hyra ett par matchade. Redigerat 26 januari 2009 av MrBluesman
ONSatan Postat 26 januari 2009 Trådstartare Postat 26 januari 2009 (redigerat) får man heta onsatan och boka inspelning i en kyrka? Well, it ain't my given name ... Surprise, surprise! 😏 Känner hon som ska spela som kantor då hon är min flickvänn... Cheers! EDIT: Tack för alla svar! Jag ska försöka ragga upp en B3 till och siktar på att esta följande: Alt. 1. B3(1) som åtta och B3(2) som njure alt rundupptagande (dvs MS). Alt. 2. Båda B3-orna som rundupptagande och i stereo. Skiter det sig med att få tag i en mick till så kör jag med min B3 som åtta och en SM57 "i mitten" (MS). Tack igen! Redigerat 26 januari 2009 av ONSatan
sarastro Postat 26 januari 2009 Postat 26 januari 2009 Vanlig teknik för att micka orgel: 2 st rundtagande mikrofoner på höga stativ ute i rummet. Inte för nära orgeln för då blir det för mycket pys och skrammel. Samt att det blir fokus på bara några stämmor. Avstånd och höjd får man prova sig fram till, bra då med rejält höga stativ. Orglar är luriga, de kan låta som bästa ganska långt bort ifrån dem. Jag har lyckats hyfsat med två rundtagande U-87 på höga stativ en bit ut i kyrkan, kompletterade med två Sennheiser MD421 några meter från orgeln. Avstånden beror ju naturligtvis på orgelns storlek och hur organisten registrerar orgeln. Ta hem inspelningen på separata kanaler och mixa efteråt, så har du full kontroll. 😄
DieHard (oregistrerad) Postat 26 januari 2009 Postat 26 januari 2009 får man heta onsatan och boka inspelning i en kyrka? Well, it ain't my given name ... Surprise, surprise! 😉 Känner hon som ska spela som kantor då hon är min flickvänn... Och hennes namn är Lilith? 😄 Cheers! EDIT: Tack för alla svar! Jag ska försöka ragga upp en B3 till och siktar på att esta följande: Alt. 1. B3(1) som åtta och B3(2) som njure alt rundupptagande (dvs MS). Alt. 2. Båda B3-orna som rundupptagande och i stereo. Skiter det sig med att få tag i en mick till så kör jag med min B3 som åtta och en SM57 "i mitten" (MS). Tack igen!
ONSatan Postat 27 januari 2009 Trådstartare Postat 27 januari 2009 (redigerat) Och hennes namn är Lilith? 😉 Hur f-n viste du det (känner vi dig?)? Riktigt otäckt att du kunde gissa namnet så! Btw, det är en trevlig tjej men jag har bara lite svårt att vänja mig vid att hon alltid ska sova i sand och att hon i sömnen talar om öknar, förgöra, sjukdom etc ... 😉 Redigerat 27 januari 2009 av ONSatan
sarastro Postat 31 januari 2009 Postat 31 januari 2009 Tack för alla svar! Jag ska försöka ragga upp en B3 till och siktar på att esta följande: Alt. 1. B3(1) som åtta och B3(2) som njure alt rundupptagande (dvs MS). Alt. 2. Båda B3-orna som rundupptagande och i stereo. Skiter det sig med att få tag i en mick till så kör jag med min B3 som åtta och en SM57 "i mitten" (MS). Tack igen! Lycka till! Kommentera gärna här och berätta hur det gick! /Sarastro
ONSatan Postat 31 januari 2009 Trådstartare Postat 31 januari 2009 Lycka till!Kommentera gärna här och berätta hur det gick! /Sarastro Tack! Imorgon kväll smäller det (om inte mitt halsont är influensa).... Det sket sig dock att fixa fler mickar (har inte hunnit, fullt med annat). Dock, en SP B1 plus en SM57 i X/Y torde vara OK för ett punkintro. Vill ju inte att det ska vara alldeles för mycket bättre intro än låt 🙂 Men, det ska bli kul som f-n att testa detta. Cheers!
ONSatan Postat 1 februari 2009 Trådstartare Postat 1 februari 2009 Lycka till!Kommentera gärna här och berätta hur det gick! /Sarastro Har nu gjort inspelningarna. Ljudet blev nog (har inte hunnit testa så mycket) bra (bättre än vad jag hade hoppats på) trots att jag fick ta SM 57 som mittmick. Dock, PROBLEM det finns knaster på inspelningarna. Inte hela tiden men med några sekunders mellanrum kommer det LP-skive-knaster... Någon som kan tipsa om ett bra prog för att ta bort knastret? PLEASE! Cheers!
