Beppen Postat 19 januari 2009 Postat 19 januari 2009 (redigerat) Jag tänker gå el elektronik som inriktning på gymnasiet. Där får jag läsa om ljudteknik och ljudanläggningar. Men min dröm är ju att bli musikproducent. Är det fel att ta det valet då? Ska jag kanske välja estet?? Vad för kunskaper behövs? eller vet ni kanske något ännu viktigare inom detta? Jag önskar på svar så snabbt som möjligt. Ska nämligen göra mitt gymnasium val den 26 senast MVH Redigerat 22 juli 2011 av Beppen
Dingbats Postat 19 januari 2009 Postat 19 januari 2009 Jag tänker gå el elektronik som inriktning på gymnasiet. Där får jag läsa om ljudteknik och ljudanläggningar.Men min dröm är ju att bli musikproducent. Är det fel att ta det valet då? Ska jag kanske välja estet?? Vad för kunskaper behövs? eller vet ni kanske något ännu viktigare inom detta? Jag skulle absolut rekommendera dig att gå estet, eller samhälle/natur med musikinriktning om det finns där du bor. Den erfarenhet som jag har av elelever (det är klart att det finns undantag) är att icke studiemotiverade killar med 140 poäng och nån form av koncentrationsstörning är klart överrepresenterade där, och det är inte direkt inspirerande att gå i samma klass som såna. Gå nånting där du får läsa musik på ett eller annat sätt. Jag går själv sista året på samhälle med musikproduktionsinriktning, och jag tror det kan finnas en risk att om man går estet så är det många som bara bryr sig om musik och skiter i skolan i övrigt som går där också (och det ger sämre behörighet till högskolan). Men långt långt viktigare än vilken linje du väljer till gymnasiet är att du är intresserad av musikproduktion och musik i allmänhet, inte bara som ett medel för att bli nästa Anders Bagge, utan för att det är så himla kul så du inte kan låta bli hur mycket du än försöker. I så fall kan du gå hästuppfödningslinjen och bli stjärnproducent i slutändan ändå.
Beppen Postat 19 januari 2009 Trådstartare Postat 19 januari 2009 Jag skulle absolut rekommendera dig att gå estet, eller samhälle/natur med musikinriktning om det finns där du bor. Den erfarenhet som jag har av elelever (det är klart att det finns undantag) är att icke studiemotiverade killar med 140 poäng och nån form av koncentrationsstörning är klart överrepresenterade där, och det är inte direkt inspirerande att gå i samma klass som såna. Gå nånting där du får läsa musik på ett eller annat sätt. Jag går själv sista året på samhälle med musikproduktionsinriktning, och jag tror det kan finnas en risk att om man går estet så är det många som bara bryr sig om musik och skiter i skolan i övrigt som går där också (och det ger sämre behörighet till högskolan). Men långt långt viktigare än vilken linje du väljer till gymnasiet är att du är intresserad av musikproduktion och musik i allmänhet, inte bara som ett medel för att bli nästa Anders Bagge, utan för att det är så himla kul så du inte kan låta bli hur mycket du än försöker. I så fall kan du gå hästuppfödningslinjen och bli stjärnproducent i slutändan ändå. Okej Tack för svaret! återkommer,ska Prata med syo på skolan i morgon( Om det inte är fullt) och höra vad hon har att säga. För bor i en liten håla i Södermanland (Flen ^^) och har inge bra gymnasie inriktning som pekar åt musikproducent mer en Elektroniken ,Estet finns ju men som du säger tror dem allra flesta bara bryr som om Musiken, Och dem bryr sig bara mera om kör och att leka på scener( Inge fel med det). I Elektronik får man lära sig ljudteknik a/b i estet bara a. Men det är typ inget pluggande i Elektronik som jag tycker det låter :S. Och tog bara Bagge som ett förslag för det han gör är nästan precis vad jag vill göra 😮 tack igen!
