Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hej

är det stor karaktässkilnad på olika ljudkort

jag har ett m audio 1010 lt, litet behringer bord och en shure sm 58, kompisen har ett echo laila 24 kort, större behringer bord och en tsm muneo mick, frågan är, har ljud kortet stor betydelse för ljudet eller skulle jag kunna få ett liknande ljud om jag endast köper en tsm muneo mick?, för det låt fruktansvärt mycket bättre än med mina grejor.

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Ljudkorten påverkar väldigt lite ljudet.

Om man A och B testar så kan mna nog höra skillnad men den är nog inte så stor.

Micken spelar stor roll, men rummet spelar större roll för ljudet.

Så ta med dig din mick hem till din kompis och prova.

Postat

Jag har ytterst lite kunskap i detta ämne och med det menar jag hur det ligger till rent matematiskt.

Men visst fasen låter olika ljudkort olika.

Min uppfattning är att det som skiljer sig mest mellan olika ljudkort är deras AD omvandlare.

Om det är bra komponenter så blir det helt enkelt mindre fel och med det bättre ljud.

Kanske är det så att man åker på den klassiska snytingen nu där man hamnar i klammerier med HiFi-specialisters påståenden om apparatkablar och dylikt!!! 😲

Men visst skam är det skillnad på kort och kort!

Det här är jag nyfiken på!

Vänligen.

/Cruncharn'

Postat

Skillnaden mellan omvandlare är definitivt inte placeboeffekt. 🙂

Jag lånade för något år sedan ut en preamp modell bättre till en god vän som ville testa - och efter att ha testat lite, så fattade han inte varför den kostade typ 5 ggr mer än den Behringer Ultragain som han körde med annars. Han hörde att det var skillnad i ljudet, men definitivt inte så att det motiverade så stor prisskillnad.

Sedan lånade han en RME-omvandlare av mig också - och då märkte han varför preampen var betydligt dyrare - för då kom plötsligt alla detaljer fram ur den allmänna smeten och skillnaden mellan preamparna blev väldigt tydlig. Han använde en Behringer digitalmixer med dess inbyggda omvandlare när han testade från början...

Postat
Skillnaden mellan omvandlare är definitivt inte placeboeffekt. 🙂

+1

Märkte stor skillnad när jag gick upp till mitt digi96 från min digi002:a.

MVH

Anders

Postat (redigerat)

jag har inte heller nån veteskaplig grund jag kan luta mig mot.

Men jag har precis bytt från ett M-audio 1010lt till RME Fireface 400. Skillnaden mellan dom två korten är som natt o dag.

Jag tycker att allt kommer fram mycket tydligare i ljudbilden.

Sen kan de ju hänga på att jag lägger ner mer fokus på hur allt låter oxo. 🙂

Redigerat av PeteK
drloop (oregistrerad)
Postat

Grabbar, lägg av nu.

Han säger att det låter fruktansvärt mycket bättre om in polares grejer jämfört med hans egna grejer.

Nåt annat är fel.

Inte AD/DA som man måste växla mellan för att vara säker på vilket som låter bäst.

Jag tycker det bevisar att ni inte läser eller förstår frågan.

En i en modern signal kedja så låter det mesta bra.

Lär er skilja på prylfetischism och hjälpa en kille som har nåt som är fel när han spelar in.

Postat
Grabbar, lägg av nu.

Han säger att det låter fruktansvärt mycket bättre om in polares grejer jämfört med hans egna grejer.

Nåt annat är fel.

Inte AD/DA som man måste växla mellan för att vara säker på vilket som låter bäst.

Jag tycker det bevisar att ni inte läser eller förstår frågan.

En i en modern signal kedja så låter det mesta bra.

Lär er skilja på prylfetischism och hjälpa en kille som har nåt som är fel när han spelar in.

Du har rätt. Jag läste nog inte frågan så noga som jag hade velat, va nog lite trött 😆 Men som du säger så i detta fall tror jag inte det är AD/DA.

