Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Okej, jag är väldigt ny med all typ av studiohantering. I början är det många små problem som hindrar en från att komma igång. Ett av dem är detta:

Jag kan inte få en balanserad volym mellan mina VST-syntar och elgitarren som jag kör in i ljudkortet. Signalratten på ljudkortet för elgitarren är så hög som möjligt utan att den lyser röd. Jag har testat att dra ner volymen till minimum för syntarna i mixern och i spalten till vänster (där vid panoreringen) och dra upp elgitarren så högt som möjligt. Fortfarande låter synten mycket mer. Hur ska jag balansera volymen mellan Audio/Midi-kanalerna? Som det är nu funkar det inte att jobba. Tack på förhand.

/Olof

EDIT: Plz, mitt liv faller samman. någon? Detta borde vara så basic.

EDIR2: Glömde att säga att det gäller Cubase SX3. Och mitt ljudkort är Edirol Ua-25 ex om det spelar någon roll.

Redigerat av misterolof
Annons
Postat
Okej, jag är väldigt ny med all typ av studiohantering. I början är det många små problem som hindrar en från att komma igång. Ett av dem är detta:

Jag kan inte få en balanserad volym mellan mina VST-syntar och elgitarren som jag kör in i ljudkortet. Signalratten på ljudkortet för elgitarren är så hög som möjligt utan att den lyser röd. Jag har testat att dra ner volymen till minimum för syntarna i mixern och i spalten till vänster (där vid panoreringen) och dra upp elgitarren så högt som möjligt. Fortfarande låter synten mycket mer. Hur ska jag balansera volymen mellan Audio/Midi-kanalerna? Som det är nu funkar det inte att jobba. Tack på förhand.

/Olof

EDIR2: Glömde att säga att det gäller Cubase SX3. Och mitt ljudkort är Edirol Ua-25 ex om det spelar någon roll.

Kan du inte bara lägga en Maximizer på gitarr-kanalen? Alternativt en Limiter som du skruvar upp volymen med?

Postat (redigerat)

/Olof

Kan du inte bara lägga en Maximizer på gitarr-kanalen? Alternativt en Limiter som du skruvar upp volymen med?

Vad är maximizer och limiter? jag är helt ny med cubase och har ingen aning. brukar man använda dem, eller borde gitarrsignalen vara tillräckligt stark ändå? tack för svaret.

Redigerat av misterolof
DieHard (oregistrerad)
Postat

Nu har jag inte det kortet men det ska inte vara så låg volym när du spelar in gura. Eller använder du en gura köpt på Rusta eller så? 😄 Det skulle förklara saken då men annars stämmer det inte.

Postat

Ärligt så förstår jag inte riktigt vad som är problemet.. Kan du inte bara sänka syntharna?

Du kan ju sänka dom helt och hållet.. till noll.. då borde ju gitarren låta jättemycket mer än syntharna.. och sen kan du ju bara höja dom ytterst ytterst lite.. så du får den nivå som du vill ha.

Postat
Ärligt så förstår jag inte riktigt vad som är problemet.. Kan du inte bara sänka syntharna?

Du kan ju sänka dom helt och hållet.. till noll.. då borde ju gitarren låta jättemycket mer än syntharna.. och sen kan du ju bara höja dom ytterst ytterst lite.. så du får den nivå som du vill ha.

Hmm.. jag sänkte syntarna till 1, för att höra något alls, men de dominerar ändå över gitarren konstigt nog. Och gitarren är det inget fel på, det är en fender. Jag pluggar ju in den direkt, alltså ingen förstärkare mellan, men ljudkortet ska ju ha helt ok preamps. hur som helst använder jag guitar rig 3 också, det kan ju vara att jag måste höja volymen där. Får checka det.

Postat
Hmm.. jag sänkte syntarna till 1, för att höra något alls, men de dominerar ändå över gitarren konstigt nog. Och gitarren är det inget fel på, det är en fender. Jag pluggar ju in den direkt, alltså ingen förstärkare mellan, men ljudkortet ska ju ha helt ok preamps. hur som helst använder jag guitar rig 3 också, det kan ju vara att jag måste höja volymen där. Får checka det.

Om det är så enorm skillnad, så låter det nästan som om du inte alls spelar in ljudet från den kanalen du går in på, utan snarare att du spelar in läckage från en annan kanal än den som är aktiverad för inspelning... 🙂

Om det fungerar som det ska och om du gör rätt, så ska du definitivt få en mer användbar nivå än du verkar få.

Har ljudkortet förresten en högohmig instrumentingång eller kopplar du in gitaren på en line- eller mic-ingång?

Postat
Om det är så enorm skillnad, så låter det nästan som om du inte alls spelar in ljudet från den kanalen du går in på, utan snarare att du spelar in läckage från en annan kanal än den som är aktiverad för inspelning... 😐

Om det fungerar som det ska och om du gör rätt, så ska du definitivt få en mer användbar nivå än du verkar få.

Har ljudkortet förresten en högohmig instrumentingång eller kopplar du in gitaren på en line- eller mic-ingång?

Gitarren är pluggad till en XLR ingång, men genom själva telekabeln, ingången funkar för båda delarna.

Tack för svaren! Jag kom just på vad det var för fel, kanske lite klantigt att jag inte såg det innan, men lite otippat: min VST-synt hade inte reglerbar volym. Hur man än vred på volymen, även om man tog den till off, så var ljudet lika högt. Jag trodde det var gitarrsignalen som var för låg. Någon som hört om detta fenomen förut?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.