Guitar Nilsson Postat 22 januari 2009 Postat 22 januari 2009 Finns det kända fall av duktiga mixare som går mot strömmen och helst mixar i riktigt bra lurar? Med disciplin borde man ju kunna hålla nere volymen. Och sen skulle man ha möjlighet att panorera in stereobilden till typ halvvägs mono så det skulle likna stereobilden från högtalare. Riktigt bra lurar avslöjar ju precis allt. Vore bra för mig att vänja mig att mixa med enbart lurar enär jag tänkt åka runt och spela in i replokaler och på scener lite varstans.
Anders F Postat 22 januari 2009 Postat 22 januari 2009 (redigerat) Det finns säkert, men jag vet inte om någon. Dock så vet jag inte heller om någon som bara mixar i monitorer. Jag och de jag känner och har haft kontakt med gör både och. Men jag vet inte vad som är vanligast eller något sådant. Jag gör det som funkar för mig helt enkelt. Om du lyckas med att få dina mixar så som du vill ha dem i enbart lurar så kan du ju mixa i enbart lurar. Vad andra gör är ju egentligen ointressant i det fallet 😆 Sedan tror jag det kan vara svårt att få en hel sanning i det även om man hittar något. Om en mixtekniker säger att han mixade denna låt i enbart lurar så kanske det egentligen va att han gjorde största delen i lurar. Man vet ju inte helt säkert. MVH Anders EDIT: exempel på när jag tar på mig lurar är för att checka effekterna (speciellt reverb). Kolla tajtheten mellan två panorerade spår. Ja, det va några exempel på när mina lurar åker på 😄 EDIT 2: Du pratade om att hålla nere volymen. Detta gör jag även i mina monitorer. Även det är en träningssak. Jag gör största mixningen på rätt låg volym. Men när jag ska ner i lågbasen och pilla så åker volymen upp. Sedan testar jag alltid min mix på olika volymer då den beter sig anorlunda beroende på hur högt du spelar den och hur monitoren uppför sig på olika volymer. Automatationer tycker jag man hör tydligast på lägre volym exempelvis. (Kan inte det tekniska snacket utan berättar ju enbart hur jag upplever det, och vad som jag anser funkar för mig) Redigerat 22 januari 2009 av Gizmozis
Claes Holmerup Postat 22 januari 2009 Postat 22 januari 2009 Man kan lära sig mixa med det mesta. Det är många som tar med sig egna lurar när de ska till okända ställen, just för att ha en välkänd referens, så det är inga konstigheter. Det är bekvämare att mixa med monitorer, men de gånger jag har behövt mixa med lurar, så är det inte några enorma förändringar som behövs när jag tar upp det i monitorerna dagen efter, så om jag hade tränat mer på det, så hade hörlursmixarna nog kunnat bli riktigt bra också.
Opus99 Postat 22 januari 2009 Postat 22 januari 2009 (redigerat) Jag har mixat i lurar nästan hela livet. Det blev så, för jag har oftast jobbat "i hemmet" varän det hemmet än har varit. Högtalare för oväsen och kräver ofta åtminstone en viss anpassning av rummet och det har inte varit möjligt. 90% av min studiotid har spenderats på andra sidan kontrollrumsglaset, att vara den som blev inspelad. Och sen packade man ihop och åkte, och mixningen tog andra hand om. Kanske man kan föreslå att ... det är svårt att få till en riktig toppenmix genom att lyssna genom en enda lyssning? Så har jag upplevt det. Även då jag suttit i studio och kranat själv med ett par stora högtalare, så har närfältarna (och lurar) varit till väldigt stor hjälp i att höra saker som förstahandslyssningen inte avslöjat vidden av. Jag skulle tro det här gäller för lurar och monitorer med; tror på Gizmozis poäng. Men ska man åka runt, och ha den mest konsistenta lyssningen med sig, då är nog lurar det enklaste (och förmodligen bästa) alternativet. Redigerat 22 januari 2009 av Opus99
Guitar Nilsson Postat 22 januari 2009 Trådstartare Postat 22 januari 2009 Det finns säkert, men jag vet inte om någon. Dock så vet jag inte heller om någon som bara mixar i monitorer. Jag och de jag känner och har haft kontakt med gör både och. Men jag vet inte vad som är vanligast eller något sådant. Jag gör det som funkar för mig helt enkelt. Om du lyckas med att få dina mixar så som du vill ha dem i enbart lurar så kan du ju mixa i enbart lurar. Vad andra gör är ju egentligen ointressant i det fallet 😄 Sedan tror jag det kan vara svårt att få en hel sanning i det även om man hittar något. Om en mixtekniker säger att han mixade denna låt i enbart lurar så kanske det egentligen va att han gjorde största delen i lurar. Man vet ju inte helt säkert. MVH Anders EDIT: exempel på när jag