Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har en loop som går i en låt och hade en riktig trummis som kom in och spelade in upp-mickade trummor på spåret och vi hade ganska dålig lyssning och ont om tid. När allt var klart och jag sitter och lyssnar, så släpar det lite. Kanske handlar det om en aning fördröjning eller också kansk aningen otight här och där.

Min fråga är: Hur göra man för att quantisera ett livespår i Logic som detta på lättaste sätt? Baskagge, virvel och hi-hat är inspelade på separata spår och det är ganska raka trummor med lite snygga fills givetvis och några hi-hat lyft som får det att växa här och där.

Kan man alltså på något sätt få det hela att komma närmare de 16-delar som låten följer i clicket?

Hur gör man då med t ex baskaggen som exempel?

Annons
Postat

Nä, ingen som svarar på detta. Jag funderade på om jag använder Audio to Score-funktionen, men jag har inte riktigt förstått hur den jobbar.

Om jag markerar ett spår med baskaggen inspelad som audio-spår och sedan väljer Audio to Score för den, så får jag upp bastrumman som noter eller i piano roll-fliken, men det är fortfarande grundljudet som hörs. Hur använder jag det som skapats efter att jag gjort Audio to Score?

Jag har inte riktigt förstått hur det hela hänger ihop antar jag eller så var jag bara väldigt trött när jag testade.

Någon som kan beskriva processen?

Postat (redigerat)

I brist på svar, så kan jag säga att i cubase så gör man sånt i audio-editorn. Det kallas för audio quantisizing, och funkar på princip samma sätt som MIDI kvantisering. Man ber cubase analysera ljudfilen, så sätter cubase ut flaggor - så kallade hitpoints - vid alla tydliga transienter och attackljud, och fraseringar. Sen klickar man på kvantisera och då timestretchar cubase ljudfilen på massvis med ställen så att hitpoint-sen (attacker och fraser) börjar precis på taktslagen, eller precis på den tajming som kvantiseringen är inställd på - åttondelar, fjärdedelar osv.

Vet inte, men kanske gör logic på ett dylikt sätt .. kanske kan hjälpa att snoka fram den funktionen, för nog borde den funktionen finnas i Logic med, även om den kanske ser annorlunda ut och funkar aningen annorlunda.

Redigerat av Opus99
Postat

Jag har Logic 7 men aldrig tänkt på om det finns en sådan funktion där! I Protools LE som jag också har finns dock en budgetvariant av Beat Detective. På AOlssons finns en manual för hur man kan jobba fram en tightning av trummorna med detta verktyg. Jag har själv använt det mycket. Ett jäsikens slit men det vill gärna bli bra till slut!

creel (oregistrerad)
Postat

Jag brukar göra sånt 100% manuellt, tar tid men blir bra (inte superbra, men så bra det går i princip).

Postat

Inga problem!

fast lite meckigt om du har en massa rumsmickar och så.. men det går ändå!

kör Strip Silence på de spåren du vill kvantisera. Då skapas separata audioregions för varje slag. (om man ställer in parametrarna rätt i strip silence.. kolla manualen)

Sen kan man via Event List faktiskt kvantisera audioregions! 😄 Markera dina regions/spåren, gå in i LIST/EVENT (dubbelkolla så att rätt regions är markerade) och välj kvantisering! Klart.

Det luriga i hela processen är strip silence.. testa dig fram med manualen till hands!

Postat

Många bra svar och olika varianter. Givetvis beror det hela på vilken typ av trumspår det handlar om för att hitta den metod som passar bäst.

Ska testa mig fram och se vad som fungerar bäst för denna låt. Det hela kanske slutar med att jag rättar till alla slag och sedan byter ut till triggade ljud i slutänden, men då är ju alla stängda, halvöppna och öppna hi-hatlyft något som är svårt att få liv i, som bara en trummis kan skapa. Ni vet, den typen av hi-hat som öppnar upp sig långsamt inför kommande refräng eller något annat som lyfter i låten. Men först ska jag se om jag kan få till tajmingen på något bra sätt från alla tips. Jag återkommer med info om hur det gick. Ös gärna på med flera tips, ni som har andra arbetssätt.

Postat

Som Creel sa så ger manuell redigering bäst resultat. Handlar det om en loop skulle jag inte överväga några andra alternativ.

Det kan kännas tungt i början, men i längden tjänar du på att bli vän med redigeringsverktygen. Använd kortkommandon i så stor utsträckning som möjligt. Det speedar upp arbetet en hel del.

Postat
Inga problem!

fast lite meckigt om du har en massa rumsmickar och så.. men det går ändå!

kör Strip Silence på de spåren du vill kvantisera. Då skapas separata audioregions för varje slag. (om man ställer in parametrarna rätt i strip silence.. kolla manualen)

Sen kan man via Event List faktiskt kvantisera audioregions! :rolleyes: Markera dina regions/spåren, gå in i LIST/EVENT (dubbelkolla så att rätt regions är markerade) och välj kvantisering! Klart.

Det luriga i hela processen är strip silence.. testa dig fram med manualen till hands!

Hej, läste den här frågan ursprungligen, men hade inget bra svar, bara liknade frågor...

Hur tusan funkar strip silence i Logic 8? Jag vet att jag har använt den funktionen i Logic 7, men jag kan inte hitta den i 8:an??

/Johan

Postat
Hur tusan funkar strip silence i Logic 8? Jag vet att jag har använt den funktionen i Logic 7, men jag kan inte hitta den i 8:an??

Sätt den som ett key-Command så hittar du den lätt. Tror inte den är " assignad " när du installerar logic.

• 2 veckor senare...
Postat
Hej, läste den här frågan ursprungligen, men hade inget bra svar, bara liknade frågor...

/Johan

Strip Silence fungerar som så att du sätter lite olika värden (te.x threshold, release osv) för att kunna berätta för strip silence vad som är ett slag och vad som inte är ett slag. Strip Silence är en funktion för att dela upp audiomaterial i mindre bitar.

Du hittar den i sample editorn (dubbelklicka på en audioregion) och sedan välja strip silence från någon meny där:)

Man måste leka lite med inställningarna där för det är helt olika från material till material. Men när man lärt sig förstå vad de olika värdena gör så kvantiserar du audiotrummor på en hel låt på någon minut. då slipper man sitta och klippa manuellt (vilket är ett helvete om du har massa rumsmickar och grejer).

dra upp manualen och ge det ett försök

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.