Jump to content
Annons

Kompressor inställningar vid inspelning av sång!

daniel10

Recommended Posts

Hej på er!

Tänkte höra om någon har lite tips på inställningar på kompressorn, om man skall använda den direkt vid inspelning för att undvika toppar.

Min mik är grymt känslig, så det blir lätt stora "toppar" på wav filen.. (verkar som "Cubase kompressorn" har svårt att hantera detta)

Nu kör jag miken direkt genom en kompressor (en Behringer T1952) och det verkar bli bättre.

Tänkte höra om någon har tips på inställningar för kompressorn (vid sång tagning) Vill ju inte ta bort för mycket dynamik heller, utan bara "putsa" bort topparna, direkt vid inspelning. Eller skall man använda en limiter???

Threeshold=?

Ratio=?

Attack=?

Release?

Jag använder en Behringer T1952 kompressor... Någon som har erfarenheter av en sådan?

Mvh Daniel

Dela på andra sajter

Annons

Jag kan inte Din kompressor. Nu ger jag ett mycket ungefärligt svar. Du måste prova runt lite och vem som sjunger har också stor betydelse.

Ratio 3:1, Attack 3, Release 5. Threshold får Du smyga upp och testa. Dock uppfattar jag Dig som att Du lägger detta på insignalen och bara vill få bort topparna. Var då försiktig. Se till att kompressorn bara jobbar då det verkligen behövs. Du kommer ju antagligen att lägga kompressor även vid mix. Det är lätt att det blir platt då.

Dela på andra sajter

På mitt gamla gymnasium fanns en gammal DBX-kompressor och jag brukade köra på threshold -10 dB och det funkade oftast bra. Inte för mycket men samtidigt tillräckligt för sång i mitt tycke.. Men ja det lär skilja sig från kompressor till kompressor. Men jag skulle nog ha -10 som utgångsläge och börja testa med det.

Redigerat av Rabieshund
Dela på andra sajter

På mitt gamla gymnasium fanns en gammal DBX-kompressor och jag brukade köra på threshold -10 dB och det funkade oftast bra. Inte för mycket men samtidigt tillräckligt för sång i mitt tycke.. Men ja det lär skilja sig från kompressor till kompressor. Men jag skulle nog ha -10 som utgångsläge och börja testa med det.

du kan öht inte ge nåt råd för just threshold

det är ju direkt kopplat till hur hög insignalen är

du minns kanske att du hade en led-stapel på maskinen som benämndes "gain reduction"?

där ser man hur mycket kompressorn jobbar

det är kan man enkelt säga först å främst kopplat till just tröskelvärdet och signalnivån i kombination till varandra

reduction på 3-6 dB är inget farligt vid tracking om det är snabba tider

threshold drar du ju neråt tills du tycker det blir lagom reduction på gainen - inte ställer vid ett fast värde

Dela på andra sajter

Jag har också nu setat och testat mina portakompressorer. Ratio 1:1,5 eller 1:1,3 och minus 10 db. Inte mer. Sen är det ju hur starkt ljudet går in i denna inställning som avgör. Skitsvårt är det.

1,5:1 heter det

inkommande -3dB blir alltså -5,3

vad har du för attack å release på det?

Dela på andra sajter

Jag har också nu setat och testat mina portakompressorer. Ratio 1:1,5 eller 1:1,3 och minus 10 db. Inte mer. Sen är det ju hur starkt ljudet går in i denna inställning som avgör. Skitsvårt är det.

1,5:1 heter det

inkommande -3dB blir alltså -5,3

vad har du för attack å release på det?

Attack och release är svårare. Brukar ta längre attack på trummor, kortare på sång. Release brukar jag för det mesta ta ganska kort.

På Ranekompressorn är det automatisk attack och release, hur det nu funkar. Den har bara två rattar per kanal att ställa komprimeringen med. Den är helt underbar till sång och gitarrer, både el och ak.

Vad fööreslår du för attack och release till sången?

Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Ääähhh det är väl bättre att han börjar på -10 dB än -9999999 dB iaf!

man kan börja var fan man vill

det viktiga är var man stannar

Så sant, så sant.

Dela på andra sajter

Mitt utgångs läge: 20 ms attack, 20 ms release, runt 10 db komprimering

hello!

Tackar för alla tips..... Fortsätt skriv så provar jag ha ha

är det någon som vet någon kompressor som funkar bra till sång, som inte är för dyr??

Mvh Daniel

Dela på andra sajter

Det är ju helt olika beroende på vad du vill uppnå.

Är det en väldigt dynamisk jazzsångerska kräver den en viss kompressorinställning om man vill släta till det lite. En skrikande metalkille kräver en annan.

Ett tips.. LEK LEK LEK med reglagen

Dela på andra sajter

Men det tar ju längre tid att gå från -9999999 dB till 0 dB än från 0 till -10 dB :rolleyes:. Jävla många varv på thresholdratten.

Dela på andra sajter

Men det tar ju längre tid att gå från -9999999 dB till 0 dB än från 0 till -10 dB :rolleyes:. Jävla många varv på thresholdratten.

Tänkte höra lite om mina kopplingar ha ha..

Just nu ser signal vägen ut så här :

Mikrofon, mixerbord, kompressor, ljudkort

Är det bättre att köra miken rätt in i kompressorn, sedan till mixerbordet, och från bordet rätt in i kortet??

Dela på andra sajter

Det är enkelt. Dom flesta lallar på med ganska enkla nivåer och det är bara att spela in.

Oftast låter det bäst men om du har en riktigt bra sångare så räcker inte det till.

Om man nu vill skruva så är det som regel ganska enkelt.

Grundljudet är inspelat och som regel behöver detta eq. Antingen skär man bas eller diskant beroende på om det är en bas eller en cymbal.

I min värld är EQ först och alltid före allt annat. Sen kan man använda en kompressor och skaffa närhet och det är upp till er.

All kärlek!

Dela på andra sajter

Jag lägger alltid eq efter kompressorn. Kanske för att jag är van vid livesituationer där insert alltid är före eq'n på bordet.

Egentligen är det rätt naturligt. Varför låta kompressorn jobba på onödiga frekvenser som man ändå sen skär bort. Bättre att rensa upp och sedan fixa till dynamiken på de frekvenser som sticker ut

Dela på andra sajter

Jag lägger alltid eq efter kompressorn. Kanske för att jag är van vid livesituationer där insert alltid är före eq'n på bordet.

Egentligen är det rätt naturligt. Varför låta kompressorn jobba på onödiga frekvenser som man ändå sen skär bort. Bättre att rensa upp och sedan fixa till dynamiken på de frekvenser som sticker ut

Nu säger du väl emot dig själv?

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.