Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej gott folk!

Jag försöker hitta information om denna mikrofon som jag förvärvat när vi fräshade upp ett gammalt auditorium för en del år sedan.

Det är Philips LBB 9073/55(2st), mikrofon av shotgun-utförande. Har letat nätet som en tok, men inte hittat just den modellen.

Är det någon där ute som vet vad det är jag har liggandes i skåpet där hemma? Skräp eller raritet?

(Bifogar bilder)

Ha en trevlig tisdag!

post-5025-1232436960_thumb.jpgpost-5025-1232436975_thumb.jpgpost-5025-1232437029_thumb.jpgpost-5025-1232437072_thumb.jpg

Annons
Postat (redigerat)

Aske,

Philips utrustning som började med LBB och ett flersiffrigt nummer hörde till deras ljud-divison som tillverkade bigraf, studio och PA-utrusning.

Dom gjorde en del egna mikrofoner, men sålde också AKG och Schoeps under Philips egna namn.

(exempelvis så var LBB-9061/00 en AKG C12A)

Denna micken som du visar har jag inte sett i AKG sortiment, känner inte igen slitsarna ovanför Philips texten, men den har AKG mick-hållare.

I USA sålde Philips sin ljudutrustning under namnet "Norelco", kanske att du kan hitta något där.

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
Postat

Hej.

Inte mycket att lägga till. De påminner mig om en shotgun från BeyerDynamic som jag sett nån gång. Men inte mycket mer av info.

Du vet säkert att det är så kallade shotgun. Används i stort sett bara för filminspelningar utomhus. Passar inte för musikinspelning. Används vanligen inte inomhus om det inte är en mycket stor lokal, typ mässhall. Men som alltid, det finns ju specialla tekniker och liknande.

Kan du mäta hur långa de är så finns det en parameter till att leta efter.

OBS: om du inte är säker på att de drivs med fantom-matning, vänta med att ansluta dem. En del äldre mickar, som dessa är, drevs med så kallad T-matning. Det var extra vanligt just vid filminspelning för att vissa Nagra bandspelare var gjorda för det. Ansluter man en T-mikrofon till vanlig fantom så misstänker jag att mikrofonen kan gå sönder. (Det finns enkla adapters att få tag på annars).

// Gunnar

Postat
Aske,

Philips utrustning som började med LBB och ett flersiffrigt nummer hörde till deras ljud-divison som tillverkade bigraf, studio och PA-utrusning.

Dom gjorde en del egna mikrofoner, men sålde också AKG och Schoeps under Philips egna namn.

(exempelvis så var LBB-9061/00 en AKG C12A)

Denna micken som du visar har jag inte sett i AKG sortiment, känner inte igen slitsarna ovanför Philips texten, men den har AKG mick-hållare.

I USA sålde Philips sin ljudutrustning under namnet "Norelco", kanske att du kan hitta något där.

--Bosse

Tack Bosse för tipset, samt kuriosan runt företaget!

Hej.

Inte mycket att lägga till. De påminner mig om en shotgun från BeyerDynamic som jag sett nån gång. Men inte mycket mer av info.

Du vet säkert att det är så kallade shotgun. Används i stort sett bara för filminspelningar utomhus. Passar inte för musikinspelning. Används vanligen inte inomhus om det inte är en mycket stor lokal, typ mässhall. Men som alltid, det finns ju specialla tekniker och liknande.

Kan du mäta hur långa de är så finns det en parameter till att leta efter.

OBS: om du inte är säker på att de drivs med fantom-matning, vänta med att ansluta dem. En del äldre mickar, som dessa är, drevs med så kallad T-matning. Det var extra vanligt just vid filminspelning för att vissa Nagra bandspelare var gjorda för det. Ansluter man en T-mikrofon till vanlig fantom så misstänker jag att mikrofonen kan gå sönder. (Det finns enkla adapters att få tag på annars).

// Gunnar

Bra att du varnar mig för fantom-matningen, har ännu inte kopplat in dom på det viset, just för att jag hade det på känn!

Nå ja, jag får väl skrota vidare på nätet efter någon info om dessa!

Tack

Postat
Aske,

När jag kom till verkstaden i dag, så hittade jag info om denna mick i mitt arkiv, gå in på denna länk så hittar du ett datablad.

http://web.telia.com/~u31641623/Philips%20LBB%20mickar.jpg

--Bosse

Tack Bosse. Kul att du hittade lite info, då vet man vad man har att göra med. Innebär "...condenser microphone with pre-amplifier..." att mikrofonen kräver en speciell matning eller funkar vanlig fantommatning?

Tack // aske

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.