Opus99 Postat 20 januari 2009 Postat 20 januari 2009 (redigerat) Jag brukar ibland se bastrummor som har lika mycket energi vid 1 hz som vid 40 hz. På mätarna ser det lite drastiskt ut. Om en högtalare kommenderas att vibrera så lågt, eller åtminstone så lågt den kan, så borde ju det innebära att de låga frekvenserna högre upp - 50-100 hz - bluddras mer, att trycket blir mindre fokuserat. Sen kan även t.ex. kompression och gate må bättre (eller sämre) av att skära bort lite botten. Förvisso går få högtalare så lågt som 1 hz och en del har delningsfilter och filtrerar ut det, eller om högtalarna är för små så omvandlas ju ljudet till värme. Hur brukar ni göra när t.ex. en bastrumma har lika mycket energi vid 40 hz som vid 1 hz, brukar ni runda av den med HP filter, eller låter ni oftare det vara som det är? Redigerat 20 januari 2009 av Opus99
drloop (oregistrerad) Postat 20 januari 2009 Postat 20 januari 2009 Helt beroende på vilken musik jag jobbar med. Men generellt så gör jag så här: Så länge det är "tryck" i mixen och kaggen så brukar jag låta bli att skära. Brukar prova att skära för att så vad som händer. Händer inget märkbart med resten av mixen så får masteringskillarna reda ut det. 😐
laxlaxlax Postat 20 januari 2009 Postat 20 januari 2009 Jag brukar mixa kaggen så att det som är kvar är en tydlig, basig transient blandat med ett högre klickljud. Sen får basgitarren ta mer av det lägre registret. Generellt skär jag alltid i basen på allt, men minst på kicken och basen.
joachime Postat 20 januari 2009 Postat 20 januari 2009 Jag skulle vilja höra en kick som har lika mycket energi vid 1 som 40 Hz! 😄 Är lite inne på vad doktor Loop ordinerar: Låter det bra i dina högtalare så utgå ifrån att det är bra! Referenslyssna liknande mixar!
Opus99 Postat 21 januari 2009 Trådstartare Postat 21 januari 2009 Jag skulle vilja höra en kick som har lika mycket energi vid 1 som 40 Hz! 😆Är lite inne på vad doktor Loop ordinerar: Låter det bra i dina högtalare så utgå ifrån att det är bra! Referenslyssna liknande mixar! Min (ganska bra) mätare säger i alla fall att den har det, att det är lika många dB vid 1 som vid 40. Hm, kanske läser jag den fel ... Ja .. men drloop snodde förstapriset i en annan tråd, på ett jäkla snopet sätt, så hans råd gills inte här ... som hämnd 😆
puffra Postat 21 januari 2009 Postat 21 januari 2009 Jag skulle vilja höra en kick som har lika mycket energi vid 1 som 40 Hz! 😆Är lite inne på vad doktor Loop ordinerar: Låter det bra i dina högtalare så utgå ifrån att det är bra! Referenslyssna liknande mixar! Min (ganska bra) mätare säger i alla fall att den har det, att det är lika många dB vid 1 som vid 40. Hm, kanske läser jag den fel ... Ja .. men drloop snodde förstapriset i en annan tråd, på ett jäkla snopet sätt, så hans råd gills inte här ... som hämnd 😆 energi och volym är väl två helt olika saker?
joachime Postat 21 januari 2009 Postat 21 januari 2009 energi och volym är väl två helt olika saker? Ja, det går åt mer energi att generera låga frekvenser än höga. Angående Opus kick, hur låter den? Var upplever du att energin i bastrumman ligger? Har du möjlighet att lägga upp en snutt så man för höra (kolla)?
Opus99 Postat 21 januari 2009 Trådstartare Postat 21 januari 2009 (redigerat) energi och volym är väl två helt olika saker? Ja, det går åt mer energi att generera låga frekvenser än höga. Angående Opus kick, hur låter den? Var upplever du att energin i bastrumman ligger? Har du möjlighet att lägga upp en snutt så man för höra (kolla)? Shit, det har ni rätt i. Jag har alltid sagt "energi" som ett slanguttryck för volym ... utan att tänka mig för helt och hållet. Fatta vilka böter man kommer å få nu 😎 Ska lägga upp en kagge så .. kan ni få kika. Men förstå, att för mig är den här kaggen inte så unik. Det är många kaggar som är såhär djupa - för mig. Energi, för mig, var som sagt ett sätt att säga "ljudmassa", men var grundtonen i trumman ligger har jag inga problem att hitta. Det jag har problem med, är att botten är så jäkla djup att jag börjar tvivla på om det är så smart att ha det kvar så. Även om en högtalare inte kan spela upp så lågt, så kommer den ju ändå att sträva efter att göra det. Membranen kommer att använda sin mesta energi på att försöka leverera något som knappt är hörbart, men ändå rör om i membranet ganska ordentligt. Edit: Your browser does not support the HTML5 audio tag Redigerat 21 januari 2009 av Opus99
creel (oregistrerad) Postat 21 januari 2009 Postat 21 januari 2009 Jag skulle vilja höra en kick som har lika mycket energi vid 1 som 40 Hz! 🙂Är lite inne på vad doktor Loop ordinerar: Låter det bra i dina högtalare så utgå ifrån att det är bra! Referenslyssna liknande mixar! +1
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.