Jump to content
Annons

D.I.Y. Akustikbehandling/Ljudisolering

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Nu har jag fått de mesta av mina grejer och börjar bli lite sugen på att fixa till akustiken i rummet.

Då jag inte får min friggebod förens efter sommaren så får jag göra det bästa av situationen.

Det jag tänkt var att få till ett litet "sångbås" i hörnet. Jag vill inte bygga några extra väggar eller liknande utan om man kunde isolera väggarna runt om i hörnet. Vill även kunna spela in gitarr, eventuellt bas osv.

ljudakustikenmm8.th.png

Det andra alternativet vore att slänga ut byrån och garderoben så det blir som ett enda stort inspelningsrum, fast med sängen kvar och datorn såklart.

ljudakustiken2tk5.th.png

Tak höjden är 2.10, sedan lutar det snett nedåt, vid fönstret 1.95. Väggarna är gips-isolering-reglar-gips. Golvet är riktigt trägolv-isolering.

Rummet är ju inte större än 7,8m2 men kanske går att få en hyfsa bra ljudbild ändå?

Då till frågan hur ska jag göra för att få ut det bästa möjliga. Bättra att fixa till akustiken i hela rummet och ha mikrofonen mitt i rummet när man spelar in????Eller ska jag bygga som ett sång bås, ganska dött isolerad i hörnet. Hur ska jag isolera med absorbenter mm????

Hjälp!

Redigerat av Gäst
Annons
Postat

jadu, det är verkligen inte optimalt rum.

MEd tanke på att du skall flytta sen, så hade jag satt bordet där du har sängen. Dämpat framför och bakom, samt taket ovan, och byggt rejäla basfällor. I ett sånt utrymme tror jag att dämpning och "så mycket basfällor man får plats med" är receptet.

Så, moln ovan mixplats, isolerskivor framör mixplats, (och kanske väggen bakom?) samt basfällor av stående glasull eller superchunks i fyra hörn.

Men lägg inte ut för mycket då du får en ny plats snart 🙂

Postat

Skippa sångbåset. Små sångbås ger sällan något kul ljud...

Storleken på rummet är nog helt ok för en tillfällig lösning - men du måste kanske inte slänga ut ut något därifrån. Garderob och byrå ger fler oregelbundenheter än enbart de plana väggarna och det är bättre att splittra upp ljudet mer.

Eventuellt kunde du sätta upp absorbenter i hörnet där du hade tänkt bygga sångbåset. När du sjunger, så ställer du dig då i hörnet och sjunger ut mot rummet. Vid behov kunde du kanske sätta upp någon absorbent i taket ovanför där du sjunger också.

När det gäller mixplatsen så skulle jag helst flytta den så att den är mitt på väggen och får lika långt till både höger och vänster vägg. Det är i princip kvadratiskt, så risken för stående vågor är ganska uppenbar. Jag tror på Emulators recept, med så mycket basfällor som det får plats i hörnen, tjocka absorbenter bakom monitorerna och kanske ett "moln" ovanför mixplatsen. Du har inte så långt till väggen bakom ryggen, så där hade jag nog helst placerat diffusorer i höjd med monitorerna.

Det är svårt att kombinera kontrollrum och liverum/sångbås, eftersom det är lite olika krav på rummen, så allt man gör blir nog ännu mer kompromisser än vad man får göra annars...

Postat
Skippa sångbåset. Små sångbås ger sällan något kul ljud...

Storleken på rummet är nog helt ok för en tillfällig lösning - men du måste kanske inte slänga ut ut något därifrån. Garderob och byrå ger fler oregelbundenheter än enbart de plana väggarna och det är bättre att splittra upp ljudet mer.

Okey, men jag har även ganska tomma väggar, borde jag sätta upp diffusoer.

