Emil16473 Postat 23 januari 2009 Postat 23 januari 2009 Tjena allihopa, nu kommer jag med en fråga som säkert är pinsamt kul för många men jag som är ny med Cubase behöver verkligen få facit i hand. Jag har lagt på och spelat in många ljudklipp åt en kille som håller på med sin skiva. Nu ska jag bränna ner ljuden på en skiva så att han kan öppna den i sin Roland studio. Han säger att när jag bränner måste ljuden vara i waw. format annars fungerar det inte. När jag tittar på mina klipp som jag spelat ser jag att alla är i wave. format, det är alltså fel format. Nu är mina frågor: 1.Hur gör jag för att konvertera mina wave ljud till waw. format? 2. När jag sedan fått mina klipp till waw format, vilken inställning i Nero ska jag ha när jag bränner? (Det finns ju så många att välja på, ISO,audio-cd, mixed mode, cd - extra mm....) Ni får gärna tillägga mera saker som är nödvändigt att jag inte missar någonting, jag vill verkligen lära mig! //Emil
android Postat 23 januari 2009 Postat 23 januari 2009 (redigerat) Är du säker på att han inte bara skrivit fel? -Han menar nog säkert wav och inte waw, och wav och wave är samma sak. När du bränner ska du göra det till en data-CD. Redigerat 23 januari 2009 av android
Claes Holmerup Postat 23 januari 2009 Postat 23 januari 2009 (redigerat) Jag sökte runt lite och alla resultat på WAW leder till sådant som handlar om WAV - som är det normala audioformatet som Cubase använder på PC - och då är det, som android säger, bara att bränna som dataskiva (alltså INTE som en audioskiva). Det är nog ganska vanligt med den felskrivningen... Redigerat 23 januari 2009 av Claes
Emil16473 Postat 23 januari 2009 Trådstartare Postat 23 januari 2009 Okej, dataskiva... ni menar alltså "CD-ROM ISO" ? (det första altenativet i hela listan) Kanske han skrivit fel till mig,, det underliga var att jag pratade med honom i telefon några minuter före jag skrev det o han stava ordagrant "W A W".. Men men... Ni menar alltså att jag drar mina wave ljud klipp till nero och bränner som Cd - ROM ISO? //Emil
android Postat 23 januari 2009 Postat 23 januari 2009 Ditt Nero ser tydligen inte riktigt ut som mitt (har en gammal version här). Har alltså ingen riktig koll på exakt vad du ska välja, men kolla i hjälpen (tryck F1 i programmet) och se om du ser nåt om "data disc"/"dataskiva". (ISO låter mer som att du skapar en fil på datorn än en riktig CD, men jag är inte expert på sånt här...)
sixties Postat 23 januari 2009 Postat 23 januari 2009 nä inte som iso. vilken version av nero har du? när jag öppnar nero express så kan jag välja data, music, video och image (det är bla iso) du ska välja data inget iso, create image osv.
Emil16473 Postat 23 januari 2009 Trådstartare Postat 23 januari 2009 Jag har nero 7, men jag hitta det nu, Nero Express --> Data --> Data CD Det är den jag ska ta va? Och sedan dra dit mina wave klipp o bränna o sedan ska det funka i min polares Roland studio?
shadewind Postat 24 januari 2009 Postat 24 januari 2009 Jo, CD-ROM ISO ska det vara. Filformatet som används på en vanlig data-CD heter ISO9660 ("iso-filer" har fått sitt namn därifrån). Det finns ett annat format som används ibland som heter UDF men det är oftast inte det man vill använda.
mixtur Postat 24 januari 2009 Postat 24 januari 2009 Cubase har ett eget 64-bitars format för att kunna skapa ritigt stora filer. Det kan du ändra till vanligt WAV format under "project settings". Se till att alla filer börjar ifrån första takten och att du bara har en lång fil på respektive kanal (bounca varje kanal, eller exportera till en ny fil). Rensa sedan polen och voila du lika många wav filer som kanaler och din kompis kan lätt lägga in dem eftersom alla börja på samma ställe. Sedan bränner du en vanlig DVD/CD eller vad du nu vill och skickar bara.
Emil16473 Postat 25 januari 2009 Trådstartare Postat 25 januari 2009 Okej, när jag trycker på projekt setup ser jag att jag spela in i "Record file type: Wave" (det finns 3 andra alternativ:Broadcast Wave file, AIFF File och Wave 64 file) har jag rätt inspelningstyp eller ska jag ändra till något av de 3 alternativ jag just räkna upp? Btw, shadewind, du menar att CD-ROM ISO är samma sak som att gå in i nero express och välja "Make Data CD" ? (2 olika namn fast samma sak?) //Emil
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.