Jump to content
Annons

Meka ackegura

Recommended Posts

Gurelura (oregistrerad)
Postat

Jag har en billig skrĂ€pgitarr pĂ„ mitt jobb som jag Ă€r rĂ€tt sugen pĂ„ att meka lite med. Har limmat fast stallet som slĂ€ppt och det blev faktiskt ganska bra, stallet höll nĂ€r jag strĂ€ngade upp gitarren. Nu vet jag ju inte om det slĂ€pper snart igen men det tar vi sen.. đŸ˜±

Nu till saken:

Halsen Àr bakÄtböjd som en pilbÄge och det blir ingen skillnad hur mycket jag Àn drar Ät skruven. MisstÀnker alltsÄ att den slagit sig och behöver riktas. Efter att ha forskat lite i Àmnet tror jag mig ha en rÀtt bra bild över hur man ska gÄ tillvÀga nÀr det gÀller att rikta den med tvingar och spÀnnband mm men, en frÄga kvarstÄr och det Àr hur man lossar halsen frÄn kroppen?

VÀrma limmet stÄr det lite hÀr och var men hur och med vilket verktyg? VÀrmepistol, hÄrtork, vÀrmelampa, lödkolv..?

AlltsÄ, tips emottages vÀldigt tacksamt!

Annons
Gurelura (oregistrerad)
Postat

Hm...tog flickvÀnnen som Àr duktig pÄ möbelsnickeri till hjÀlp. Hon tyckte inte halsen sÄg ut att ha slÀppt i fogarna, utan snarare greppbrÀdan som svÀllt. Sagt och gjort petade jag bort banden med kniv, körde tre olika grovlekar pÄ slippapper och greppbrÀdan sÄg mycket finare ut!

Har bestĂ€llt greppband, pressverktyg och radieslipklots frĂ„n GMF, sĂ„ snart nog sĂ„ blir det ombandning av! Sedan Ă„terstĂ„r det vĂ€l bara att se om guran Ă€r spelbar efterĂ„t.. 😄

Postat (redigerat)

Oh Oh Oh!

Bilder bilder! 😄

SjÀlv hÄller jag pÄ med att renovera ett nerlegat trumset som ja köpte ganska billigt. Slipar i skrivande stund. Med hela nÀsan full i damm...

Planen Àr att jag tÀnkt jag ska tapetsera dem me nÄn frÀsig tapet, mycket enklare Àn att lacka dem, mindre moment iaf.

nÄvÀl, lycka till me ditt!

Redigerat av kuriyakin
Gurelura (oregistrerad)
Postat

Hm...blir nog inte sÄ givande bilder dÄ jag e mitt i processen sÄ att sÀga..Skulle vÀl vart bÀst lite bilder före, under jobbets gÄng och pÄ slutresultatet. SÄ det fÄr nog bli skriftlig redovisning endast..

Har i skrivande stund bandat av guran och slipat greppbrĂ€dan med en 12 tums radiekloss frĂ„n GMF. ÅterstĂ„r nu att klippa till banden, pressa dit dem, fila och slipa. Har ett pressverktyg ocksĂ„ det frĂ„n GMF sĂ„ det blir förmodligen att knacka dit dem med det och en hammare, eller pĂ„ nĂ„t annat sĂ€tt fĂ„r se â˜ș ..

Att banda av gitarren var förvÄnansvÀrt lÀtt. Efter att ha lÀst en del pÄ nÀtet om tips sÄ som, knacka bort dem efter ha vÀrmt dem med lödkolv eller vÀrma med kolv och sen nypa bort dem med hovtÄng utan att ha lyckats sÄ bra sÄ prövade tjejen att ta en vanlig enkel morakniv, bÀnda lite i nedre kanten och sedan trycka snett uppÄt..

Funkade skitbra, inga mĂ€rken eller nĂ„nting och gitarren avbandad pĂ„ nĂ„gra minuter..Utan att vĂ€rma banden..Well well funkar det sĂ„ funkar det.. 😉

FÄr se nÀr det blir tid över till att göra klart den bara, förhoppningsvis i helgen. En annan grej som stör mig lite Àr att jag skulle vilja lossa stallet och limma dit det igen. Det hade slÀppt lite i kanten sÄ jag hÀllde i lim i springan, försökte pytsa dit sÄ mycket jag kunde med pensel och drog fast det med tre vanliga slöjdtvingar. Grejen Àr att jag Àr rÀtt sÀker pÄ att resultatet skulle kunna bli bÀttre med bÀttre tvingar och stallet limmat pÄ nytt..Som det ser ut nu Àr det ett minimalt mellanrum vid en liten del av stallet och locket, vilket jag gissar beror pÄ att det inte gick att fÄ dit tillrÀckligt med lim..

