Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Watsap Studio!

Kollade nyss lite studio prylar som är dubbelt så billigare än Vendolin och andra begagnade butiker.

Blev väldigt sugen på att köpa en Andromeda och en MPC2000xl. Att betala med Paypal är säkrare enligt

Ebay men frågan är:

Har någon handlat tidigare från Ebay? Gick det bra? kasst? lurad? smidigt?

Berätta om eran erfarenheten 😄

Annons
Postat

Köpt 2 grejor via Ebay, funkat bra båda gångerna, men tar ett bra tag innan man får grejorna. Tog 5 veckor för ett moderkort från Kanada att nå hit.

Postat (redigerat)

Jag brukar handla där ibland. Men så har jag en brorsa i USA som jag kan få det levererat till, eftersom frakten till Sverige ofta blir dyr. Sen tar jag med skiten hem när jag hälsar på, eller han tar med när han kommer hit. Du kan ju kolla ebay i UK och så dock så spar du en slant.

Visst kan man bli lurad, men för det mesta är det rätt safe tror jag. Det finns ett problem med kopior och så (köp inga Shure SM57 & 58), men så länge man inte går på de uppenbara nitarna (ny gibson-gura för 500 kr från nån i Kina tex) så brukar det gå bra. Jag har inte blivit lurad.

Vitsen har ju minskat lite nu när dollarn tyvärr gått upp. Det var kul när dollarn var typ 6kr. REA! 😄

Redigerat av MrBluesman
Postat

Det är lugnt när du handlar via paypal. Jag har köpt en grej från eBay en gång. Tog kanske 1-1½ vecka för prylen att komma från Usa. Men det var ett litet paket.

Postat

har köpt 2 basar på ebay usa, frakten tar ju lång tid, sen tillkommer tull på både priset och fraktkostnaden.

kolla kommentarerna på den du tänker köpa av så du ser att det verkar vara en ok person.

Postat

Glöm inte att även tyskland har ebay köpte själv en Brauner från tyska ebay dock innan kronan blev så svag. Man kan nog ändå göra fynd idag trots valutakurser och dessutom slipper ni tull.

Postat

Flera gånger. Både från USA, Tyskland och England.

Kolla säljbetygen.

Men väldigt viktigt också att vara försiktig om säljaren slingrar sig det minsta när du vill ha

detaljerade svar angående musikinstrument. Då är det inte värt att chansa.

Köpt gitarrer och basar från USA och varit otroligt nöjd, men en gång köpte jag en

ak-gitarr från England, och det köpet blev en katastrof, tyvärr.

Den enda gången jag lämnat ett negativt feedback faktiskt.

Dvs om det är rätt dyra grejer från privatpersoner som inte svarar snabbt, slingrar sig det minsta

vid frågor, dra dig ur.

Man kan bli blåst, så det kanske är dumt att köpa för dyra grejer.

Men i 95% av köpen har jag blivit mkt nöjd.

Postat

Handlat massor av gånger från både eBay och Tradera. eBay US och eBay UK är dom jag köper ifrån. Det fungerar superbt, aldrig blivit lurad(ca 30 köp hittills).

Var noga med att gå igenom recensionerna som säljarna fått, speciellt dom senaste.

Paypal funkar kanon. Var dock beredd på att om du köper saker från USA, kan du åka på skatt och tull. Oftast blir det billigare iaf, men räkna iaf med att det händer. Slipper du är det en bonus!

Kolla också att personen har skickat mycket utomlands och har koll på pris kontra leveranstid. En del sätter en hög frakt och väljer senare billigare = dyrare för dig.

Men annars go for it! Finns massor av människor som vill göra bra affärer, det är i stort sett en egen community.

Postat (redigerat)

Tack alla för era svar! nu kan jag handla utan att oroa mig.

Borde ha köpt massa prylar när dollarn var vid 6 kronor men... ekonomi nyheter är inte min grej =/

Dallen. Vad var det som gick fel då med gitarren?

Redigerat av Rahimian
Postat

Två små saker: 1. Kolla att säljaren verkligen är villig att skicka internationellt. Ganska många är inte det. 2. Vissa insisterar på att använda budfirmor (fedex, etc) istället för posten. Det är oftast galet dyrt.

Postat
Tack alla för era svar! nu kan jag handla utan att oroa mig.

Borde ha köpt massa prylar när dollarn var vid 6 kronor men... ekonomi nyheter är inte min grej =/

Dallen. Vad var det som gick fel då med gitarren?

Jag köpte en beg. 12-strängad akustisk gitarr från 1975, en mkt fin modell. Frågade noggrant

om skicket som skulle vara fint (många frågor om stränghöjd, halsinfästning, bandslitage mm.). Säljaren var för det första

extremt strulig och kunde inte uppge IBAN-nummer till sin bank, jag fick luska fram det själv, suck.

Sedan kunda han inte uppge nummer att spåra paketet och när det äntligen kom så var det en allvarlig

spricka längs halsinfästningen samt helt utslitna band nr 1-5. Stränghöjden var katastrofal, dvs halsen behövde

limmas om, vilket är rätt komplicerat på denna gitarr, Det var ett komplett ren.objekt och inte alls enligt

hans beskriving, detta trots att han är musiklärare. Ringde honom flera ggr åt krävde att köpet skulle gå tillbaks.

Men givetvis sket han i det. Jävla typ. Jag satte negativt feedback för att varna andra. Har aldrig i närheten behövt göra det annars.

Hursomhelst skall jag ta med Gitarren till USA för renovering på Elderly. Tonen, däremot, är amazing!

Lycka till.

DieHard (oregistrerad)
Postat

Tråkigt när man råkar ut för något sånt. 😏 Tyvärr så finns den risken med skojare. 😆 Antar att den inte var helt billig heller? Inte mycket man kan göra om de finns i utlandet förutom att varna andra. Bra tips det där med att de ska skicka med posten för att det inte ska bli dyrt. Inget jag tänkt på. Ska nu själv kolla och hålla koll på ebay om det finns några fynd. Men som sagt var ett bra tips är att bara köpa från de som har någon sedan tidigare positiv feedback. Det är väl inte alltid som det finns det men som sagt var alltid något. Ingen fullständig garanti men som vanligt är det en risk man tar när man gör affärer över nätet. Finns inget värre slänga stålarna i sjön. Har inte haft någon sådan otur än i alla fall. Men annars är det bästa gå efter sin intuition och lita på den. Känns det fel så är det fel. Inget svårt använda den eller lära sig det. 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.