Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Hur fadear man ut en låt i cubase?

Jag går in på Audio sen process och sedan ska jag trycka på fade out, men den är inte klick bar. eller ska jag trycka på typ line?

Tack för tips! 🙂

Annons
Postat
Tjena!

Jag går in på Audio sen process och sedan ska jag trycka på fade out, men den är inte klick bar. eller ska jag trycka på typ line?

Tack för tips! 🙂

Kör inte Cubase, men detta har varit samma i vilka DAW:s jag än testat. Har du markerat den bit du vill ha fade out på?

MVH

Anders

Postat
Tjena!

Tack för tips! 🙂

Kör inte Cubase, men detta har varit samma i vilka DAW:s jag än testat. Har du markerat den bit du vill ha fade out på?

MVH

Anders

Haha, ja det var bara att markera. jag är nybörjare så jag är inte så bra. Tack så mycket:D

Postat

För att göra en fade out på en event drar du bara den lilla blå fykanten i högra hörnet vänsteråt.

Du kan sen dubbelklicka på själva faden för att editera faden exakt om du inte är nöjd med den förinställda kurvan.

Fadens längd styr du med hjälp av hur långt du drar fyrkanten vänsteråt.

Postat (redigerat)

Om du ska fada ut en låt i mastern så gör du som DrHans säger. Om du vill göra det i mixen så får du gå in i mixern till masterkanalen, trycka write (sen kan du trycka bort write igen) så dyker det upp ett nytt spår där du kan automatisera mastern. Då är det bara att rita med line tool hur du vill ha faden på volymautomatiseringen. Glöm inte bort att du måste ha Read intryckt för att det ska funka. Eller om alla spår är audio så kan du ju fada alla spår för sig men det kan blir svårare om man har klippt mycket osv.

Redigerat av Rabieshund
Frederik (oregistrerad)
Postat
Tjena!

Tack för tips! 😏

Hej!

Gör ett klipp på den bit som skall göras en Fade Out på. Man kan dubbelklicka på ett Segments vågform. SEdan väljer du från listmenyn Fade out. Jag fick problem med detta eftersom jag hade kopierat vissa delar och klistrat in i slutet. Då blev även dessa delar Fade outade. Sedan kom jag på att jag kan dela in slutet i små delar (takter el. delar av takter) med saxen.

OBS! Du måste göra likadant med alla instrument eftersom allt skall väl nedtonas på slutet. Sedan, då du dubbelklickat på parten

och ser vågformen grafiskt väljer du Dynamic Events. Då väljer du pennan som verktyg från verktygslådan tar tag med pennan på

en liten ruta nertill under segmentet till vänster. Du drar sakta ner en bit då kan du se hur många decibel du sänker. Ex. - 2 Db.

Sedan sänker du ex. med 4 decibel i nästa segment o s v tills du på detta sätt fått din fade out. Jag har nyss lämnat min första CD med 12 låtar till Mastring i Stockholm. Då fick jag ta bort min fade out eftersom det ingår i Mastringen. Men skall du inte låta någon Mastra så spelar det ingen roll. Normalizing m.m. fick jag inte göra heller.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.