daniel10 Postat 20 januari 2009 Postat 20 januari 2009 Hej på er! Tänkte höra om någon har lite tips på inställningar på kompressorn, om man skall använda den direkt vid inspelning för att undvika toppar. Min mik är grymt känslig, så det blir lätt stora "toppar" på wav filen.. (verkar som "Cubase kompressorn" har svårt att hantera detta) Nu kör jag miken direkt genom en kompressor (en Behringer T1952) och det verkar bli bättre. Tänkte höra om någon har tips på inställningar för kompressorn (vid sång tagning) Vill ju inte ta bort för mycket dynamik heller, utan bara "putsa" bort topparna, direkt vid inspelning. Eller skall man använda en limiter??? Threeshold=? Ratio=? Attack=? Release? Jag använder en Behringer T1952 kompressor... Någon som har erfarenheter av en sådan? Mvh Daniel
wonderboy Postat 22 januari 2009 Postat 22 januari 2009 Jag kan inte Din kompressor. Nu ger jag ett mycket ungefärligt svar. Du måste prova runt lite och vem som sjunger har också stor betydelse. Ratio 3:1, Attack 3, Release 5. Threshold får Du smyga upp och testa. Dock uppfattar jag Dig som att Du lägger detta på insignalen och bara vill få bort topparna. Var då försiktig. Se till att kompressorn bara jobbar då det verkligen behövs. Du kommer ju antagligen att lägga kompressor även vid mix. Det är lätt att det blir platt då.
Rabieshund Postat 22 januari 2009 Postat 22 januari 2009 (redigerat) På mitt gamla gymnasium fanns en gammal DBX-kompressor och jag brukade köra på threshold -10 dB och det funkade oftast bra. Inte för mycket men samtidigt tillräckligt för sång i mitt tycke.. Men ja det lär skilja sig från kompressor till kompressor. Men jag skulle nog ha -10 som utgångsläge och börja testa med det. Redigerat 22 januari 2009 av Rabieshund
Guitar Nilsson Postat 22 januari 2009 Postat 22 januari 2009 Jag har också nu setat och testat mina portakompressorer. Ratio 1:1,5 eller 1:1,3 och minus 10 db. Inte mer. Sen är det ju hur starkt ljudet går in i denna inställning som avgör. Skitsvårt är det.
Demonproducenten Postat 22 januari 2009 Postat 22 januari 2009 På mitt gamla gymnasium fanns en gammal DBX-kompressor och jag brukade köra på threshold -10 dB och det funkade oftast bra. Inte för mycket men samtidigt tillräckligt för sång i mitt tycke.. Men ja det lär skilja sig från kompressor till kompressor. Men jag skulle nog ha -10 som utgångsläge och börja testa med det. du kan öht inte ge nåt råd för just threshold det är ju direkt kopplat till hur hög insignalen är du minns kanske att du hade en led-stapel på maskinen som benämndes "gain reduction"? där ser man hur mycket kompressorn jobbar det är kan man enkelt säga först å främst kopplat till just tröskelvärdet och signalnivån i kombination till varandra reduction på 3-6 dB är inget farligt vid tracking om det är snabba tider threshold drar du ju neråt tills du tycker det blir lagom reduction på gainen - inte ställer vid ett fast värde
Demonproducenten Postat 22 januari 2009 Postat 22 januari 2009 Jag har också nu setat och testat mina portakompressorer. Ratio 1:1,5 eller 1:1,3 och minus 10 db. Inte mer. Sen är det ju hur starkt ljudet går in i denna inställning som avgör. Skitsvårt är det. 1,5:1 heter det inkommande -3dB blir alltså -5,3 vad har du för attack å release på det?
Demonproducenten Postat 22 januari 2009 Postat 22 januari 2009 Kompressornörd... 🙂 fan ett epitet som jag snarare förknippar med nån som sitter å runkar till specbladet till en svindyr rörkompressor....
Valle Postat 22 januari 2009 Postat 22 januari 2009 ett epitet som jag snarare förknippar med nån som sitter å runkar till specbladet till en svindyr rörkompressor.... 😱
Rabieshund Postat 22 januari 2009 Postat 22 januari 2009 Ääähhh det är väl bättre att han börjar på -10 dB än -9999999 dB iaf!
