Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat
Så här "bra" absorberar äggkartongerna: http://www.acousticsfirst.com/docs/egg.PDF 🙁

Intressant att dom dämpar så pass. Från 630 Hz och uppåt ligger absorptionskoefficienten i runda slängar på över 0,5.

absorptionskoefficienten, är den maximalt 1 eller?

dvs är 1 heldämpat eller hur långt går skalan?

förvånandsvärt bra siffror faktiskt (om nu skalan går till 1) - men lite konstigt att värden skiljde så dramatiskt mellan 400 å 500 hz

Postat
Så här "bra" absorberar äggkartongerna: http://www.acousticsfirst.com/docs/egg.PDF 🙁

Intressant att dom dämpar så pass. Från 630 Hz och uppåt ligger absorptionskoefficienten i runda slängar på över 0,5.

Fast det gör dem inte till lämpligt material att akustikbehandla en replokal med.

Det riktigt stora problemet är att det är en så ojämn kurva. Hade den varit jämnare, som den är exempelvis med allt akustikskum som förtjänar att kallas akustikskum (även de tunnaste varianterna), så hade jag inte varit så odelat negativ, men med en sådan mätkurva, är det helt förkastligt för akustikbehandling.

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Glasull fungerar bra som absorbent. Spraylim på ytan för att binda fibrerna, så att de inte släpper - och så ett genomsläppligt tyg (som går att andas genom) som ett extra skydd. Tack vare spraylimmet så slipper du krångla med att sy också. 🙁

Skumplast-madrasser är oftast inte så jättebra eftersom det är fel cellstruktur på materialet, men det är bättre än ingenting. Glasull i samma tjocklek bör i så fall bli bättre. 🙂

Varning för glasull....

Postat

finns det nåt som är ändå bättre än glasull, om man vill dämpa tex ett sång bås, för det vill man väll dämpa maximalt, eller vad är absolut bäst

Postat
finns det nåt som är ändå bättre än glasull, om man vill dämpa tex ett sång bås, för det vill man väll dämpa maximalt, eller vad är absolut bäst

Det är glasull som är lämpligast. Stenull går också att använda, men det är, enligt vad jag har läst här och där, inte riktigt lika bra till akustikbehandling som glasull - men stenullen är däremot lämpligare till ljudisolering eftersom det är tyngre.

Postat
Det är glasull som är lämpligast. Stenull går också att använda, men det är, enligt vad jag har läst här och där, inte riktigt lika bra till akustikbehandling som glasull - men stenullen är däremot lämpligare till ljudisolering eftersom det är tyngre.

Stenull och glasull kan uppnå liknande absorptionsvärden fast vid olika packningsgrad/densitet.

Postat

Skalan går från noll till plus ett.

1 är full absorption, motsvarande ett öppet fönster.

Uppmätta värden kan dock överstiga noll pga mättekniken.

Postat

Skalan går från noll till plus ett.

1 är full absorption, motsvarande ett öppet fönster.

Uppmätta värden kan dock överstiga noll pga mättekniken.

är skalan linjär?

0,5 är ju rätt bra isf

pme (oregistrerad)
Postat

1 = absorption + reflektion + transmission

(Energiprincipen, lagen om energins bevarande)

Postat
1 = absorption + reflektion + transmission

(Energiprincipen, lagen om energins bevarande)

Precis! Om absorptionskoefficienten är 1 så är det total absorption. Och skalan är linjär.

Postat

Intressant detta.

Om skalan är linjär och örat uppfattar ljud logaritmiskt, vad betyder då egentligen 0,5 ? 50% av ljudenergin har aborberats, 10%säg transmitterats, och 40% reflekteras.

HUr uppfattar man det?

Postat
Om skalan är linjär och örat uppfattar ljud logaritmiskt, vad betyder då egentligen 0,5 ? 50% av ljudenergin har aborberats, 10%säg transmitterats, och 40% reflekteras.

HUr uppfattar man det?

Det finns ingen standardiserat mått på hur örat (hjärnan) uppfattar det. Man brukar snacka om att en vanlig människa (ej ljudnörd) kan höra skillnader på en decibel och uppleva en tio decibels ökning som en fördubbling av ljudtrycket.

Postat (redigerat)

jo precis, så då är den uppfattade dämpningen skilld från den uppmätta då, alltså, man uppfattar inte det riktigt som hälften försvunnit vid 0,5 😉

Skulle vara kul att mäta upp och testa faktiskt.

..och därmed har man officellt deklarerat att man är ljudnörd och dum i huvet 🙁

Redigerat av Emulator
Postat
jo precis, så då är den uppfattade dämpningen skilld från den uppmätta då, alltså, man uppfattar inte det riktigt som hälften försvunnit vid 0,5 🙂

Potentiometrar till ljud är logaritmiska för att örat ska uppfatta det som en vettig förändring med lagom förändring på poten - så därför är det egentligen lite märkligt att man har valt en linjär skala till ljudmätningar. Örat reagerar ju lika logaritmiskt ändå och förvirringen blir total... 😛

Skulle vara kul att mäta upp och testa faktiskt.

..och därmed har man officellt deklarerat att man är ljudnörd och dum i huvet 🙂

Du är i alla fall i gott sällskap, om det är någon tröst... 😳

• 1 månad senare...
Postat
äggkartonger funkar nog inte alls.

Glasull är att rekommendera. köp skivor med yta på eller sy påsar. finns massa trådar du kan titta i 😏

Du har ingen aning vad du snackar om 🙂 äggkartonger fungerar utmärkt, dock är det inte alltid lätt att få tag i tillräckligt för att täcka större yta

Postat

jag har spelat i rum som varit dämpade med div äggkartonger, och det har inte varit någon höjdare om jag jämför med hur mitt nuvarande rum är.

Så visst har jag en aning om vad jag snackar om, även om du inte delar min uppfattning.

Postat

För att återgå till grundfrågeställningen: NEJ. Inte alls.

Om vi däremot pratar om akustikbehandling (inte ljudisolering):

Problemet med absorptionskoefficienter är att de kan gå över 1.00:

http://zone.ni.com/devzone/cda/tut/p/id/1556

och ibland över 1,4, så 0,5 är plötsligt inte så bra.

Du har ingen aning vad du snackar om 😆 äggkartonger fungerar utmärkt, dock är det inte alltid lätt att få tag i tillräckligt för att täcka större yta

ok…

Visst, bättre än ingenting alls men helt värdelöst jämfört med korrekt byggda absorbenter/diffusorer.

• 3 veckor senare...
Postat
Ingen aning.

Men det måste ju varit någon fiffig kille som satt och läste musikpress vid frukostbordet och plötsligt såg de slående likheterna mellan de vågiga dämpplattorna på väggen i Boney M's studio och äggkartongen på köksbänken.

😄

De fungerar delvis som diffusorer - men eftersom mönstret inte varieras alls, så blir det diffusion i ett väldigt smalt frekvensband, med karaktäristiskt amatör-replokalsljud som följd... Been there, done that - and learned the hard way... 😆

Titta gärna igenom min lilla artikel om grundläggande akustikbehandling HÄR. 😛

Riktigt Riktigt bra guide, borde spikas på forumet tycker jag! bra jobbat! (utskrift startad)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.