Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Såg i Söderhamnskuriren att två unga musiker, Daniel Migdal, violin och Jacob Kellerman, gitarr spelat i staden. De har förr gått på Kungliga musikhögskolan, nu studerar de musik i Salzburg.

Jag funderade hur man skulle kunna spela in en sån konsert live. Närmickningen skulle jag göra med de Röde NT2-A jag redan har, men sen skulle man ha ett par till, en bit ut för stereobredd och rum.

Lämpliga mickar till det måste ju inte ha en massa fläsk i basen, men att de är tysta är viktigt då man får gasa gain rejält när det är små akustiska instrument.

Jag har en AKG C1000S, kanske det vore idé att skaffa en till lika?

Har även en ADK 51 type lll, men den kanske väsnas mer vid stark gain?

Kanske ett par CM3 vore optimalt? Fast jag vill ju gärna ha nytta av de gamla grejer jag redan har. Min erfarenhet av både ADKn och AKGn är att de låter bra, på nära håll i alla fall. Som ni förstått är det endast halvbillig grejer som kan komma i fråga för min börs.

Alla tankar och åsikter angående detta delikata problem mottages med stor tacksamhet och vördnad.

Annons
Postat

Varför behöver du närmicka?

Ett väluppsatt AB eller ORTF-par* täcker mer än väl ett violinist/pianopar!

Dom flesta som spelar in "akustisk" musik för första gången börjar med att slänga upp

så många mickar som möjligt, vilket är en avig metodik! Börja med en enkel stereouppsättning,

lär dig hur den funkar och vart man placerar den i rummet i förhållade till det instrument eller

den grupp av musiker du skall spela in!

När du lärt dig hur en stereoteknik fungerar kan du går vidare och experimentera med andra

och när du slutligen "bemästrat" dessa kan du börja och leka med flermikrofonsuppsättningar!

Förslagsvis genom att börja och mixa mångkanal till stereo på platsen, vilket tvingar dig att

öva upp hur du lyssnar till musiken! När man kan mixa 24 mickar till stereo "on-th-fly" så

bemästrar man vilken teknik som helst! (Så har min lärogång vart!)

Som jag skrivit ett antal gånger innan (ämnet, eller nått som ganska väl överrensstämmer

med det, har avhandlats här ett otal gånger) så använder jag mest AB med rundtagande mickar,

inte för att det är bättre än någon annan teknik, utan för att jag är bekväm med den och alltid

får konsistenta resultat!

Om jag hade din micksammling skulle jag nog titta mej efter ett mickpar med fast rundtagande

eller ställbar karaktäristik, vad man bör välja i "budgetklassen" har jag ingen erfarenhet av...

/ptr

*DPA Microphone University om olika stereotekniker

Postat (redigerat)

Dom flesta som spelar in "akustisk" musik för första gången börjar med att slänga upp

så många mickar som möjligt, vilket är en avig metodik! Börja med en enkel stereouppsättning,

lär dig hur den funkar och vart man placerar den i rummet i förhållade till det instrument eller

När du lärt dig hur en stereoteknik fungerar kan du går vidare och experimentera med andra

och när du slutligen "bemästrat" dessa kan du börja och leka med flermikrofonsuppsättningar!

Förslagsvis genom att börja och mixa mångkanal till stereo på platsen, vilket tvingar dig att

öva upp hur du lyssnar till musiken! När man kan mixa 24 mickar till stereo "on-th-fly" så

Som jag skrivit ett antal gånger innan (ämnet, eller nått som ganska väl överrensstämmer

med det, har avhandlats här ett otal gånger) så använder jag mest AB med rundtagande mickar,

inte för att det är bättre än någon annan teknik, utan för att jag är bekväm med den och alltid

Om jag hade din micksammling skulle jag nog titta mej efter ett mickpar med fast rundtagande

eller ställbar karaktäristik, vad man bör välja i "budgetklassen" har jag ingen erfarenhet av...

