Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Nu har jag kommit så långt med digitalportan att jag kan mixa och bränna cd.

Men hur flyttar jag filerna direkt från portan till datorn? Det vore ju fint att kunna lägga ut ljudklipp här och få respons, utan att behöva bränna cd och sen ladda in den i datorn och även krångla om till nåt annat format.

Digitalportan har en usb-port modell liten, tror den kallas firewire.

Antar att det inte går att flytta en låt till datorn utan nån form av program, eller?

Finns det nåt program en datadyslektiker kan använda? Typ gratis, mumlade den snåle... 😆

Annons
Postat

Du kan ju börja med att berätta vad du har för nån porta. Det är olika mellan allihop nämligen.

Har den USB-anslutning -- prova att dra en USB-kabel från datorn. Funkar det så dyker portan helt enkelt upp som en hårddisk till.

Annars kan du ju prova att läsa i manualen. Sånt brukar stå där.

// Gunnar

Postat
Du kan ju börja med att berätta vad du har för nån porta. Det är olika mellan allihop nämligen.

Har den USB-anslutning -- prova att dra en USB-kabel från datorn. Funkar det så dyker portan helt enkelt upp som en hårddisk till.

Annars kan du ju prova att läsa i manualen. Sånt brukar stå där.

// Gunnar

Det är en Tascam 2488MKll.

Om portan, jag har ingen firewire-USB-kabel så jag kan testa; dyker upp som extern hårddisk i datorn, kan jag då se skillnad på vad som är en monofil och den färdiga mixfilen?

Hm... Ser nu att det står två olika beskrivningar i manualen om USB export. Dels virtual tracks och Exporting master tracks.

Om jag bara vill flytta Master tracks kanske jag kan göra det utan Cubase eller liknande? 😳

Postat

Antingen har du usb ELLER firewire. På den är det väl usb?!

Att koppla till datorn via usb borde gå lika ultrasnabbt som alla andra usb-anslutna enheter, skrivare, scanner, digitalkamera etc. Dvs, så fort man kopplat in prylen så uppkommer en liten ruta på skärmen som talar om att ny maskinvara hittats. Fick du inte med någon liten applikation (litet datorprogram) till Tascam-en? Till all annan usb-maskinvara brukar man få med det. I så fall är det bara att gå in i det programmet och följa instruktionerna. Överföringen till datorns hdd brukar ta någon sekund. Oftast märker man inte av det ens.

Jag vet och jag ser att du efterfrågar något litet program, men jag är förvånad om inget alls i den stilen medföljde...

😎

//:debatt

Postat

Kapitel 10 i manualen. Sidan 77 och framåt.

Har du problem med engelskan är det inget att skämmas för, vi hjälper gärna till.

I korthet:

1) exportera filerna från portans interna del av hårddisken till FAT-delen av disken (FAT-delen = den del som datorn ser).

- MENU

- WAWE IN/OUT

- UBS EXPORT

- Välj filer

2) Hämta data till datorn

- anslut USB-kabel till datorn och portan

- anslut portan till datorn: knappen MENU, sen DISK, Sen USB OPEN

- portans interna hårddisk syns nu som en disk i datorn. Du ser bara den del som är FAT-disken, dvs bara det du exporterade under 1 ovan.

- kopiera över filerna till datorn

// Gunnar

_

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.