Anders F Postat 19 januari 2009 Postat 19 januari 2009 Jag skulle absolut rekommendera dig att gå estet, eller samhälle/natur med musikinriktning om det finns där du bor. Den erfarenhet som jag har av elelever (det är klart att det finns undantag) är att icke studiemotiverade killar med 140 poäng och nån form av koncentrationsstörning är klart överrepresenterade där, och det är inte direkt inspirerande att gå i samma klass som såna. Gå nånting där du får läsa musik på ett eller annat sätt. Jag går själv sista året på samhälle med musikproduktionsinriktning, och jag tror det kan finnas en risk att om man går estet så är det många som bara bryr sig om musik och skiter i skolan i övrigt som går där också (och det ger sämre behörighet till högskolan). Men långt långt viktigare än vilken linje du väljer till gymnasiet är att du är intresserad av musikproduktion och musik i allmänhet, inte bara som ett medel för att bli nästa Anders Bagge, utan för att det är så himla kul så du inte kan låta bli hur mycket du än försöker. I så fall kan du gå hästuppfödningslinjen och bli stjärnproducent i slutändan ändå. Okej Tack för svaret! återkommer,ska Prata med syo på skolan i morgon( Om det inte är fullt) och höra vad hon har att säga. För bor i en liten håla i Södermanland (Flen ^^) och har inge bra gymnasie inriktning som pekar åt musikproducent mer en Elektroniken ,Estet finns ju men som du säger tror dem allra flesta bara bryr som om Musiken, Och dem bryr sig bara mera om kör och att leka på scener( Inge fel med det). I Elektronik får man lära sig ljudteknik a/b i estet bara a. Men det är typ inget pluggande i Elektronik som jag tycker det låter :S. Och tog bara Bagge som ett förslag för det han gör är nästan precis vad jag vill göra 😮 tack igen! Hejsan Kolla upp om du kan välja de kurser du saknar i estet på individuellt val. I så fall kan du ju få det du saknade på det estetiska programmet 🙂 Gymnasiet har säkert en individuellt-val katalog. MVH Anders
djstyler Postat 19 januari 2009 Postat 19 januari 2009 den här skolan(orna) har en musikproduktion linje ska själv gå deras medielinje
Beppen Postat 24 januari 2009 Trådstartare Postat 24 januari 2009 Okej tack för alla svar. Gymnasiet jag ska gå i om jag kommer in ligger i Norrköping heter Film & musik gymnasiet ska gå med inriktning musik och ljud 🙂
Rabieshund Postat 24 januari 2009 Postat 24 januari 2009 Anders Bagge hade ju en farsa som var musikproducent så han hade jävligt flyt med kontakter antagligen. Men han är ju en grym låtskrivare och tjänade sin första miljon när han var 23. Lyckades med det som väldigt få lyckas med! Musikprogram ftw! Jag gick det och det gav väldigt mycket faktiskt. Det bidrog nog inget till mitt låtskrivande men man tränas musikaliskt så det är väldigt bra. Och finns det studiokurs så gå den. Fast försök lära dig så mycket du kan själv, det är det man vinner på! Tro inte att du blir grym automatiskt om du går ljudteknikkurser osv. Det kräver att du skriver massa låtar, spelar in hemma, lär dig mixa osv. Lycka till 🙂
JJRockford Postat 24 januari 2009 Postat 24 januari 2009 Jag tänker såhär istället. Gå elteknik. En elektriker kunde i a f förra året få uppåt en 25 000 i ingångslön, om man har lite tur. En bra och vettig utbildning som du har nytta av hela livet. En slags backup i sämsta fall (om du inte blir framgångsrik musikproducent). Om du vill bli nästa Anders Bagge, så handlar det nog dels om en jäklans massa talang (inget man lär sig på något gymnasieprogram) och oändligt mycket mera hårt arbete och dedikation till det man vill uppnå (vilket du kan ägna dig åt oavsett vad du går för gymnasieprogram). Om man kollar bakgrunden hos berömda och framgångsrika musiker, så tror jag det blir svårt att hitta något slags samband mellan utbildning och framgång. Ta Benny Andersson t ex, han lär ju inte ens kunna läsa noter. Slutsats: Om du vill bli en ny Anders Bagge så har du förmodligen lika stor/liten chans till att bli det oavsett vad du går för gymnasieprogram.