Eventuellt kunde du sätta upp absorbenter i hörnet där du hade tänkt bygga sångbåset. Nrär du sjunger, så ställer du dig då i hörnet och sjunger ut mot rummet. Vid behov kunde du kanske sätta upp någon absorbent i taket ovanför där du sjunger också
.

Hur mycket ska man använda då, stora tjocka.

Jag ska lägga upp ett par bilder med kamera så syns det bättre hur det ser ut.

När det gäller mixplatsen så skulle jag helst flytta den så att den är mitt på väggen och får lika långt till både höger och vänster vägg. Det är i princip kvadratiskt, så risken för stående vågor är ganska uppenbar. Jag tror på Emulators recept, med så mycket basfällor som det får plats i hörnen, tjocka absorbenter bakom monitorerna och kanske ett "moln" ovanför mixplatsen. Du har inte så långt till väggen bakom ryggen, så där hade jag nog helst placerat diffusorer i höjd med monitorerna.

Det är svårt att kombinera kontrollrum och liverum/sångbås, eftersom det är lite olika krav på rummen, så allt man gör blir nog ännu mer kompromisser än vad man får göra annars...

Ja det har jag också tänkt på, att flytta ut mixplatsen. (där kom svaret på diffusorer)

Jag kommer börja bygga under veckan förmodligen. Men om jag sätter upp bassfällor i varje hörn, moln, absorbenter så kommer rummet bli ganska dött. Lite dead end. Men det kanske är det jag får köra på. Det är ju ändå en lösning för nuet, men vill få till det så att det gör att göra ganska bra lyssning osv. Det bästa av situationen 🙂

Ska lägga upp bilder så någon kan hjälpa mig med lite plaseringar osv.

Postat

MEd tanke på att du skall flytta sen, så hade jag satt bordet där du har sängen. Dämpat framför och bakom, samt taket ovan, och byggt rejäla basfällor. I ett sånt utrymme tror jag att dämpning och "så mycket basfällor man får plats med" är receptet.

Så, moln ovan mixplats, isolerskivor framör mixplats, (och kanske väggen bakom?) samt basfällor av stående glasull eller superchunks i fyra hörn.

Men lägg inte ut för mycket då du får en ny plats snart 🙂

Nej det blir inga väldiga summor, men det jag använder nu kommer jag kunna återanvända sedan.

Vad är superchunks? Sådana som man bygger "runt" hörnet i rummet från golv till tak. Iså, ska jag sätta upp sådana i taket med mot väggen? Fast det blir nog lite mycket med tanka på rummet storlek.

Postat

Men lägg inte ut för mycket då du får en ny plats snart :rolleyes:

Nej det blir inga väldiga summor, men det jag använder nu kommer jag kunna återanvända sedan.

Vad är superchunks? Sådana som man bygger "runt" hörnet i rummet från golv till tak. Iså, ska jag sätta upp sådana i taket med mot väggen? Fast det blir nog lite mycket med tanka på rummet storlek.

Superchunks kallas det när man skär upp trianglar av glasull och staplar liggande på varandra i hörnet. Det har i princip samma effekt som snedställda glasullskivor som man skär av hörnen med - eller akustikskums-hörn: http://forum.studiotips.com/viewtopic.php?t=536

Postat (redigerat)

Ursäkta röran 😲. Slänger upp lite bilder nu så man ser hur det sur ut.

img1634qt5.jpg

By onajj

img1636kt6.jpg

By onajj

img1635ku2.jpg

By onajj

img1637ao9.jpg

By onajj

Vad den bästa möbelplaceringen skulle vara, samt vart man ska sätta absorbenter osv? Några tips på vart jag ska börja, hur? Ha kvar allt som det är men flytta ut datorbordet till mitten på den väggen, sedan behandla hela rummet så man står i ett hörn och sjunger utåt? (som Claes nämnde tidigare?) Moln ovanför mixplatsen, sedan Superchunks i tre hörn. (får inte plats bakom dörren tror jag) Absorbenter lite var här och där. Ovanför soffan alltså bakom mixplatsen sätta upp någon form av diffusoer ?

