Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, hej, jag har länge kört med en Y-kabel, mono in = mono x 2 ut, när jag har haft behov för att splitta gitarrsignalen. Det har inte varit så ofta och det har inte stått högst upp på prioritetslistan så det har fungerat bra. Tex ibland vid inspelning eller om jag vill köra på två förstärkare samtidigt i replokalen.. eller live om jag vill skicka den ena signalen till stämapparaten. Det enda problemet är att alla de små kablarna som jag har köpt (alla och alla, men kanske 3-4 stycken) har slutat att fungera efter ett tag. Detta gör de ju väldigt opålitliga live. Kanske jag borde köpa likadana kablar av ett annat och bättre märke (tror att det är Hosa som jag har köpt)? Jag såg i

att han tex använder en spiltterbox av märket Palmer.

Två frågor:

1. Vad ger det för fördelar att använda sig av en box istället för en kabel? Jag antar att det borde vara en fördel. Jag behöver ingen fantommatning eller DI-utgång eller så, jag vill helt enkelt bara splitta en vanlig gitarrsignal.

2. Är det någon som har tips på några bra splitterbox/kabel? Helst så ska den vara så liten som möjligt och den ska helst inte behöva ström för att fungera (kanske alla fungerar utan ström, vad vet jag.. kablarna borde i alla fall fungera utan ström 😆 ). Om den inte är så dyr så är det såklart ett plus i den kanten.

Jag behöver ingen fantommatning eller DI-utgång eller så, jag vill helt enkelt bara splitta en vanlig gitarrsignal.
Obs, detta betyder inte att jag inte uppskattar om ni kommer med tips på world-class-splitterboxar som har "allt", det är bara kul 😄 .
Annons
Postat
Hej, hej, jag har länge kört med en Y-kabel, mono in = mono x 2 ut, när jag har haft behov för att splitta gitarrsignalen. Det har inte varit så ofta och det har inte stått högst upp på prioritetslistan så det har fungerat bra. Tex ibland vid inspelning eller om jag vill köra på två förstärkare samtidigt i replokalen.. eller live om jag vill skicka den ena signalen till stämapparaten. Det enda problemet är att alla de små kablarna som jag har köpt (alla och alla, men kanske 3-4 stycken) har slutat att fungera efter ett tag. Detta gör de ju väldigt opålitliga live. Kanske jag borde köpa likadana kablar av ett annat och bättre märke (tror att det är Hosa som jag har köpt)? Jag såg i
att han tex använder en spiltterbox av märket Palmer.

Två frågor:

1. Vad ger det för fördelar att använda sig av en box istället för en kabel? Jag antar att det borde vara en fördel. Jag behöver ingen fantommatning eller DI-utgång eller så, jag vill helt enkelt bara splitta en vanlig gitarrsignal.

2. Är det någon som har tips på några bra splitterbox/kabel? Helst så ska den vara så liten som möjligt och den ska helst inte behöva ström för att fungera (kanske alla fungerar utan ström, vad vet jag.. kablarna borde i alla fall fungera utan ström 😆 ). Om den inte är så dyr så är det såklart ett plus i den kanten.

Jag behöver ingen fantommatning eller DI-utgång eller så, jag vill helt enkelt bara splitta en vanlig gitarrsignal.
Obs, detta betyder inte att jag inte uppskattar om ni kommer med tips på world-class-splitterboxar som har "allt", det är bara kul 😄 .

Tjenna TTT!

Anledningen till varför du ska ha en splitbox beror på att du får en jordslinga mellan till exempel två gitarrförstärkare via signalkabeln du har i gitarren.

Signalerna måste fysiskt kopplas från varandra och detta görs med en transformator.

Dessa körs på batteri då den transformerade signalen måste återförstärkas.

Olika varianter finns i massa prisklasser.

Krönta konungen kommer från Little Labs och landar runt 6000:- och en Y-split från Palmer som jag äger snittar på 1500:-

/Cruncharn'

Postat

Tusen tack för svar 🙁

Anledningen till varför du ska ha en splitbox beror på att du får en jordslinga mellan till exempel två gitarrförstärkare via signalkabeln du har i gitarren.

Signalerna måste fysiskt kopplas från varandra och detta görs med en transformator.

Dessa körs på batteri då den transformerade signalen måste återförstärkas.

Olika varianter finns i massa prisklasser.

Krönta konungen kommer från Little Labs och landar runt 6000:- och en Y-split från Palmer som jag äger snittar på 1500:-

Shit, jag hade hoppats på en lösning för max 3-400:-. Där gick alltså min vision om en bara-köpa-en-bättre-kabel-lösning upp i rök 🙂 .

Ett billigt och bra alternativ är en boss TU-2 om man jämför med vad andra lösningar kostar.

Var själv på jakt efter en splitbox men kom på att jag kunde använda min TU-2:a istället.

Funkar jättebra.

Där sa du nåt, ha, ha, ibland ser man inte längre än näsan räcker 🙂 . Jag har en Behringer kopia av den (det är egentligen den jag vill koppla ut) men då skulle jag kunna använda den lösningen i alla fall i replokalen när jag vill spela på två förstärkare samtidigt. Jag tror inte att jag har testat den i mute/bypassmode (pga att jag läste, innan jag köpte den, att det tog så mycket av signalen) så jag kopplade rätt in i Out när jag köpte den.

Postat

Hej igen. Tänkte bara höra om det är någon som vet vad det blir för skillnad på att använda Ibanez LU 20, Palmer Y-box eller Morley ABY? Bortsett från de extra-funktionerna stämmapparaten och Morleyn har. Jag tänker att Ibanez-stämmapparaten, som är true bypass, borde vara det billigaste och mest passande alternativet. Tänker jag fel?

Jag har även blivit erbjuden att köpa ett hemmabygge för 250 bananer, är det något speciellt jag borde tänka på om jag köper det?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.