creel (oregistrerad) Postat 24 januari 2009 Postat 24 januari 2009 (redigerat) Slutsats: Om du vill bli en ny Anders Bagge så har du förmodligen lika stor/liten chans till att bli det oavsett vad du går för gymnasieprogram. +1 Jag läste ett brett program med naturvetenskap trots att jag brann (brinner) för musiken. Ångrar jag det? Jag vet inte än, haha! Har varit både arbetslös och haft diverse skitjobb än så länge, jag har inte läst något efter gymnasiet än. Om jag inte får nåt jobb inom musik så känns det bra att man har läst en vettig utbildning då denna är mycket mer meriterande för andra jobb än en musiklinje. Dessutom har jag möjlighet till att läsa civilingenjörsutbildningar (inom it, teknik, natur etc) på högskolan om jag vill, fast det kommer det nog knappast bli så... 😄 Svårt detta. Hursomhelst så är det ju generellt bra mycket bättre att satsa på nåt annat än musik om man vill vara säker på att få jobb och kunna tjäna pengar. Menar inte att det är dåligt att jobba inom musikbranschen, men det är grymt mycket svårare att få jobb där. Det gäller att vara bäst, ha kontakter osv, annars har man nog inte stor chans. Det är ju sjukt många kids (jag bl.a. haha) som drömmer om att bli nåt inom musik. Kan alla dessa kids bli det? Svar nej. Redigerat 24 januari 2009 av creel
Rabieshund Postat 24 januari 2009 Postat 24 januari 2009 Mjo där har du en poäng. Musik är ju bara studieförberedande. Titta på mig, jag blev fotograf (dock utan utbildning). 😄 Men jag tycker faktiskt att musik på gymnasiet inte är så dumt. Jag lärde mig en hel del om musikteori som jag inte kunde när jag började. Jag kunde höra en intervall i huvudet men jag visste inte ens vad intervall betydde. Sen får man spela och utvecklas på sitt (eller sina) intrument helt gratis, det är bra. Sen var det antagligen jävligt mycket roligare än att gå typ natur, hehe. Går man samhäll så får man ungefär samma möjligheter som en estet eftersom man i princip läser samma kurser även om samhäll är lite mer fördjupande. Jag själv har ju faktiskt bestämt mig för att börja satsa på musiken nu efter jag flyttat. Har aldrig satsat på musiken riktigt utan skrivit lite "svårare" musik med vissa undantag, lagt upp här och fått kommentarer.. Men jag ska sälja mig lite och skriva några hits tänkte jag. 😆
favoritanton Postat 24 januari 2009 Postat 24 januari 2009 Precis som flera tidigare varit inne på tycker jag att du ska välja den linje du känner mest för, det som skulle vara roligast och sedan satsa på att skriva, spela in och mixa låtar hemma så mycket du kan. Jag gick IB (International Baccalaureate) och läste ingen musik alls, men utvecklades mycket genom att ha ett brinnande intresse och att göra musik när jag inte var i skolan. Du kan alltid läsa en tilläggsutbildning senare, hellre det än tre år på en linje du inte trivs på bara för att få läsa lite ljudteknik. Om du vill det tillräckligt mycket kommer det att hända. 🙂 Kör hårt!
joachime Postat 24 januari 2009 Postat 24 januari 2009 Välj i första hand en gymnasieutbildning du tror du kommer trivas med under tiden du går där. I andra hand en utbildning som ger dig möjlighet att studera vidare, om du skulle vilja göra det i framtiden.
nattvaktaren Postat 25 januari 2009 Postat 25 januari 2009 Tro inte att du blir grym automatiskt om du går ljudteknikkurser A-fucking-men to that. Och då inte för att du är den enda medlemmen i min låtsasfanclub. Fan va trött jag är på SAE-ungar som besserwissrar sig och tror att genelec är obligatoriskt. Faktum är att utbildning förmodligen inte betyder ett skit; det är erfarenhet, talang och en stenhård drivkraft som gäller!
