Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hej, skulle behöva lite mer dämpat i hemstudio rummet där jag sjunger och mixar låtar, funderar lite på vad som kan fungera bra att dämpa med, funkar tex äggkatonger bra? brukar bygga upp ett sångbås av madrasser ibland och det funkar ju rätt bra, men jag har ju inte så många madrasser så jag kan fyll väggarna med det.

hur som helst funkar äggkartonger bra eller är det bara nåt som ungdomar sätter upp på fritidsgårdarna för att det ska va så?

Annons
Postat

äggkartonger funkar nog inte alls.

Glasull är att rekommendera. köp skivor med yta på eller sy påsar. finns massa trådar du kan titta i 🙂

Postat
äggkartonger funkar nog inte alls.

Glasull är att rekommendera. köp skivor med yta på eller sy påsar. finns massa trådar du kan titta i 🙂

är glasull gullfiber , isolering till husvägga eller?

Postat

Japp!

70, 95 eller 120 kan du börja med. 70 är ju billigast, och går ju att kobinera till 140 med två stycken 🙂

sen måste du tänka över placering av absorbenterna också. Kanske posta en skiss på hur rummet ser ut, vilka problem du har i nuläget etc.

DieHard (oregistrerad)
Postat

Att äggkartonger skulle fungera är en gammal myt som lever sitt eget liv. Vet inte när den uppstod men den fanns när jag var en knodd på 70-talet. Någon som vet?

Postat
Att äggkartonger skulle fungera är en gammal myt som lever sitt eget liv. Vet inte när den uppstod men den fanns när jag var en knodd på 70-talet. Någon som vet?

Ingen aning.

Men det måste ju varit någon fiffig kille som satt och läste musikpress vid frukostbordet och plötsligt såg de slående likheterna mellan de vågiga dämpplattorna på väggen i Boney M's studio och äggkartongen på köksbänken.

Postat

Ingen aning.

Men det måste ju varit någon fiffig kille som satt och läste musikpress vid frukostbordet och plötsligt såg de slående likheterna mellan de vågiga dämpplattorna på väggen i Boney M's studio och äggkartongen på köksbänken.

🙂

De fungerar delvis som diffusorer - men eftersom mönstret inte varieras alls, så blir det diffusion i ett väldigt smalt frekvensband, med karaktäristiskt amatör-replokalsljud som följd... Been there, done that - and learned the hard way... 🙂

Titta gärna igenom min lilla artikel om grundläggande akustikbehandling HÄR. 😆

Glaskatten (oregistrerad)
Postat

Tror du har blandat ihop något, äggkartonger fungerar faktiskt hyfsat om man väldigt billigt vill akustikbehandla ett rum, hur bra beror på kartongmaterialet och hur de placeras, dock så fungerar de inget vidare om man vill ljudisolera ett rum....

Postat

Tror du har blandat ihop något, äggkartonger fungerar faktiskt hyfsat om man väldigt billigt vill akustikbehandla ett rum, hur bra beror på kartongmaterialet och hur de placeras, dock så fungerar de inget vidare om man vill ljudisolera ett rum....

…säger samme man som påstår att perforerad panel inte är en effektiv metod för att absorbera ljud:

https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=697766

😆

Kan ingen rätta titeln på tråden då den uppenbarligen inte handlar om ljudisolering?

Postat

exakt vilken funktion uppnår du förutom den lilla smala diffusion som claes nämnde?

hur effektivt dämpar en vanlig äggkartong från coop å vid vilken frekvens?

Postat

exakt vilken funktion uppnår du förutom den lilla smala diffusion som claes nämnde?

hur effektivt dämpar en vanlig äggkartong från coop å vid vilken frekvens?

Vilka frekvenser menar du väl...

Självklart är inte äggkartonger optimalt, men de ger en klart hörbar effekt på en hel del av de frekvenser som annars ofta ställer till det akustiskt i en lokal men de ger ju självklart inte mycket effekt på basfrekvenser om man nu inte behandlar äggkartongerna med vissa material....