Redigerat av Gäst
Postat

Ingen som vet lite mer om detta än lilla jag? Som vill dela med sig om vad jag ska/kan göra?....

///

Postat (redigerat)

Jag skulle flytta datorn så att högtalarna har lika långt på varje sida till väggarna. Sen sätta upp absorbenter på lämpliga ställen. Eftersom vad jag förstod att du skulle flytta studion så skulle jag börja med att sätta upp enkla abosrbenter på sido väggarna för att få lite bättre stereobild. Alltså väggarna du har på höger respektive vänster sida av dig ifrån mix plats och sen ev bakom monitorerna.

Redigerat av Apep
Postat

Hur stora/tjocka/vart aborborbenter ska jag sätta upp då? :S

Det jag tänkt än så länge är att sätta datorn i mitten, flytta på garderoben till andra sidan, stå med ryggen mot hörnet och sjunga utåt i rummet. För att utnyttja så mycket plats som möjligt för ljudet skull. Ovanför mix platsen ett moln, (storlek?), diffusoer, ca 3-4 st absorbenter (storlek?) på sidorna och framför datorn. Basfällor känns lite omständligt, eller behöver jag ha det, om det är värt så kan jag fixa det. Det är ju ändå inte stora summor.

Kommer detta att fungera? Vill gärna inte göra något galet 😏.....Men hur stora/tjocka ska absorbenterna vara och vart ska jag sätta dem.

plz, hjälp.

Tack på förhand.

///

Postat

70mm glasull vore ju något att börja med! Sätt upp dem enligt spegelmetoden (tack än en gång claes) som går ut på att du sätter dig vid mixposition och nån annan drar en spegel längs väggar/tak. Där du ser en monitor sätter du upp en absorbent.

högtalarna skall helst sitta lika långt ifrån ett hörn som apep säger.

Postat
70mm glasull vore ju något att börja med! Sätt upp dem enligt spegelmetoden (tack än en gång claes) som går ut på att du sätter dig vid mixposition och nån annan drar en spegel längs väggar/tak. Där du ser en monitor sätter du upp en absorbent.

högtalarna skall helst sitta lika långt ifrån ett hörn som apep säger.

Okey. Ska testa. Ska försöka fixa en 3D bild i sktechup (stavning) eller liknande med.

Postat

Hittade en bra sida som jag läste om det mässat på. Så nu blir det iväg att köpa lite reglar, glasull, tyg mm

Har även kommit fram till vilka stående vågor som kommer uppstå. Men hur räknar man ut basfällornas storlek och hur många ska man göra?????

///

Postat

Vad ska du använda rummet till? vad har du för krav?

Mix, produktion, inspelning eller lite av varje?😆 något speciellt av de tre som du prioriterar? eller behöver du mest ha en hemmastudio där du skriver lite låtar, gör ideer osv..?

sen vad har du för lyssning?

Jag hade nog börjat med att uppgradera datorhögtalarna till ett par bra hörlurar för någon/några tusenlappar te.x http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=505106

Ett par bra lurar kommer du nog alltid att behöva även om du flyttar sen. ☺️

Jag har med skaffat en liten hem-setup nu! totalt odämpat; ett skrivbord, dator, midiklav och ett par lurar. har fått förvånansvärt mycket gjort och då har jag till 80% lyssnat genom de inbyggda högtalarna i min bärbara macbook pro:P men då är min prioritering att skissa på låtar, nya ideer samt kunna göra lite produktion/mix i lurarna.

Man ska ju kunna bo där med.

Postat
Vad ska du använda rummet till? vad har du för krav?

Mix, produktion, inspelning eller lite av varje?😆 något speciellt av de tre som du prioriterar? eller behöver du mest ha en hemmastudio där du skriver lite låtar, gör ideer osv..?