Rabieshund Postat 25 januari 2009 Postat 25 januari 2009 Tro inte att du blir grym automatiskt om du går ljudteknikkurser A-fucking-men to that. Och då inte för att du är den enda medlemmen i min låtsasfanclub. Vadå låtsas! Jag brukar stå på torget i Eskilstuna och värva medlemmar.
Memphis Postat 25 januari 2009 Postat 25 januari 2009 (redigerat) Tja! Lite input från min sida. Jag funderade på media/ljudteknik eller estet/musik för jag ville bli filmkompositör/musikproducent men valde istället en tung teknikutbildning på gymnasiet för att få en stabil grund och bra valmöjligheter till eventuellt senare studier. Var visserligen också teknikintresserad så jag tyckte det vara ganska kul och jag hade musiken vid sidan av skolan och utvecklades mycket ändå. Jag hade iofs haft mycket mer tid till musiken om jag gått estet och kanske varit ännu bättre än jag är idag men jag ångrar inte alls att jag gick teknik. För nu efter gymnasiet har jag insett hur svårt det kommer vara att jobba och f jobb inom musikbranchen. Jag vill nu istället läsa till maskiningenjör och kommer göra det till hösten men kommer alltid ha musiken vid sidan av. Min poäng är att det är kanon att ha en utbildning i bakrunden ifall man ångrar sig senare. Men om du känner att det verkligen är vad du vill satsa på och inte kan tänka dig något annat så ska du såklart göra så! Man ska ska tro på sig själv och sina drömmar. Att bli maskiningenjör är min andra dröm. Hade jag varit i din position hade jag valt el elektronik där man kunde läsa om ljudteknik och ljudanläggningar. Kanske mer tidskrävande till andra ämnen och kanske inte lika rolig som estet men då får du en bra utbildning i bagaget som ändå är någorlunda inom ämnet. Och skriv isåfall så mycket musik du kan vid sidan om och lär dig så mycket om musikproduktion/inspelning som möjligt samt försök skaffa dig många kontakter med folk inom branchen och gör sammarbeten med olika personeer så har du säkert stora chanser att lyckas! Gör vad som känns rätt helt enkelt, ingen kan göra valen åt dig. Peace och lycka till! /M Redigerat 25 januari 2009 av Memphis
lavrell Postat 25 januari 2009 Postat 25 januari 2009 Fan va trött jag är på SAE-ungar som besserwissrar sig och tror att genelec är obligatoriskt. Faktum är att utbildning förmodligen inte betyder ett skit; det är erfarenhet, talang och en stenhård drivkraft som gäller! När jag jobbade i musikaffär så va inte SAE-snubbarna de roligaste kunder att ha att göra med direkt. Bara för att de hade gått där i 3 månader så trodde dom att dom kunde en massa genom att rabbla upp massa proutrustning. När man sedan gick in på mer djupare frågor kring varför dom skulle ha vissa saker så kunde dom aldrig förklara det utan refererade alltid till att "alla pro kör med det" 😆 Förlåt för sidospåret men det stämmer som nattvaktaren skriver!
gaake Postat 25 januari 2009 Postat 25 januari 2009 Jag vill bara tilllägga att på estetiska programmet kan du utan några som helst hinder läsa ljudteknik B som IV-val. jag gör själv det nämligen!
johahl Postat 26 januari 2009 Postat 26 januari 2009 Fördelen med att gå musikutbildning är att man faktiskt får tid till att ägna sig åt musik. Samtidigt när man växer upp kan det vara svårt att vara helt fokuserad på musik ständigt. Det finns så mycket annat, brudar 😲 Då kan det vara bra att ha musik schemalagd.
jarlo Postat 26 januari 2009 Postat 26 januari 2009 Fördelen med att gå musikutbildning är att man faktiskt får tid till att ägna sig åt musik. Samtidigt när man växer upp kan det vara svårt att vara helt fokuserad på musik ständigt. Det finns så mycket annat, brudar 🤪 Då kan det vara bra att ha musik schemalagd. Precis. Har man bra lärare kan man få mycket bra kunskap från dem, men det som är mest värt är ju att man får ett eller flera år på sig att bara ägna sig åt musik. Förhoppningsvis träffar man också andra som satsar på att komma in i branschen och det är ju inte helt fel.