tar på mig lurar är för att checka effekterna (speciellt reverb). Kolla tajtheten mellan två panorerade spår. Ja, det va några exempel på när mina lurar åker på 😛 EDIT 2: Du pratade om att hålla nere volymen. Detta gör jag även i mina monitorer. Även det är en träningssak. Jag gör största mixningen på rätt låg volym. Men när jag ska ner i lågbasen och pilla så åker volymen upp. Sedan testar jag alltid min mix på olika volymer då den beter sig anorlunda beroende på hur högt du spelar den och hur monitoren uppför sig på olika volymer. Automatationer tycker jag man hör tydligast på lägre volym exempelvis. (Kan inte det tekniska snacket utan berättar ju enbart hur jag upplever det, och vad som jag anser funkar för mig) Det är ju det att jag blir utlämnad till olika rums egenheter hela tiden. Att slippa kånka med sig monitorerna vore också skönt. Men det är väl som du säger, att man behöver bägge delarna. Nu håller jag på att kånka upp mina JBL TXL 10, Technicsförstärkaren och en cdspelare upp till min lilla odämpade och ej uppmätta studio. Då kommer jag att ha två högtalarsystem och tre olika hörlurar. Helt odämpad är den inte, jag har rätt så stora segelsäckar lite varstans, under sängen tex som står mitt emot monitorerna. Det är nog bra. Undrar om jag borde ställa upp JBL-arna på en annan ledd i rummet? Snacka om att jag älskar ljudet i dem. 😆
Guitar Nilsson Postat 22 januari 2009 Trådstartare Postat 22 januari 2009 Jag har mixat i lurar nästan hela livet. Det blev så, för jag har oftast jobbat "i hemmet" varän det hemmet än har varit. Högtalare för oväsen och kräver ofta åtminstone en viss anpassning av rummet och det har inte varit möjligt. 90% av min studiotid har spenderats på andra sidan kontrollrumsglaset, att vara den som blev inspelad. Och sen packade man ihop och åkte, och mixningen tog andra hand om. Kanske man kan föreslå att ... det är svårt att få till en riktig toppenmix genom att lyssna genom en enda lyssning? Så har jag upplevt det. Även då jag suttit i studio och kranat själv med ett par stora högtalare, så har närfältarna (och lurar) varit till väldigt stor hjälp i att höra saker som förstahandslyssningen inte avslöjat vidden av. Jag skulle tro det här gäller för lurar och monitorer med; tror på Gizmozis poäng. Men ska man åka runt, och ha den mest konsistenta lyssningen med sig, då är nog lurar det enklaste (och förmodligen bästa) alternativet. Jo man måste ju helt enkelt ta tid på sig, och göra det hela flera ggr, och vila och dona med annat än musik emellan passen. Mitt lyssningrum blir nog rätt så bra ändå. Jag är inte så tekniskt och teoretiskt bevandrad, men efter att ha spelat så mycket vet jag när det låter bra. Låter det bra i alla lurar och högtalare man har kan man nog känna sig nöjd. Har kommit på att jag har en smal snedgarderob där jag kan göra sångpålägg, därinne är det bra nog stendött på ekofronten. Fy fan vad jag längtar efter min Sennheiser E906! När jag öppnar den kartongen kommer jag nog att hamna i en kortare koma! Först luktar jag alltid i noga i kartongen inna jag plockar fram godsakerna. Nån mer som gör det?
Valle Postat 22 januari 2009 Postat 22 januari 2009 Jag går som en riktig kärring mot strömmen och mixar för det mesta i lurar. Inte alltid, men för det mesta. Och inte vilka lurar som helst, dessutom, utan Claes hatlurar — AKG K240s 😆 Det betyder tveklöst att jag inte tillhör innegänget tekniker/producenter och att jag kanske uppfattas som oseriös och/eller okunnig. Men det spelar ingen roll — jag blir ju nöjd med resultatet, och för det mesta även de som jag sedan tvingar att lyssna på skiten. På något sätt "lär" jag mig soundet snabbare genom att mixa i lurar — jag "hör" vart det hela är på väg på ett tidigt stadium —, vilket jag inte har lika lätt för när jag måste mixa med hjälp av monitorer. Jag behöver inte heller bekymra mig för akustikberoende förändringar i ljudbilden. Däremot lyssnar jag genom monitorerna när jag vill få ett hum om energin och flåset, särskilt i de lägre frekvensområdena — vilket jag å andra sidan inte har lika lätt för när jag mixar i lurar. Det finns dock en negativ sida med att mixa i lurar, vilket jag också tror är avgörande för de flesta, och det är att man blir trött i öronen alldeles för ofta och därför måste göra fler avbrott i arbetet än om man hade arbetat med monitorer. Och så en sak till, ja... du blir skittråkig för din omgivning.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.