Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej där!

Nu sitter jag med min Toshiba P300-1EC och mitt E-mu 1616 pc card typ II-ljudkort (och en VirtuaVia pc card till express card-adapter). Jag får mest sprak och knaster i lurarna från ljudkortet när jag lyssnar och har igång en cd-skiva i Toshiba cd-läsaren eller är inne i Ableton live t.ex. Efter ett tag försvinner det missljudet och ersätts av ett långt irriterande ganska högt pipljud. När man väl stänger av programmet försvinner det missljudet omedelbart.

Börjar allvarligt fundera på om det är fel volt(ström)tal på ljudkortet i förhållande till laptopen, eller rättare sagt, att adaptern inte klarar just det ljudkortet. Bara en tanke...

Hur vet man det? Hittar ingen info om E-mu 1616 CardBus-kortet, om det är 3.3V eller nåt annat. Det går inte att spela upp cd-skivor i laptopens läsare heller, eller MySpace eller YouTube klipp. You name it... Där hörs bara missljud och inte ett dugg av låtarna.

Bästa försöket var när jag var inne i Ableton och kunde höra min egen röst i lurarna via miken, dessa två prylar var inkopplade i fronten på mitt externa ljudkort E-mu 1616.Utan missljud. Ända tills missljuden började alltså, och då sent omsider i formen av ett högt pipande. Trodde allt fallit på plats, men icke... Jag har installerat de senaste drivrutinerna, det blev ingen skillnad. Det är heller inget fel på mitt ljudkort, eftersom det funkar klanderfritt med min andra gamla sletna laptop - fast den är ju megajobbig av andra orsaker - kan inte se hela skärmbilden t.ex (ATi2dvag-fel). Det var ju därför jag bytte in the first place...

Varje gång jag startar min nya Toshiba-laptop så står varningen "CANNOT REACH VOLUME CONTROL" - OM det externa E-mu 1616-ljudkortet är inkopplat. Om jag inte har på det inbyggda ljudkortet (utan låter det vara inaktiverat), så hörs inga ljud alls från Win XP eller från cd-.spelaren, varken från laptopens högtalare eller i hörlurarna. Jo, om det externa ljudkortet E-mu 1616 är inkopplat så hörs det ljud - biljud... bara. Har varit inne på E-mu forums sidor och läst om adapterproblem till E-mu 1616. Det verkar som att det kan finnas problem, men ingen verkar veta om de kan lösas.

Jag blir villrådig. Finns det något som egentligen säger att dessa problem med biljud skulle lösas bara för att köper ännu ett externt ljudkort, som t.ex. Terratec x24 fw eller Presonus Firebox eller E-mu 0404 usb? Det kan vara någon inställning i Windows eller hos det inbyggda ljudkortet eller avinstallation av det helt som gäller? Just nu är Conexant High Definition SmartAudio 221 och ATi Function Driver for High Definition Audio - ATI AA01 under ljudinställningar under Enhetshanteraren inaktiverade. Vet inte ens om det är komplett för inaktivering av det inbyggda ljudkortet.

På min gamla laptop (HP) gjorde det inte ens något om jag hade det inbyggda ljudkortet aktiverat samtidigt. Någon annan som använt adapters av denna typ och upplevt problem?

🙂

p.s. Analogfräck - se denna tråd som separat från "TESTRECENSIONER av laptops"-tråden, då den speglar ett specifikt problem. d.s.

Redigerat av debatt
Annons
Postat (redigerat)

Ska man inte kunna höra de typiska Windows-ljuden (som det som hörs när man sätter på/stänger av datorn t.ex) om man har kopplat bort det inbyggda ljudkortet och "bara" kör med det externa?

När jag spelar upp filer i Windows Media Player, så är det en drös med pipljud bara, istället för musik.

När jag slår på miken så hör jag dock det i lurarna klart och tydligt och utan sprak och pip - i t.ex. Ableton Live 4.

Hur man spelar in det ljudet vet jag inte.

Men imon ska jag hämta Cubase LE hemifrån, för det är jag mer bekant med, när det gäller inspelning.

//:debatt

Redigerat av debatt
Postat (redigerat)

Hur ser ett express card-fack ut inuti egentligen? När jag satt in adpatern så visst fastnar den och visst måste jag trycka till den ytterligare inåt för att den ska släppa.

Men om jag pillar på den lite i sidled när den är "fast" därinne, så följer den ju med i sidled... vilket känns något märkligt eftersom den ska ha ordentlig kontakt med vissa stift därinne. Det verkar som om den inte fastnar sådär 100 om ni fattar...

Fast... så fort jag sätter in adaptern, så registreras det i verktygsfältet och klickar jag på ikonen så står där i rutan som kommer upp sedan,"PCI standard PCI-to-PCI bridge."

Redigerat av debatt

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.