VacUm Postat 26 januari 2009 Postat 26 januari 2009 Fördelen med att gå musikutbildning är att man faktiskt får tid till att ägna sig åt musik. Samtidigt när man växer upp kan det vara svårt att vara helt fokuserad på musik ständigt. Det finns så mycket annat, brudar 🙂 Då kan det vara bra att ha musik schemalagd. Givetvis sant, men utbildningar strömlinjeformar. På ett estetprogram utbildas man med siktet på musikhögskolan och på musikhögskolan lär man sig spela som alla andra. Jag kan tänka mig att den egna nyfikenheten och det egna utforskandet avtrubbas när man är ung och blir påverkad av lärare/andra elever som bestämmer vad som är bra / dåligt / rätt / fel.
Rabieshund Postat 26 januari 2009 Postat 26 januari 2009 Fördelen med att gå musikutbildning är att man faktiskt får tid till att ägna sig åt musik. Samtidigt när man växer upp kan det vara svårt att vara helt fokuserad på musik ständigt. Det finns så mycket annat, brudar 🙂 Då kan det vara bra att ha musik schemalagd. Givetvis sant, men utbildningar strömlinjeformar. På ett estetprogram utbildas man med siktet på musikhögskolan och på musikhögskolan lär man sig spela som alla andra. Jag kan tänka mig att den egna nyfikenheten och det egna utforskandet avtrubbas när man är ung och blir påverkad av lärare/andra elever som bestämmer vad som är bra / dåligt / rätt / fel. Så lär det väl dock inte vara på programmet trådstartaren ska gå. Hans är väl mer ljudteknikinriktat tror jag.
VacUm Postat 26 januari 2009 Postat 26 januari 2009 Fördelen med att gå musikutbildning är att man faktiskt får tid till att ägna sig åt musik. Samtidigt när man växer upp kan det vara svårt att vara helt fokuserad på musik ständigt. Det finns så mycket annat, brudar 🙂 Då kan det vara bra att ha musik schemalagd. Givetvis sant, men utbildningar strömlinjeformar. På ett estetprogram utbildas man med siktet på musikhögskolan och på musikhögskolan lär man sig spela som alla andra. Jag kan tänka mig att den egna nyfikenheten och det egna utforskandet avtrubbas när man är ung och blir påverkad av lärare/andra elever som bestämmer vad som är bra / dåligt / rätt / fel. Så lär det väl dock inte vara på programmet trådstartaren ska gå. Hans är väl mer ljudteknikinriktat tror jag. Tror inte det spelar någon större roll. En musikproducent måste väl ha sitt unika konstnärskap precis som vilken musiker som helst?
Dingbats Postat 26 januari 2009 Postat 26 januari 2009 Fördelen med att gå musikutbildning är att man faktiskt får tid till att ägna sig åt musik. Samtidigt när man växer upp kan det vara svårt att vara helt fokuserad på musik ständigt. Det finns så mycket annat, brudar 😄 Då kan det vara bra att ha musik schemalagd. Givetvis sant, men utbildningar strömlinjeformar. På ett estetprogram utbildas man med siktet på musikhögskolan och på musikhögskolan lär man sig spela som alla andra. Jag kan tänka mig att den egna nyfikenheten och det egna utforskandet avtrubbas när man är ung och blir påverkad av lärare/andra elever som bestämmer vad som är bra / dåligt / rätt / fel. Jag går själv ljudteknikslinje, sista året. Jag ser det såhär: Är man intresserad av musik och är musikalisk, då är man också nyfiken och tycker om att prova nya saker. Man inser att det man lär sig i skolan inte är några fasta regler. Jag har fått ut jättemycket av att lära mig musikteori till exempel, hur man konstruerar komplicerade ackord och hur ackordföljder ofta är uppbyggda och så vidare. Det är sånt som jag aldrig hade vetat annars och aldrig hade kunnat tagit ställning till om jag ville använda det själv eller inte. Och i min erfarenhet är alltid nivån på utbildningar (i alla fall på den här nivån) lägre än man tror och hoppas. Det jag har fått lära mig på ljudtekniklektionerna är vad en eq är, hur en kompressor fungerar och så lite praktiskt arbete på det. Utöver det får man utforska sig fram utanför kursplanen om man vill komma nån vart. Strömlinjeformning är bara ett problem om man inte är kreativ från första början.