Vill framförallt kunna spela in akustiskt gitarr och sång. Kanske även blir lite el gitarr mm men prio är sång och akusitsk gitarr.

Kommer även göra mixar, lite mindre produktioner.

sen vad har du för lyssning?

Jag hade nog börjat med att uppgradera datorhögtalarna till ett par bra hörlurar för någon/några tusenlappar te.x http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=505106

Ett par bra lurar kommer du nog alltid att behöva även om du flyttar sen. 😉

Det du ser på bilden är bara tillfälligt, kommer nog införskaffa ett par Adam A7(möjlightvis någon dyrare variant av adamn), hört mycket bra om dem. Kanske även blir ett par GENELEC 80/30 meaby. Ska snart köpa ett par ULTRASONE PROLINE-2500 🙂

Frederik (oregistrerad)
Postat
Nu har jag fått de mesta av mina grejer och börjar bli lite sugen på att fixa till akustiken i rummet.

Då jag inte får min friggebod förens efter sommaren så får jag göra det bästa av situationen.

Det jag tänkt var att få till ett litet "sångbås" i hörnet. Jag vill inte bygga några extra väggar eller liknande utan om man kunde isolera väggarna runt om i hörnet. Vill även kunna spela in gitarr, eventuellt bas osv.

ljudakustikenmm8.th.png

Det andra alternativet vore att slänga ut byrån och garderoben så det blir som ett enda stort inspelningsrum, fast med sängen kvar och datorn såklart.

ljudakustiken2tk5.th.png

Tak höjden är 2.10, sedan lutar det snett nedåt, vid fönstret 1.95. Väggarna är gips-isolering-reglar-gips. Golvet är riktigt trägolv-isolering.

Rummet är ju inte större än 7,8m2 men kanske går att få en hyfsa bra ljudbild ändå?

Då till frågan hur ska jag göra för att få ut det bästa möjliga. Bättra att fixa till akustiken i hela rummet och ha mikrofonen mitt i rummet när man spelar in????Eller ska jag bygga som ett sång bås, ganska dött isolerad i hörnet. Hur ska jag isolera med absorbenter mm????

Hjälp!

Hej!

Jag sjunger mot 2 madrasser som står i ena änden av mitt sovrum där jag har min lilla studio. Det har fungerat att göra så, men de senaste gångerna har det blivit för dämpat ljud och det har nästan inte hjälp att i efterhand lägga på reverb m.m. Ibland blir det bäst om jag sjunger med riktning vardagsrummet. Jag har skjutdörrar som jag låter vara öppna. Mitt tips; sjung en snutt mot madrasser e. liknande dämpning och sedan ut i rummet och jämför reslultatet sedan.

Postat

Ok! Blir kanske svårt att få en perfekt lyssning i ett litet rum som du dels bor i och sen är det kanske inte lönt att göra det om du ska flytta till en separat studio senare.. Men det är ju upp till dig:)

jag hade nog gjort enklare absorbenter, typ som de i Cruncharns tråd:)

Bygg ett antal lådramar av träplankor med innermåtten H120 B60 D10/15. fyll dem med glasullskiva av lämplig tjocklek och klä i luftigt tyg/väv. bygg en 4-6 st av dessa och bara ställ upp på utvalda platser så har du dämpat lite iaf.

jag hade nog enbart gjort detta för att:

-Det är en tillfällig lösning och billigt.

-Att bygga stora klumpiga basfällor i ditt sovrum är ju kanske inte särskilt smidigt. A7 har ju inte någon "stor" basåtergivning heller. (givetvis ska man inte låta bli att bygga basfällor för det men det kanske inte är lika akut som om du köper genelec 8040.)

-Lådorna du bygger behöver du inte montera fast (ställ de gära med lite lutning så det finns luftrum bakom. När du spelar in kan du bara flytta dem och ställa upp till en "sånghörna" typ.

-Lådorna kommer fungera bra som bredbandsaborbenter i din framtida studio, bakom monitorerna och på sidan om dig.

