Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! Jag har hållt på med inspelning i ett par år nu med min digitalporta, Fostex MR-8HD

http://www.fostexinternational.com/docs/mu...cts/mr8hd.shtml

Men jag vill nu byta upp mig eftersom jag är trött på att koppla ut och in kablar hela dagarna 😄

Jag har något sådant här i tankarna:

http://www.alesis.com/multimix12usb

http://www.alesis.com/multimix12firewire

(jag vet inte fall det gör väldigt stor skillnad i latency mellan usbn å firewiren)

Men jag funderar oxå på fall det kanske är mer prisvärt med ett ljudkort, men isåfall vilket

det viktigaste är att jag får in ett spår för varje instrument så jag kan klippa bort och spela om fall det blir fel när man spelar i grupp

Då behöver jag:

3 XLR

4 tele Mono + 1 stereo

till stereo kanalerna ska jag koppla en annan mixer som jag redan har, och mina trummor är kopplade till.

men det skadar inte om mixern/ljudkortet har flera ingångar så att jag kan koppla in trummorna och därmed klippa och klistra i trummljuden som jag vill.

helst vill jag ha en mixer med skjutbara volymreglage, det känns bara mer rätt helt enkelt 😄

Min budget ligger väll runt 5000, helst så billigt som möjligt till helt okej kvalitet

Detta är min första tråd på forumet så jag hoppas den har hamnat rätt 😆

Annons
Postat (redigerat)

Hejsan

Min första tanke när jag läste ditt inlägg va en begangnad digi002r. Har själv haft en sån och har en på jobbet. Fungerar skitbra och är hur stabilt som helst, och så får du ju med pro tools 😆

Anledningen till min rekommendation ligger i antal kanaler, då du verkar ha ambitionen att spela in trummor (och om det ska bli ett närmickat sound på hela kittet så går kanalerna åt). Andra anledningen är att jag vet hur stabilt detta kort var för mig. Tredje anledningen är för att de pre amps som sitter i från början är helt OK.

Det son sitter i vid grundutförandet är:

4 XLR ingångar eller DI-ingångar med pre amps

4 analoga ingångar

6 analoga utgångar

Monitorutgång + en extra main out med RCA-koppling

Hörlursugång med hörlursförstärkare

8 kanaler in/ut via ADAT

2 kanaler in/ut via S/pdif

Det kanske finns bättre kort med pre amps, men detta är det jag testat personligen. Har dock inte testat så jättemånga.

Sålde min digi002r för 5000.

Lycka till!

MVH

Anders

EDIT: Snabbsökning gav detta http://www.blocket.se/vi/19848148.htm?ca=18_s

Men betala inte mer än 5000 tycker jag 😄

Redigerat av Gizmozis
Postat

Låter som ett bra alternativ 🙂

den har det jag behöver + lite till, såg dessutom att den har midi vilket är bra så slipper jag köpa extra ljudkort för min synth =P

Enligt vad jag förstog det på digidesigns hemsida så stödjer den vista, vilket jag glömde nämna att min dator har, det kan ju vara väldigt avgörande

tackar jag ska fundera på ditt förslag 🙂 men jag tar gärna emot fler förslag, kanske lite billigare om det är möjligt utan att få för dålig kvallitet

Och om någon har testat Alesis Multimix 8, 12, eller 16 firewire eller usb så skriv gärna vad ni tycker, för det verkar vara väldigt vettigt pris på dom

ericsson91 (oregistrerad)
Postat

den har det jag behöver + lite till, såg dessutom att den har midi vilket är bra så slipper jag köpa extra ljudkort för min synth =P

Enligt vad jag förstog det på digidesigns hemsida så stödjer den vista, vilket jag glömde nämna att min dator har, det kan ju vara väldigt avgörande

tackar jag ska fundera på ditt förslag 🙂 men jag tar gärna emot fler förslag, kanske lite billigare om det är möjligt utan att få för dålig kvallitet

Och om någon har testat Alesis Multimix 8, 12, eller 16 firewire eller usb så skriv gärna vad ni tycker, för det verkar vara väldigt vettigt pris på dom

Lånar tråden lite, hoppas det är okej!

Fungerar Vista bra för inspelning? 🙂 har hört att det kan vara lite buggigt men Service pack 1 har ju kommit nu så det kanske är minst lika bra som xp? ☺️

Postat

Lånar tråden lite, hoppas det är okej!

Fungerar Vista bra för inspelning? 😆 har hört att det kan vara lite buggigt men Service pack 1 har ju kommit nu så det kanske är minst lika bra som xp? 😆

Det beror på vilken konfiguration du har, men visst är det lite småbuggigt. Inte så jag har några problem med att spela in, men för mig kan program och så kan hänga sig lite ibland. Det är ju viktigt att ljudkortet har stöd för Vista. Ska bli spännande att se vad som händer med Windows 7.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.