Beppen Postat 26 januari 2009 Trådstartare Postat 26 januari 2009 (redigerat) OJ vad mycket svar och bra sådana med! Blev ju nästan mera osäker hehe 😄 Men har nu valt Film och musik utbildningen i Norrköping som första val sedan estet musik och sist EL Elektronik . Men hört att man har en omvals period längre fram. Började faktiskt tänka att om jag går El så får jag ju ganska säkert ett jobb som jag kan luta mig till om det går inte som förväntat... Uj Uj Aja lämnade ansökan idag.. Och jag är nog lite fundersam över mitt val men ändå ganska säker på det jag gjorde var det rätta. Men Aww nu kommer jag få svårt att sova över allt detta grubblande 😄 Bugar för alla svar Redigerat 26 januari 2009 av Beppen
VacUm Postat 26 januari 2009 Postat 26 januari 2009 Fördelen med att gå musikutbildning är att man faktiskt får tid till att ägna sig åt musik. Samtidigt när man växer upp kan det vara svårt att vara helt fokuserad på musik ständigt. Det finns så mycket annat, brudar 😄 Då kan det vara bra att ha musik schemalagd. Givetvis sant, men utbildningar strömlinjeformar. På ett estetprogram utbildas man med siktet på musikhögskolan och på musikhögskolan lär man sig spela som alla andra. Jag kan tänka mig att den egna nyfikenheten och det egna utforskandet avtrubbas när man är ung och blir påverkad av lärare/andra elever som bestämmer vad som är bra / dåligt / rätt / fel. Jag går själv ljudteknikslinje, sista året. Jag ser det såhär: Är man intresserad av musik och är musikalisk, då är man också nyfiken och tycker om att prova nya saker. Man inser att det man lär sig i skolan inte är några fasta regler. Jag har fått ut jättemycket av att lära mig musikteori till exempel, hur man konstruerar komplicerade ackord och hur ackordföljder ofta är uppbyggda och så vidare. Det är sånt som jag aldrig hade vetat annars och aldrig hade kunnat tagit ställning till om jag ville använda det själv eller inte. Och i min erfarenhet är alltid nivån på utbildningar (i alla fall på den här nivån) lägre än man tror och hoppas. Det jag har fått lära mig på ljudtekniklektionerna är vad en eq är, hur en kompressor fungerar och så lite praktiskt arbete på det. Utöver det får man utforska sig fram utanför kursplanen om man vill komma nån vart. Strömlinjeformning är bara ett problem om man inte är kreativ från första början. Jag håller inte riktigt med. Självklart finns det många som ser sin utbildning ur ett "sunt" perspektiv, men väldigt många i 17-20-årsåldern är väldigt lättpåverkade och låter sina ideal påverkas av andra dom ser upp till, som den apcoola ljudteknik-läraren som drar storys om ulf lundell-turnén 1986 eller gitarrläraren som kan spela superlokrisk skala i kvarter upp och ner som ett rinnande vatten. Oftast inget fel i det, men många lurar lätt ut sig själva på konstiga villovägar som egentligen inte har med det egna uttrycket att göra. Hur många folkhögskole-gitarrister som enbart spelar bebop gillar egentligen i grund och botten bebop? Jag tror det är väldigt få... Dessutom menar jag fortfarande att det är jävligt mycket tuffare att själv klura ut hur kompressorn funkar än att man pluggar in det inför ett prov; man får helt enkelt en annan känsla för prylar/instrument/musikteori (och framförallt hur man uppnår det resultat man vill ha) om man får luska en del själv.