Så här hade jag gjort om jag varit dig. Du kanske vill vara mer amitiös, varsågod:)

Postat
Ok! Blir kanske svårt att få en perfekt lyssning i ett litet rum som du dels bor i och sen är det kanske inte lönt att göra det om du ska flytta till en separat studio senare.. Men det är ju upp till dig:)

jag hade nog gjort enklare absorbenter, typ som de i Cruncharns tråd:)

Det var faktikst det jag hade tänkt mig 😎

Bygg ett antal lådramar av träplankor med innermåtten H120 B60 D10/15. fyll dem med glasullskiva av lämplig tjocklek och klä i luftigt tyg/väv. bygg en 4-6 st av dessa och bara ställ upp på utvalda platser så har du dämpat lite iaf.

jag hade nog enbart gjort detta för att:

-Det är en tillfällig lösning och billigt.

-Att bygga stora klumpiga basfällor i ditt sovrum är ju kanske inte särskilt smidigt. A7 har ju inte någon "stor" basåtergivning heller. (givetvis ska man inte låta bli att bygga basfällor för det men det kanske inte är lika akut som om du köper genelec 8040.)

-Lådorna du bygger behöver du inte montera fast (ställ de gära med lite lutning så det finns luftrum bakom. När du spelar in kan du bara flytta dem och ställa upp till en "sånghörna" typ.

Ja det får nog bli så, men jag tror jag sätter upp dem. Kan jag sätta en på dörren? Kan ha ett par extra lösa sedan om jag ska göra en liten provsorisk sång hörna.

-Lådorna kommer fungera bra som bredbandsaborbenter i din framtida studio, bakom monitorerna och på sidan om dig.

Så här hade jag gjort om jag varit dig. Du kanske vill vara mer amitiös, varsågod:)

Det blir finfint det. Vad tror du om moln btw? Kan jag göra 1-2 i samma storlek eller är det lite overkill. Kanske inte behövs ?

Sdan tror jag att jag bygger en form av diffusor som Crunch gjorde, sätter bakom lyssningplatsen. Kommer det hjälpa? (snyggt i alla fall 🙂) Kommer ju ha använding av det sedan ändå. Men basfällor får vänta.

Det bllir skit bra detta tillslut 🙂

Tusen tack för svar!!!

Frederik (oregistrerad)
Postat
Det var faktikst det jag hade tänkt mig 🙂

Ja det får nog bli så, men jag tror jag sätter upp dem. Kan jag sätta en på dörren? Kan ha ett par extra lösa sedan om jag ska göra en liten provsorisk sång hörna.

Det blir finfint det. Vad tror du om moln btw? Kan jag göra 1-2 i samma storlek eller är det lite overkill. Kanske inte behövs ?

Sdan tror jag att jag bygger en form av diffusor som Crunch gjorde, sätter bakom lyssningplatsen. Kommer det hjälpa? (snyggt i alla fall 😆) Kommer ju ha använding av det sedan ändå. Men basfällor får vänta.

Det bllir skit bra detta tillslut 😆

Tusen tack för svar!!!

Jag tycker att du fått bra råd. Det här med att sjunga in i madrasserna som jag fäst direkt mot väggen i 90 grader var inte helt lyckat, som jag tidigare skrev om. Jag skall testa att sjunga mot madrasserna igen, men låta atståndet till sångmikrofonen bli längre. Lycka till.

Postat (redigerat)
Jag tycker att du fått bra råd. Det här med att sjunga in i madrasserna som jag fäst direkt mot väggen i 90 grader var inte helt lyckat, som jag tidigare skrev om. Jag skall testa att sjunga mot madrasserna igen, men låta atståndet till sångmikrofonen bli längre. Lycka till.

