misterolof Postat 23 januari 2009 Postat 23 januari 2009 Hej. Idag tänkte jag testa att koppla in mitt elpiano (Casio CDP-100) via en midikabel till mitt ljudkort (Edirol UA-25 ex). Jag ville använda elpianot för att spela in direkt i Cubase SX3. Jag lade på en VSTi och ljudet från denna hördes då i lurarna då jag spelade - jag upplevde ingen fördröjning av ljudet. När jag spelar in blir det däremot fördröjning av själva midisignalen, vilket jag upplever som ett stort problem. Själva signalen dyker upp på tracket i Cubase först ca en halv sekund efter att jag tryckt ner tangenten. Så nu kan jag inte lägga på ett spår medan jag lyssnar på ett annat, för då blir allt helt ur sync. Jag tycker detta är konstigt, för jag hörde att fördröjningarna gäller när man ska höra VSTi:et i lurarna, och att själva midisignalen däremot registreras direkt. Kan någon hjälpa mig? Tack på förhand! /Olof
laxlaxlax Postat 23 januari 2009 Postat 23 januari 2009 (redigerat) Kan det inte själv utantill, men jag har för mig att felet kan ha att göra med emulerade portar. Se till exempel den här tråden: https://www.studio.se/index.php?showtopic=19607 Lycka till! Redigerat 23 januari 2009 av laxlaxlax
misterolof Postat 23 januari 2009 Trådstartare Postat 23 januari 2009 Kan det inte själv utantill, men jag har för mig att felet kan ha att göra med emulerade portar. Se till exempel den här tråden: https://www.studio.se/index.php?showtopic=19607 Lycka till! Såg av en tillfällighet att någon nyss hade postat samma problem. Blev länkad till Cubase --> emulerade portar och fick fram att "timestamp" skulle vara ibockat i device setup. Nu fungerar det fint! Tack för svar!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.