/ptr

Med enbart avståndsmickning går man ju miste om mycket av tonen i instrumenten. Fyra mickar är inte massor med mickar. Och vaddå leka? Det var inte meningen. Sätter jag upp fyra mickar kan jag vara rätt så säker på att resultatet blir bra. I en perfekt studiolokal kan man nog testa sig fram till ett bra resultat med två mickar, men i en fullsatt aula där två ev tidspressade musiker kommer in och kör sin show vill jag ha minst två mickpar att välja mellan.

Nu blev det så att jag handlade tre st Lineaudio CM3 idag, så nu har jag rubb och stubb för att göra liveinspeningar av det mesta från skrikmetal till tramporgel. Att sätta Cm3 nära ett akustiskt instrument och NT2-A som rundupptagande ortf kanske är bättre än att sätta stormembranarna närmast.

PS Jag har som sagt fler mickar än de två först nämnda, de två är de jag använder minst. Och jag har spelat in akustiskt och elektriskt i typ 30 år. Det hindrar ju inte att man vill diskutera både mickar och teknik.

Tack för länken, ser att jag hade rätt ang x/y. Teoretiska uttryck är inte min starka sida.

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

/ptr

Med enbart avståndsmickning går man ju miste om mycket av tonen i instrumenten. Fyra mickar är inte massor med mickar. Och vaddå leka? Det var inte meningen. Sätter jag upp fyra mickar kan jag vara rätt så säker på att resultatet blir bra. I en perfekt studiolokal kan man nog testa sig fram till ett bra resultat med två mickar, men i en fullsatt aula där två ev tidspressade musiker kommer in och kör sin show vill jag ha minst två mickpar att välja mellan.

Nu blev det så att jag handlade tre st Lineaudio CM3 idag, så nu har jag rubb och stubb för att göra liveinspeningar av det mesta från skrikmetal till tramporgel. Att sätta Cm3 nära ett akustiskt instrument och NT2-A som rundupptagande ortf kanske är bättre än att sätta stormembranarna närmast.

PS Jag har som sagt fler mickar än de två först nämnda, de två är de jag använder minst. Och jag har spelat in akustiskt och elektriskt i typ 30 år. Det hindrar ju inte att man vill diskutera både mickar och teknik.

Tack för länken, ser att jag hade rätt ang x/y. Teoretiska uttryck är inte min starka sida.

Jag håller med. Med denna uppsättning kan Du ju i efterhand justera balansen mellan när- och rumsljud. Dels så är det inte alla rum som låter så bra alla gånger sen är min erfarenhet att man lätt får för mycket av rummet, även i de fall då rummet låter bra.

Postat (redigerat)

Jag tycker man ofta backar mickarna för långt från instrumenten. Vad är det för fel att höra det ljud gitarristen hör från fiolen, som han har på 1,5 meters avstånd? Rumsakustiken är lite överreklamerad, kommer man nära en kvalitets spansk gitarr finns där ljud som man omöjligt hör bara tre meter ifrån.

Tänk vad läckert om det fanns små sugkoppsfästen för CM3orna och utan att göra åverkan på instrumenten dutta fast en var på gitarr och violin sen blanda det med två NT2-A som står på typ två, tre meter ifrån. Vilket grymt sound!

När man spelar in akustisk gitarr i studio sätter man ju mickarna typ 15 cm från ljudhålet. Varför inte göra lika på en scen? Line Audios CM3 är ju helt otroligt små fast de låter så bra, så att ha en sån på fiolen kan nog en violinist stå ut med för att få en bra inspelning.

Att eftersträva ett ljud som liknar det man som publik hör på sjunde bänkraden i en aula, vad är vitsen med det? Förlegade ideér om ni frågar mig. Tänk vad mycket bottenfläsk det finns ändå i en violin, som bara violinisten själv får höra!

Det tänker jag ändra på. När-violin-upplevelser åt folket!

Apropå ingenting har jag en bekant i Hallstahammar som gör exklusiva inspelningar av akustisk musik med bla en stereomick som kostade vete fan hur mycket. Han är en säker jäkel!

Redigerat av Guitar Nilsson
Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Håll dig till 2 mickar Nilsson innan du tar dig vatten över huvet och skapar massa fasfel. Kör M-S eller Blumlein... :rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.