Jump to content
Annons

Boss ME-serien, eller GT-serien?


Gäst

Recommended Posts

Funderar på att köpa en multieffektpedal - det känns som att det börjar bli för många vanliga små Boss-pedaler att hålla reda på på scenen.

Jag har dock inte förstått skillnaden egentligen mellan Boss ME-pedaler och Boss GT-pedaler. Vad är den stora skillnaden?

Jag lirar mycket i replokal och en del live och vill kunna svitcha smidigt mellan ljuden. Jag är egentligen lite anti digitala effekter, men tycker att de börjat låta riktigt bra på senare tid. Vad ska jag då ha för en multieffektlåda? Har hittat en GT-6 för runt tusenlappen, är det ett köp för mig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

ME emulerar bara BOSS egna stompboxar har jag för mig medan GT serien har förstärkar & högtalarsimulering plus massor med andra emuleringar från olika tillverkare. Om du har en förstärkare vars ljud du är nöjd med idag men bara är ute efter lite olika effekter så skulle ja tro att ME är ett helt ok val.

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar på att köpa en multieffektpedal - det känns som att det börjar bli för många vanliga små Boss-pedaler att hålla reda på på scenen.

Jag har dock inte förstått skillnaden egentligen mellan Boss ME-pedaler och Boss GT-pedaler. Vad är den stora skillnaden?

Jag lirar mycket i replokal och en del live och vill kunna svitcha smidigt mellan ljuden. Jag är egentligen lite anti digitala effekter, men tycker att de börjat låta riktigt bra på senare tid. Vad ska jag då ha för en multieffektlåda? Har hittat en GT-6 för runt tusenlappen, är det ett köp för mig?

Förlåt att jag sätter mig på tvären direkt men hur många olika ljud behöver du egentligen?

Jag har kört GT-10:an i ett halvår ungefär men kom aldrig överrens med den, varken direktlinad eller in i effektloopen på min dåvarande JCM 900.

Sedan 3 månader tillbaka har jag kört med separata pedaler och har aldrig varit mer nöjd med mitt sound.

Det jag märkte med GT-10:an va att jag förlorade grundljudet, jag hade en jäkla massa olika sound men själva kärnan i tonen fanns inte kvar där och i mina öron ska en gitarr låta gitarr och inget annat.

Men om du ska använda massa spacade effekter i olika ordning osv så är det ju rätt väg att gå men om du bara behöver lite delay, chorus, dist och kanske en Wah så är det bättre att köpa dessa separat.

Vad gäller olika distar så gör volymkontrollen magi, många som missar den banala funktionen på gitarren :rolleyes:

Jaja, bara lite tankar som kanske försvårar och förlåt i sånt fall 😲

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Den skillnaden som kommer innebära mest om du vill använda pedalen fullt ut är att en ME har inte förmågan att byta patchar sömlöst utan det blir ett hack när den ställer om sig. Jag vet att åtminstonde Gt-8an klarar av att byta patch utan att ljudet hackas upp det minsta. Det blir bra mycket smidigare när man använder pedalen live. Dock är en ME-50 dödligt enkel att ratta in ljud på, precis som en vanlig pedal. Medan en Gt8 kräver sin stund med att ställa in saker och ting som man vill ha det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...