ONSatan Postat 2 februari 2009 Trådstartare Postat 2 februari 2009 (redigerat) Dock, PROBLEM det finns knaster på inspelningarna. Inte hela tiden men med några sekunders mellanrum kommer det LP-skive-knaster... Någon som kan tipsa om ett bra prog för att ta bort knastret? PLEASE! Cheers! Yeah!!!!!!! Det visade sig att knastret var från ljudkortet vid uppspelning och ej inspelningen. När jag startat om ljudkortet efter natten så var knastret borta. F-n vad gött! Ljudet är riktigt, riktigt bra! Skön maffig stereokänsla från X/Y och både rymd och kraft. Gäller bara att sabba ljudet nu vid mixningen så att det inte blir för mycket bättre ljud på introt än den efterföljande låten ... 🙂 EDIT: Fick till lite bättre svenska efter att jag lyckats hantera lyckoruset... Redigerat 2 februari 2009 av ONSatan
HoboRec Postat 4 februari 2009 Postat 4 februari 2009 Om du ska spela in fler orgelintron till onda låtar så måste du testa (förutsatt att det är en vanlig orgel med elpump som går att stänga av) att ta ett maffigt mollackord och stänga av pumpen medan ackordet fortfarande hålls. Resulterar i sjukt spöklika ljud.
ONSatan Postat 5 februari 2009 Trådstartare Postat 5 februari 2009 Om du ska spela in fler orgelintron till onda låtar så måste du testa (förutsatt att det är en vanlig orgel med elpump som går att stänga av) att ta ett maffigt mollackord och stänga av pumpen medan ackordet fortfarande hålls. Resulterar i sjukt spöklika ljud. Ah, tack för tipset! Jag kommer nog göra fler orgelintro eller kanske en hel låt för orgel. Kyrkorgel är ju oerhört maffigt och när man har tillgång till en konsertpianist som dessutom kan spela kyrkorgel så vore det dumt att inte utnyttja situationen. Kan säga att det är jäkligt coolt när hon spelar Bach på orgel och kör basgången med fötterna... 😆 Btw, en sak jag tror kan bli problem med orgel för en hel låt är rumsljud. För mitt inro passar det bra med mycket reverb men om man ska ha en hel låt kanske man inte vill ha "kyrkakustik". Hur f-n gör man då? Har en känsla av att kyrkorgel på nått vis kräver ton av reverb för att komma till sin rätt (och blir då svår att ha som "vanligt" komp), har jag fel? Vad gör man? Vad finns det för bra "kyrkorgel meets rock-musik"?
christer0651 Postat 9 november 2009 Postat 9 november 2009 Ah, tack för tipset!Jag kommer nog göra fler orgelintro eller kanske en hel låt för orgel. Kyrkorgel är ju oerhört maffigt och när man har tillgång till en konsertpianist som dessutom kan spela kyrkorgel så vore det dumt att inte utnyttja situationen. Kan säga att det är jäkligt coolt när hon spelar Bach på orgel och kör basgången med fötterna... 🙂 Btw, en sak jag tror kan bli problem med orgel för en hel låt är rumsljud. För mitt inro passar det bra med mycket reverb men om man ska ha en hel låt kanske man inte vill ha "kyrkakustik". Hur f-n gör man då? Har en känsla av att kyrkorgel på nått vis kräver ton av reverb för att komma till sin rätt (och blir då svår att ha som "vanligt" komp), har jag fel? Vad gör man? Vad finns det för bra "kyrkorgel meets rock-musik"? Alltför sent svar, men vill säga att det finns ju kyrkor, f.a. nybyggda, med ytterst kort akustik, där du då slipper de 3-8 sekunders efterklang som ofta finns. Orgelmusik i så torr akustik låter nästan inte orgel och är svårspelat för organisten. Prova annars att micka mycket nära orgeln med lite mer riktade, inte så rundkännadne mikar.
Guitar Nilsson Postat 9 november 2009 Postat 9 november 2009 får man heta onsatan och boka inspelning i en kyrka? Haha. Fin kommentar!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.