Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Kollade precis igenom lite klipp på youtube och upptäckte att en hel del personer bygger sina beats i Hypereditor i Logic. Jag har aldrig vetat om eller tänkt på att den möjligheten finns. Ni som jobbar på detta sättet eller använder Hypereditor flitigt, ge mig lite tips på vilka fördelarna är och vad ni brukar göra i Hypern.

Gärna förslag på andra saker som jag kan pröva på. Är fortfarande novis i programmet även om jag kommit igång rätt bra.

Är van med klicka i rutor sättet från Reason, därför jag fick upp ögonen för Hypereditor.

/P Pesek

• 2 veckor senare...
Annons
Postat

Fördelarna som jag ser det är att man kan skapa egna "sets" eller vad det kallas. Alltså, man kan göra templates och själv bestämma hur hypereditor ska se ut för ett visst instrument. dels visa endast de noter på pianorollen som du vill samt namge dem. En funktion jag skulle vilja ha i pianoeditorn, just för trummspår.

Sen kan du rita i flera noter genom att göra linjer. Tex bara dra musen över en takt och så skapas alla 16delar.

Nackdelen som jag ser det är att först och främst är det pilligare. Svårt att få kontrol över Gate-värden (arbetar mycket olika notlängder, speciellt med trumljud). Du kan inte kvantisera fritt (utan för griden) och frågan är hur det funkar när man spelar in miditrummor. Men visst, allt jag skriver här är baserat på nån/några timmars testande och då i äldre versioner av logic. Antagligen så kan du göra alla grejerna jag saknar men har inte satt mig in i det.

Logicmanualen är nog bra att ha till hands samt de youtube-filmer du nämner.

Kommer du på några grymma fördelar så säg till:)

När jag bytte från reason till logic så var just pianoeditorn ett helvete att vänja sig vid, speciellt vid trummprogrammering.

Sequensern i reason 3.0 klår allt. förutom på funktioner haha

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.