Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Var är det vanligt att dela i studiosammanhang? Såg nyss texten nedan där det står att suben kommer att jobba från ca 200 hz och neråt. Tyckte det lät högt. Är inte 80, 100 och 120 hz vanligare? Vill man inte ha ljuden från ca 100 och uppåt genom de vanliga monitorerna?

# Adding a Subwoofer - Even if you don't plan to set up a surround system, adding a subwoofer can be a real advantage for stereo mixing. If you can't hear the extreme low end there's not much you can do to make it sound great. The extended bass response provided by a good subwoofer can indeed help you to improve the overall quality of your mixes. The location of your subwoofer is not as critical as the main speakers, because frequencies below around 200 Hz - the region your subwoofer will be working in - aren't directional. To say it another way, the ear can't locate the source of such low frequencies, so in theory the subwoofer can be placed anywhere in the room. In reality it's a good idea to place the subwoofer on the floor somewhere between the main front speakers at the same distance from the listening position as the main speakers, but it doesn't have to be dead center.

Länk till sammanhanget:

http://dolphinmusic.co.uk/shop/flypage/product_id/34225

Annons
Postat
Vill man inte ha ljuden från ca 100 och uppåt genom de vanliga monitorerna?

det beror ju på vad dom klarar

På de Event jag har sitter det en basscutknapp som tar bort det under 80 hz.

Postat

Fast på subarna så finns det ju som oftast 2 ingångar (en left och en right) och flertalet utgångar beroende på om den är gjord för surround eller inte.

Så delningen sker i suben och där skickas signalen till monitorerna så då bör man ju inte använda monitorernas basskärning utan köra på subens delningsfilter tills det låter bra.

Placering av sub är minst lika viktigt om inte viktigare än delningen. Oftast är placeringen inte alls optimal under bordet där man sitter utan det bästa är att ställa dom överallt i rummet och lyssna eller om man ska vara ännu petigare köra ett sinussvep och kolla upp frekvensomfånget på mixplats.

Postat

Fast på subarna så finns det ju som oftast 2 ingångar (en left och en right) och flertalet utgångar beroende på om den är gjord för surround eller inte.

Så delningen sker i suben och där skickas signalen till monitorerna så då bör man ju inte använda monitorernas basskärning utan köra på subens delningsfilter tills det låter bra.

Placering av sub är minst lika viktigt om inte viktigare än delningen. Oftast är placeringen inte alls optimal under bordet där man sitter utan det bästa är att ställa dom överallt i rummet och lyssna eller om man ska vara ännu petigare köra ett sinussvep och kolla upp frekvensomfånget på mixplats.

Jag kan ju testa att bära upp min DB SUB 15, den låter väldigt snyggt när jag spelar cd genom PA-t, även på väldigt låg volym. Den har de in och utgångar du nämner och valbar delning 80, 100 och 120 hz. Det skulle ju bli billigt om inte annat. :rolleyes:

Postat

Jag kan ju testa att bära upp min DB SUB 15, den låter väldigt snyggt när jag spelar cd genom PA-t, även på väldigt låg volym. Den har de in och utgångar du nämner och valbar delning 80, 100 och 120 hz. Det skulle ju bli billigt om inte annat. :rolleyes:

Låter det bra så låter det ju bra 🙂

15" känns ju iof rätt stort i ett litet rum då det lätt kan tendera att bli bumligt på lägre volymer men vad tusan det är ju bara att testa! 🙂

Postat

nu vet jag inte vilken sub han har

men många subbar har delning uppåt men inte neråt

alltså skär man det som subben blåser ut men det som går vidare till satelliterna lämnas oreglerat

Postat

alltså skär man det som subben blåser ut men det som går vidare till satelliterna lämnas oreglerat

Ja det skulle jag såklart skrivit också att det inte alltid är så. Just på de lite enklare subarna så är det ju just som du beskriver.

Då hade jag övervägt att koppla in ett externt delningsfilter så man kan styra så mycket som möjligt över ljudet.

Postat

Ja det skulle jag såklart skrivit också att det inte alltid är så. Just på de lite enklare subarna så är det ju just som du beskriver.

Då hade jag övervägt att koppla in ett externt delningsfilter så man kan styra så mycket som möjligt över ljudet.

På den jag har är det två utgångar per sida, den ena skickar ljudet vidare odelat, den andra, som jag använder har basen bortskuren vid 80, 100 eller 120 hz. Sist vi hade konsert testade vi att kräma på det som gick och skifta frekvensen. Bäst ljud och fetast bas fick jag med delning vid 80hz. Topplådorna ger väl en del också, ner till strax under 100 hz. Jag har bara en monosub så då får den lite hjälp av topparna. Hade jag två lika subar skulle man kanske dela vid 100 i stället.

På nåt vis tycker jag att det låter sämre ur topplådorna om man tar bort ända upp till 120 hz. Skulle man dela studiomonitorer så högt som vid 200 hz borde ljudet, som tex manlig sång låta knepigt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.