Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hej,

hur ska man veta hur mycket och var man ska dämpa ett rum när man ska spela in trummor? finns det någon slag rintning på detta eller så? det är svårt att gissa sig till hur man gör, skulle vara väldigt tacksam för svar

Annons
Postat

Försök undvik parallella ytor, framförallt i mindre rum.

I ett obehandlat rum kan man begränsa studsar mellan parallella ytor genom att ställa dämpande/absorberande material emellan.

Börja med att rigga upp trummorna och lyssna på hur de låter akustiskt i rummet. Arbeta med att dämpa ytor och flytta runt trumsetet i rummet.

Sätt upp mickar och spela in en bit. Lägg upp en snabb mix mellan mickarna och lyssna efter problem som kan ha med akustiken att göra. Ibland hjälper det att vara noggrann med mickplaceringar.

Eventuellt år ni komplettera med mer dämpande material.

Postat

Jag står inför precis samma problem vi mitt lilla hemmastudiobygge.

Och jag hade som tanke att gå tillväga det sätt som joachime beskriver.

Jag har en sneställd vägg och en av de väggar som är paralella har jag akustikbehandlat.

Nu ska vi bonka på med mickade trummor för att se vad som händer. Allt ifrån att stämma trummorna, mickplacering och placering av trumsettet skall vi prova. Kanske får man akustikbehanda mer/mindre har också en riktigt tung gammal madrass jag ställer runt och på högkant och vinklar o.s.v. Jag har som tanke att dokumentera det hela. Men det lär väl ta sin tid innan man blir helt nöjd och hittar rätt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.