Postat (redigerat)

Det funkar bättre än inte alls .. dom dämpar inte så mycket, men dom tar bort mycket att sjunget i rummet och minskar rummets egenklang. Men dämpar gör dom inte så bra. Jag har upplevt det som att rummet hörs något mindre än utan ägg-kartonger, men de tar åtminstone bort rummets känsliga toner - ni vet dom där tonerna som får virveltrumman att rassla järnet när basisten spelar en viss ton.

Olika syntetiska ullformer brukar däremot ha en motsatt effekt, som jag har upplevt det. De dämpar så inåt helsike så dom suger åt sig ljud, även en del av det ljud man vill få med på band. Det låter otroligt dött, svårt att fixa det med reverb efteråt t.o.m. Jag kan inte mycket om akustik, men en lagom dämpning, där rummets egenklang tillåts finnas med till liten del, blandat med lite dämpning låter som en bra idé.

Redigerat av Opus99
Postat

Självklart är inte äggkartonger optimalt, men de ger en klart hörbar effekt på en hel del av de frekvenser som annars ofta ställer till det akustiskt i en lokal men de ger ju självklart inte mycket effekt på basfrekvenser om man nu inte behandlar äggkartongerna med vissa material....

ja

vilka frekvenser?

på ett ungefär

och hur väl dämpar det?

lite siffror

Postat

ja

vilka frekvenser?

på ett ungefär

och hur väl dämpar det?

lite siffror

Som sagt så beror det på placering och material i äggkartongerna...Finns en hel del mätningar på nätet om du googlar lite så hittar du dom säkert...

Postat (redigerat)

ja

vilka frekvenser?

på ett ungefär

och hur väl dämpar det?

lite siffror

Så här "bra" absorberar äggkartongerna: http://www.acousticsfirst.com/docs/egg.PDF 😳

Redigerat av Claes
Postat
Räcker det åt dig, tourettes-katten?

Finns betydligt dyrare dämpningsmaterial som inte dämpar så mycket mer.

De som publicerar mätningen skriver

"Egg Cartons do, indeed, have acoustical value. They measure NRC - 0.40."

Postat

hur bra beror på kartongmaterialet och hur de placeras

Så du menar att det görs äggkartonger i olika material med varierande ljudegenskaper?

Snacka om försöka hävda sig inom kunskapsområden som inte finns.

"Jodå, så att de här gråblå kartongerna har en tendens att dämpa lite väl mycket vid5 khz".

Postat

Så du menar att det görs äggkartonger i olika material med varierande ljudegenskaper?

"Jodå, så att de här gråblå kartongerna har en tendens att dämpa lite väl mycket vid5 khz".

Självklart så skiljer det en del i material mellan olika äggkartongstillverkare och även i ytbehandlingen som också påverkar...

drloop (oregistrerad)
Postat
Självklart så skiljer det en del i material mellan olika äggkartongstillverkare och även i ytbehandlingen som också påverkar...

Vet du hur det förhåller sig med Kronäggskartonger?

DieHard (oregistrerad)
Postat

Jaha men då kan du ju ta och göra test då och lägga upp beviset sen vilka äggkartonger som är bäst. Eftersom du säger det är olika beroende på vilka äggkartonger måste du ha erfarenhet av det. Själv ser jag ingen skillnad på kartongerna när jag handlat ägg.

Postat

ok, äggkartonger kanske inte är så bra, om man köper skivor med glasull och klär med tyg på nåt vis skulle det dämpa bättre än en madrass?, om dom är lika stora altså, har för tillfället 2 madraser i 45 graders vinkle som sångbås, så det skulle vara bra att jämföra med det om nån har nån aning

Postat

Glasull fungerar bra som absorbent. Spraylim på ytan för att binda fibrerna, så att de inte släpper - och så ett genomsläppligt tyg (som går att andas genom) som ett extra skydd. Tack vare spraylimmet så slipper du krångla med att sy också. 😆

Skumplast-madrasser är oftast inte så jättebra eftersom det är fel cellstruktur på materialet, men det är bättre än ingenting. Glasull i samma tjocklek bör i så fall bli bättre. 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.