Bob Yordan Postat 26 januari 2009 Postat 26 januari 2009 Kul att musikproducenter kan bli idoler, numera. 😄
Rabieshund Postat 26 januari 2009 Postat 26 januari 2009 Fördelen med att gå musikutbildning är att man faktiskt får tid till att ägna sig åt musik. Samtidigt när man växer upp kan det vara svårt att vara helt fokuserad på musik ständigt. Det finns så mycket annat, brudar 😄 Då kan det vara bra att ha musik schemalagd. Givetvis sant, men utbildningar strömlinjeformar. På ett estetprogram utbildas man med siktet på musikhögskolan och på musikhögskolan lär man sig spela som alla andra. Jag kan tänka mig att den egna nyfikenheten och det egna utforskandet avtrubbas när man är ung och blir påverkad av lärare/andra elever som bestämmer vad som är bra / dåligt / rätt / fel. Så lär det väl dock inte vara på programmet trådstartaren ska gå. Hans är väl mer ljudteknikinriktat tror jag. Tror inte det spelar någon större roll. En musikproducent måste väl ha sitt unika konstnärskap precis som vilken musiker som helst? Jag menade att det antagligen inte är lika mycket fokus på just instrument, om det ens finns instrumentlektioner.
Mr Keys Postat 26 januari 2009 Postat 26 januari 2009 plugga....och plugga, och sitt hemma och fnula, var kreativ och kom ihåg att det inte finns NÅGON regel. Pluggar du ljudteknik får du höra ganska många "regler" för hur man skall göra......kom då ihåg att det inte finns en enda regel.
jarlo Postat 26 januari 2009 Postat 26 januari 2009 plugga....och plugga, och sitt hemma och fnula, var kreativ och kom ihåg att det inte finns NÅGON regel. Pluggar du ljudteknik får du höra ganska många "regler" för hur man skall göra......kom då ihåg att det inte finns en enda regel. ...förutom de på mixerbordet 😄
Opus99 Postat 26 januari 2009 Postat 26 januari 2009 (redigerat) Svårt att säga hur man blir musikproducent. Begreppet är ju så jäkla olika, beroende på vem man frågar med - musikproducent. Det är också en fråga om "musikproducent" är yrket du vill använda för att dra in pengar till din hyra och mat, eller om "musikproducent" är vad du vill att andra ska se dig som, socialt. Eller kanske är det båda två .. I livet finns det två sätt att inhämta sina pengar, sin livsnäring på: endera inhämtar du dina pengar ifrån andra människor själv, eller så jobbar du åt någon som inhämtar pengar ifrån andra och delar ut till dig (du är anställd). En musikproducent kan vara båda dom två, så det är svårt att säga hur man blir så. Nyckeln är ju att göra sig användbar för andra, för allmänheten eller för någon som jobbar mot allmänheten och behöver en assistans, som t.ex. du kan erbjuda. Denniz pop t.ex. han jobbade åt någon annan. Han gjorde inte sin musik och sen stod på Hötorget och sålde den direkt till allmänheten, eller gick till skivbutiker och sålde sina färdigtryckta skivor direkt - vilket han iofs kunde ha gjort. Utan han jobbade åt någon annan, som sålde musik och gav en del av den vinsten. Grovt förenklat, men sant. Han jobbade åt Jive/Zomba, ett skivbolag med säte i USA. Dom ägde halva hans studio och dom gav honom uppdragen att göra radiovänlig musik av råa kompositions-idéer. Men Pop var inte musikiproducent för att han ville omgivningen skulle få se honom som sån, utan han var ganska mediaskygg, totalt o-cool, o-häftig, och ville hellre vara ifred med sin tjej och studion i källarn. Så .. vad du än vill åstadkomma, om du vill "bli något" socialt, eller använda musikbranschen som gödkalv för levernets skull, så handlar det om att antingen göra själv och sälja, eller göra sig användbar/attraktiv inför någon annan som redan gör och säljer. Tänk på det om du siktar på utbildning osv, för det är i det här mönstret du kommer att hamna i slutändan. 1. Gör själv och sälj själv 2. Bli användbar eller nödvändig för person/företag som redan gör 1 Redigerat 26 januari 2009 av Opus99
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.