Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Tänkte se om ni har några tips på vad man bör köpa för någon förstärkare/kombo med en budget på c:a 2500-5500 kr. Helst vill jag ha något som fungerar att spela med dels i replokal men gärna även på spelningar.

Jag spelar det mesta men lutar allra mest åt rockhållet. Söker ett sjysst "basaktigt", fylligt och samtidigt nyanserat distsound if that makes sense... Tycker om är t ex Strokes, Weezer, Blur (song2)-aktigt, Fu manchu.

Har förstått att rörförstärkare är det bästa. De beg. förstärkare jag har hittat är ex en Fender Twin-något (70-tal), en tre år gammal Line6 II 212.

ALLA TIPS ÄR VÄKOMNA OCH UPPSKATTADE! 😄

/Anders

Ps. bor i Stockholm om någon nu har någon förstärkarkombo som kan passa ds.

Annons
Postat
Hej,

Tänkte se om ni har några tips på vad man bör köpa för någon förstärkare/kombo med en budget på c:a 2500-5500 kr. Helst vill jag ha något som fungerar att spela med dels i replokal men gärna även på spelningar.

Jag spelar det mesta men lutar allra mest åt rockhållet. Söker ett sjysst "basaktigt", fylligt och samtidigt nyanserat distsound if that makes sense... Tycker om är t ex Strokes, Weezer, Blur (song2)-aktigt, Fu manchu.

Har förstått att rörförstärkare är det bästa. De beg. förstärkare jag har hittat är ex en Fender Twin-något (70-tal), en tre år gammal Line6 II 212.

ALLA TIPS ÄR VÄKOMNA OCH UPPSKATTADE! 😄

/Anders

Ps. bor i Stockholm om någon nu har någon förstärkarkombo som kan passa ds.

Ja hittar du en Fender Twin Reverb från 70-talet i bra skick för dom pengarna är det bara att köpa!

Det är ju en optimal förstärkare för det soundet du är ute efter, dom tar ju pedaler väldigt bra också så dist kan du ju få därifrån

Jag spelar själv på en Fender Dual Showman Reverb som är en Twin i topp-format.

Fina grejer! 😆

Postat

Peavey classic 30 (eller 50) är inte så dum, ganska bra med klös för att vara så liten. Den är väl inte världens mest flexibla förstärkare, men testa en och se om du gillar ljudet, jag gillar den skarpt.

Orange tiny terror (har för mig den heter så) kanske också kan vara nåt, minns inte vad den kostar, men den var prisvärd. Var länge sen jag testade den, så den kanske inte är så basig, men jag tyckte om den iaf.

En polare hade tur och hittade en billig Vox AC50 för ett antal år sen, den är det gott om botten i med rätt låda, men du behöver en pedal för att få dist i den (om du inte gillar näsblodsvolym och slutstegsdist 🙂 ). Brian May körde med treble booster till sin AC30. Har dock ingen aning om vad man får ge för en sån i dagsläget, förmodligen lite för mycket...

Personligen har jag svårt för emulatorstärkare, tycker inte dom ger samma gensvar som en riktig rörstärkare, men det var länge sen jag testade en nu, dom har väl blivit bättre.

Tänk på att rörcombos kan slita ut rören i förtid, dom sitter och vibrerar precis bakom högtalaren, och har ofta lite dåligt luftflöde. Min Peavey fick missljud, som skärpte sig efter rörbyte.

/Andreas

Postat

en ny tiny terror top + 1x 12" låda kostar ca 6000:- så begagnad hittar du lätt en innom din prisklass.

kollade blocket:

en i uppsala för 5500:-

en i stockholm för 4999:-

på vendolin:

bara top 3500:- i norrland

tiny terror combo 5000:-

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.