Jump to content
Annons

Meka ackegura

Gurelura (oregistrerad)

Recommended Posts

Gurelura (oregistrerad)
Postat

Jag har en billig skräpgitarr på mitt jobb som jag är rätt sugen på att meka lite med. Har limmat fast stallet som släppt och det blev faktiskt ganska bra, stallet höll när jag strängade upp gitarren. Nu vet jag ju inte om det släpper snart igen men det tar vi sen.. 😱

Nu till saken:

Halsen är bakåtböjd som en pilbåge och det blir ingen skillnad hur mycket jag än drar åt skruven. Misstänker alltså att den slagit sig och behöver riktas. Efter att ha forskat lite i ämnet tror jag mig ha en rätt bra bild över hur man ska gå tillväga när det gäller att rikta den med tvingar och spännband mm men, en fråga kvarstår och det är hur man lossar halsen från kroppen?

Värma limmet står det lite här och var men hur och med vilket verktyg? Värmepistol, hårtork, värmelampa, lödkolv..?

Alltså, tips emottages väldigt tacksamt!

Annons
Gurelura (oregistrerad)
Postat

Hm...tog flickvännen som är duktig på möbelsnickeri till hjälp. Hon tyckte inte halsen såg ut att ha släppt i fogarna, utan snarare greppbrädan som svällt. Sagt och gjort petade jag bort banden med kniv, körde tre olika grovlekar på slippapper och greppbrädan såg mycket finare ut!

Har beställt greppband, pressverktyg och radieslipklots från GMF, så snart nog så blir det ombandning av! Sedan återstår det väl bara att se om guran är spelbar efteråt.. 😄

Postat (redigerat)

Oh Oh Oh!

Bilder bilder! 😄

Själv håller jag på med att renovera ett nerlegat trumset som ja köpte ganska billigt. Slipar i skrivande stund. Med hela näsan full i damm...

Planen är att jag tänkt jag ska tapetsera dem me nån fräsig tapet, mycket enklare än att lacka dem, mindre moment iaf.

nåväl, lycka till me ditt!

Redigerat av kuriyakin
Gurelura (oregistrerad)
Postat

Hm...blir nog inte så givande bilder då jag e mitt i processen så att säga..Skulle väl vart bäst lite bilder före, under jobbets gång och på slutresultatet. Så det får nog bli skriftlig redovisning endast..

Har i skrivande stund bandat av guran och slipat greppbrädan med en 12 tums radiekloss från GMF. Återstår nu att klippa till banden, pressa dit dem, fila och slipa. Har ett pressverktyg också det från GMF så det blir förmodligen att knacka dit dem med det och en hammare, eller på nåt annat sätt får se ☺️ ..

Att banda av gitarren var förvånansvärt lätt. Efter att ha läst en del på nätet om tips så som, knacka bort dem efter ha värmt dem med lödkolv eller värma med kolv och sen nypa bort dem med hovtång utan att ha lyckats så bra så prövade tjejen att ta en vanlig enkel morakniv, bända lite i nedre kanten och sedan trycka snett uppåt..

Funkade skitbra, inga märken eller nånting och gitarren avbandad på några minuter..Utan att värma banden..Well well funkar det så funkar det.. 😉

Får se när det blir tid över till att göra klart den bara, förhoppningsvis i helgen. En annan grej som stör mig lite är att jag skulle vilja lossa stallet och limma dit det igen. Det hade släppt lite i kanten så jag hällde i lim i springan, försökte pytsa dit så mycket jag kunde med pensel och drog fast det med tre vanliga slöjdtvingar. Grejen är att jag är rätt säker på att resultatet skulle kunna bli bättre med bättre tvingar och stallet limmat på nytt..Som det ser ut nu är det ett minimalt mellanrum vid en liten del av stallet och locket, vilket jag gissar beror på att det inte gick att få dit tillräckligt med lim..

Men, frågan är hur mycket cash man ska lägga ut på reparationsjobbet. Känner att de andra grejerna kommer vara mer till pass om man ska ge sig på att banda om sin egen gura någon gång i framtiden, men peppar peppar så är jag lite mer skeptisk till att stallet på den egna guran kommer flyga av..

Nåväl, får se hur jag gör.

Återkommer..

Gurelura (oregistrerad)
Postat

Satan va klantig man kan va!! 🙂

Prövade att förbocka banden idag och jag mitt nöt lyckades naturligtvis bocka dem för mycket så de blev sneda...Hade tänkt få till en fin radie jämn radie men inte då, de blev sneda istället och bara att skicka ned i soptunnan..

Naturligtvis hade det räckt att bocka i kanten, för att de inte ska resa sig..Well well har beställt nya från GMF och hoppas det går bättre nästa gång.

Man ska väl lära sig av sina misstag och det får man väl säga att jag gjort men lika surt är det ändå..

• 3 veckor senare...
Postat
Satan va klantig man kan va!! 😉

Prövade att förbocka banden idag och jag mitt nöt lyckades naturligtvis bocka dem för mycket så de blev sneda...Hade tänkt få till en fin radie jämn radie men inte då, de blev sneda istället och bara att skicka ned i soptunnan..

Naturligtvis hade det räckt att bocka i kanten, för att de inte ska resa sig..Well well har beställt nya från GMF och hoppas det går bättre nästa gång.

Man ska väl lära sig av sina misstag och det får man väl säga att jag gjort men lika surt är det ändå..

Hello,

Har du fått de nya banden? Hur går det?

BEhöver själv banda om en akustisk och har aldrig gjort det.. svårt?

Cheers!

Gurelura (oregistrerad)
Postat
Hello,

Har du fått de nya banden? Hur går det?

BEhöver själv banda om en akustisk och har aldrig gjort det.. svårt?

Cheers!

Hej!

Har fått de nya banden och det gick väl något bättre att bocka dem denna gång. Pressade ned dem i skårorna så mycket det gick och bände med en tång..

Jo tack det ska förhoppningsvis gå bra så småningom då jag får hem ett verktyg från GMF, Jaws 2 heter det och det ser ut att vara ett vettigt verktyg att ha om man ska hålla på med sådana häringa jobb..

Det är väl kanske svårare än jag trodde att få till det snyggt, att ta bort banden var inte så svårt, bände bort dem med en kniv. Det svåra är väl sedan att få ned dem bra i skårorna, lyckas med filningen så den blir rätt..Ja det känns som att det svåraste ännu är kvar..

Beställde först en bandhållarhållare som man kan sätta i en bänkborrmaskin, men det gick inte alls bra på en akustisk gitarr. Hoppas bara att jag inte filat skårorna alltför breda..Det kanske var onödigt att fila dem ö.h men det såg ut som om de blev något mindre när jag slipade ned greppbrädan...

Well well återstår att se hur det går när verktygen kommer..

En annan lite smårolig grej var att kantlisten lossnade på fler ställen, så jag fick limma dit en ny bit med liknande färg som greppbrädan och slipa ned den..Ser inte så jättesnyggt ut men guran funkar att spela på iaf, kanske målar där så småningom..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.