Demonproducenten Postat 23 januari 2009 Postat 23 januari 2009 Ääähhh det är väl bättre att han börjar på -10 dB än -9999999 dB iaf! man kan börja var fan man vill det viktiga är var man stannar
Guitar Nilsson Postat 23 januari 2009 Postat 23 januari 2009 Jag har också nu setat och testat mina portakompressorer. Ratio 1:1,5 eller 1:1,3 och minus 10 db. Inte mer. Sen är det ju hur starkt ljudet går in i denna inställning som avgör. Skitsvårt är det. 1,5:1 heter det inkommande -3dB blir alltså -5,3 vad har du för attack å release på det? Attack och release är svårare. Brukar ta längre attack på trummor, kortare på sång. Release brukar jag för det mesta ta ganska kort. På Ranekompressorn är det automatisk attack och release, hur det nu funkar. Den har bara två rattar per kanal att ställa komprimeringen med. Den är helt underbar till sång och gitarrer, både el och ak. Vad fööreslår du för attack och release till sången?
freddie Postat 23 januari 2009 Postat 23 januari 2009 Mitt utgångs läge: 20 ms attack, 20 ms release, runt 10 db komprimering
DieHard (oregistrerad) Postat 23 januari 2009 Postat 23 januari 2009 Ääähhh det är väl bättre att han börjar på -10 dB än -9999999 dB iaf! man kan börja var fan man vill det viktiga är var man stannar Så sant, så sant.
daniel10 Postat 23 januari 2009 Trådstartare Postat 23 januari 2009 Mitt utgångs läge: 20 ms attack, 20 ms release, runt 10 db komprimering hello! Tackar för alla tips..... Fortsätt skriv så provar jag ha ha är det någon som vet någon kompressor som funkar bra till sång, som inte är för dyr?? Mvh Daniel
DieHard (oregistrerad) Postat 23 januari 2009 Postat 23 januari 2009 ett epitet som jag snarare förknippar med nån som sitter å runkar till specbladet till en svindyr rörkompressor.... Och gissa vem som kan tänkas vara en skyldig och som gillar stora rattar 😲 https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=824032 https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=821726
Thulesius Postat 23 januari 2009 Postat 23 januari 2009 Det är ju helt olika beroende på vad du vill uppnå. Är det en väldigt dynamisk jazzsångerska kräver den en viss kompressorinställning om man vill släta till det lite. En skrikande metalkille kräver en annan. Ett tips.. LEK LEK LEK med reglagen
Rabieshund Postat 23 januari 2009 Postat 23 januari 2009 Ääähhh det är väl bättre att han börjar på -10 dB än -9999999 dB iaf! man kan börja var fan man vill det viktiga är var man stannar Men det tar ju längre tid att gå från -9999999 dB till 0 dB än från 0 till -10 dB . Jävla många varv på thresholdratten.
daniel10 Postat 23 januari 2009 Trådstartare Postat 23 januari 2009 Ääähhh det är väl bättre att han börjar på -10 dB än -9999999 dB iaf! man kan börja var fan man vill det viktiga är var man stannar Men det tar ju längre tid att gå från -9999999 dB till 0 dB än från 0 till -10 dB . Jävla många varv på thresholdratten. Tänkte höra lite om mina kopplingar ha ha.. Just nu ser signal vägen ut så här : Mikrofon, mixerbord, kompressor, ljudkort Är det bättre att köra miken rätt in i kompressorn, sedan till mixerbordet, och från bordet rätt in i kortet??
freddie Postat 23 januari 2009 Postat 23 januari 2009 Jag hade nog iof inte spelat in genom hårdvaru kompressor såvida jag inte varit världsbästa studio teknikern. Däremot kanske genom en limiter som klippte 1-2 db på absolut värsta peaken.
Rabieshund Postat 23 januari 2009 Postat 23 januari 2009 Hur kommer man ner till -9999999 dB? Man skruvar!
Valle Postat 23 januari 2009 Postat 23 januari 2009 Hur kommer man ner till -9999999 dB?Man skruvar! Visa!
DivineCo Postat 23 januari 2009 Postat 23 januari 2009 Det är enkelt. Dom flesta lallar på med ganska enkla nivåer och det är bara att spela in. Oftast låter det bäst men om du har en riktigt bra sångare så räcker inte det till. Om man nu vill skruva så är det som regel ganska enkelt. Grundljudet är inspelat och som regel behöver detta eq. Antingen skär man bas eller diskant beroende på om det är en bas eller en cymbal. I min värld är EQ först och alltid före allt annat. Sen kan man använda en kompressor och skaffa närhet och det är upp till er. All kärlek!
Rabieshund Postat 23 januari 2009 Postat 23 januari 2009 Hur kommer man ner till -9999999 dB?Man skruvar! Visa! Det kommer, det kommer!
Thulesius Postat 23 januari 2009 Postat 23 januari 2009 Jag lägger alltid eq efter kompressorn. Kanske för att jag är van vid livesituationer där insert alltid är före eq'n på bordet. Egentligen är det rätt naturligt. Varför låta kompressorn jobba på onödiga frekvenser som man ändå sen skär bort. Bättre att rensa upp och sedan fixa till dynamiken på de frekvenser som sticker ut
Dingbats Postat 24 januari 2009 Postat 24 januari 2009 Jag lägger alltid eq efter kompressorn. Kanske för att jag är van vid livesituationer där insert alltid är före eq'n på bordet.Egentligen är det rätt naturligt. Varför låta kompressorn jobba på onödiga frekvenser som man ändå sen skär bort. Bättre att rensa upp och sedan fixa till dynamiken på de frekvenser som sticker ut Nu säger du väl emot dig själv?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.