Men, frÄgan Àr hur mycket cash man ska lÀgga ut pÄ reparationsjobbet. KÀnner att de andra grejerna kommer vara mer till pass om man ska ge sig pÄ att banda om sin egen gura nÄgon gÄng i framtiden, men peppar peppar sÄ Àr jag lite mer skeptisk till att stallet pÄ den egna guran kommer flyga av..

NÄvÀl, fÄr se hur jag gör.

Återkommer..

Gurelura (oregistrerad)
Postat

Satan va klantig man kan va!! 🙂

Prövade att förbocka banden idag och jag mitt nöt lyckades naturligtvis bocka dem för mycket sÄ de blev sneda...Hade tÀnkt fÄ till en fin radie jÀmn radie men inte dÄ, de blev sneda istÀllet och bara att skicka ned i soptunnan..

Naturligtvis hade det rÀckt att bocka i kanten, för att de inte ska resa sig..Well well har bestÀllt nya frÄn GMF och hoppas det gÄr bÀttre nÀsta gÄng.

Man ska vÀl lÀra sig av sina misstag och det fÄr man vÀl sÀga att jag gjort men lika surt Àr det ÀndÄ..

• 3 veckor senare...
Postat
Satan va klantig man kan va!! 😉

Prövade att förbocka banden idag och jag mitt nöt lyckades naturligtvis bocka dem för mycket sÄ de blev sneda...Hade tÀnkt fÄ till en fin radie jÀmn radie men inte dÄ, de blev sneda istÀllet och bara att skicka ned i soptunnan..

Naturligtvis hade det rÀckt att bocka i kanten, för att de inte ska resa sig..Well well har bestÀllt nya frÄn GMF och hoppas det gÄr bÀttre nÀsta gÄng.

Man ska vÀl lÀra sig av sina misstag och det fÄr man vÀl sÀga att jag gjort men lika surt Àr det ÀndÄ..

Hello,

Har du fÄtt de nya banden? Hur gÄr det?

BEhöver sjÀlv banda om en akustisk och har aldrig gjort det.. svÄrt?

Cheers!

Gurelura (oregistrerad)
Postat
Hello,

Har du fÄtt de nya banden? Hur gÄr det?

BEhöver sjÀlv banda om en akustisk och har aldrig gjort det.. svÄrt?

Cheers!

Hej!

Har fÄtt de nya banden och det gick vÀl nÄgot bÀttre att bocka dem denna gÄng. Pressade ned dem i skÄrorna sÄ mycket det gick och bÀnde med en tÄng..

Jo tack det ska förhoppningsvis gÄ bra sÄ smÄningom dÄ jag fÄr hem ett verktyg frÄn GMF, Jaws 2 heter det och det ser ut att vara ett vettigt verktyg att ha om man ska hÄlla pÄ med sÄdana hÀringa jobb..

Det Àr vÀl kanske svÄrare Àn jag trodde att fÄ till det snyggt, att ta bort banden var inte sÄ svÄrt, bÀnde bort dem med en kniv. Det svÄra Àr vÀl sedan att fÄ ned dem bra i skÄrorna, lyckas med filningen sÄ den blir rÀtt..Ja det kÀnns som att det svÄraste Ànnu Àr kvar..

BestÀllde först en bandhÄllarhÄllare som man kan sÀtta i en bÀnkborrmaskin, men det gick inte alls bra pÄ en akustisk gitarr. Hoppas bara att jag inte filat skÄrorna alltför breda..Det kanske var onödigt att fila dem ö.h men det sÄg ut som om de blev nÄgot mindre nÀr jag slipade ned greppbrÀdan...

Well well ÄterstÄr att se hur det gÄr nÀr verktygen kommer..

En annan lite smÄrolig grej var att kantlisten lossnade pÄ fler stÀllen, sÄ jag fick limma dit en ny bit med liknande fÀrg som greppbrÀdan och slipa ned den..Ser inte sÄ jÀttesnyggt ut men guran funkar att spela pÄ iaf, kanske mÄlar dÀr sÄ smÄningom..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.