Eftersom micen du använder förmodligen har cardioidupptagning, så kommer den att ta upp mest från det hållet du sjunger ifrån (och därmed också ljudet utifrån rummet) - och väldigt lite från baksidan. Det innebär att det faktiskt oftast fungerar bättre om man ställer sig inne i hörnet och sjunger ut mot rummet. 😏 Vid behov kan man komplettera med en akustikskärm, som exempelvis sE Reflexion Filter, SM Pro Audio MicThing eller Vicoustic FlexiScreen, som då får dämpa det ljud som går ut i rummet.

Redigerat av Claes
Postat

Luskade lite med Google Sketchup och fick fram att det får bli något sånt här.

Ha lite överseende, första gången jag använder det och fattar inget 🙂🙁...haha

okok1fp1.jpg

w800.png

okok2as8.jpg

w800.png

okok3ge1.jpg

w800.png

Hållet som blir mellan Garderoben och dörren täntke jag stå emot och sjunga utåt, ställer upp några extra absorbenter bakom då.

Diffusoren som sitter ovanför soffan. Min pappa jobbar på ett företag där de gör det mesta i sten så funderar på om han ska få göra något coolt. För det måste ju vara ultimat. Det är bara frågan hur man löser det med tyngden :S....Vore en kul grej i alla fall.

Ska börja bygga lite rammar under dagen om det finns något virke över i garaget. Arnars blir det o handla nästa vecka. Det blir ju inga stora summor. Några reglar, isolering har jag. Lite tyg bara som jag får luska fram 🙂.....

• 4 veckor senare...
Postat

Jag det har varit en liten paus i bygget men ska ut nu och greja till några ramar. De får bli H120 B60 D10/15 som iGnu sade.

Bilder kommer snart*

Postat

ser ju riktigt bra ut:)

tänk på att de måtten måste vara innermått i lådan. (det är väl standard byggmått och alla ljudabsorbensskivor jag varit i kontakt med har haft de måtten)

det jag skulle vilja rekommendera dig är att ha lite maffigare sneställda absorbenter i hörnen.. just för att ta lite ljupare i registert men annars lär det nog bli kanon:)

ja frågan är hur man löser det med stenblock på väggen.. med vikten och så! annars kolla tråden där någon gjorde en diffusor i frigolit!!

Postat

Kollade lite men min pappa, han sa att det kan gå att lösa men det blir en del problem med. Antar att det får blir i trä istället 😆....

Nu går jag ut i garaget..hejs!!

Postat

En liten mini uppdatering. Gjorde fem stycken ramar till absorbenterna klart. Virket har stått ute så la in det på tork i badrummet över natten så jag kan slippa, sätta in roxull samt klä det i något snyggt tyg imorgon förhoppningsvis.

hpim1632.jpg

w769.png

Och min fina mikrofon som har kommit (mera kommer) snart* 😛

hpim1634.jpg

w640.png

hpim1633.jpg

w640.png

Postat
ser ju riktigt bra ut:)

tänk på att de måtten måste vara innermått i lådan. (det är väl standard byggmått och alla ljudabsorbensskivor jag varit i kontakt med har haft de måtten)

det jag skulle vilja rekommendera dig är att ha lite maffigare sneställda absorbenter i hörnen.. just för att ta lite ljupare i registert men annars lär det nog bli kanon:)

ja frågan är hur man löser det med stenblock på väggen.. med vikten och så! annars kolla tråden där någon gjorde en diffusor i frigolit!!

Men i frigolit :S??? Hur bra är det egentligen??? Trä måste väl bli bättre med tanke på att det är hårdare, alltså reflekterar det mera av ljud vågorna?

Postat

Hittar inte tråden nu (har väl inte sökt tillräckligt noga, sitter på jobb) men han hade lackat dem i hammarlack:) vetifan om de behöver vara stenhårda men så länge de har en hård yta. men frigolit känns ju smidigt att jobba med. Speciellt att hänga upp på väggen:)

Postat

Det ifo sant.....länka gärna om du finner tråden. Är det på forumet ?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.