Mikrofon och sedan rum som drloop sa från början sätter jag min röst på också 🙂 Dock så tror jag i detta fall att mikrofonen spelar större roll än rummet då du har en dynamisk mikrofon och din kompis har en rörmikofon. Men ta med din mick till honom som sas, och ta gärna med hans till dig och testa 🙂

MVH

Anders

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag har spelat en två låtar.

Signalkedjorna skiljer sig radikalt.

Låt 1 sång inspelad hemma med:

MXL 1006 mick- Art TubeMP preamp- M-Audio 2496 PCI ljudkort

Låt två sång inpspelad i studio med:

Peluso mick - Studerpreamp - LA-2 kompressor- Digidesign PT HD 192 ljudkort

Klart det är skillnad på sångljudet på dessa två låtar när man trycker på soloknappen.

Om jag pelade upp dessa två låtar och inte säger nåt om ovanstående fakta så är det nog ingen som säger, OJ vilket dåligt sångljud den ena låten har.

Marginella skillnader för slutresultatet.

Jag tycker som Stuart Price (producenten som bland annat gjorde Madonnas Confessions on a dancefloor) att idag så måste det vara nåt fel på prylarna /rummet (eller man saknar rätt kunskaper) om ljudet blir kasst nästan oavsett budget.

Och för att riktigt rubba in budskapet så säger jag att jag hellre väljer att jobba med en duktig producent på budgetprylar än spelar in med lyxgrejer själv.

EDIT: Tack Anders!

Redigerat av drloop
Postat

Fast även om det är placebo så innebär det ju en skillnad. Tycker det är helt okej att folk köper dyrare grejjer för att de tycker att ljudet är bättre. Vad kan vi annars lita på om inte våra sinnen?

Hörde att Amanda Jensen hade på sig en röd balklänning när hon sjöng in sin skiva för att hon ville känna sig speciell. Teknikern kanske hade en blå redo för nästa låt? 😆

Rockstone: Hör till den skaran som inte tycker det är skillnad, eller någon skillnad som spelar större rol,l om man byter ljudkort förutom brusnivån. Har haft echo layla 24, echo fire 4, MOTU 24/96, m-audio 4/10, nåt terratec och så inbyggda ljudkort på moderkort. Preampen har alltid varit line audio OMP8 som hängt med på alla kort. Störst ljudmässig skillnad har varit mickval, akustik, mickplacering men framförallt efterbearbetning. Men om du tar med hela hans setup hem till dig, spelar upp samma ljudfil, och hör skillnad, så kan du ju ta ställning till om det motiverar dig tillräckligt för att byta upp dig?

drloop (oregistrerad)
Postat

Kolla detta också.

Lyssna på en favoritplatta hemma i din anläggning.

Ta med den till din polare. Låter det mycket bättre kan det vara så att han har placerat sina högtalare bra.

Det finns många parametrar att skruva på innan man går och köper nya grejer.

Postat
Skillnaden mellan omvandlare är definitivt inte placeboeffekt. 😉

Jag lånade för något år sedan ut en preamp modell bättre till en god vän som ville testa - och efter att ha testat lite, så fattade han inte varför den kostade typ 5 ggr mer än den Behringer Ultragain som han körde med annars. Han hörde att det var skillnad i ljudet, men definitivt inte så att det motiverade så stor prisskillnad.

Sedan lånade han en RME-omvandlare av mig också - och då märkte han varför preampen var betydligt dyrare - för då kom plötsligt alla detaljer fram ur den allmänna smeten och skillnaden mellan preamparna blev väldigt tydlig. Han använde en Behringer digitalmixer med dess inbyggda omvandlare när han testade från början...

vad är en rme omvandlare?

Postat
Skillnaden mellan omvandlare är definitivt inte placeboeffekt. 😛

Jag lånade för något år sedan ut en preamp modell bättre till en god vän som ville testa - och efter att ha testat lite, så fattade han inte varför den kostade typ 5 ggr mer än den Behringer Ultragain som han körde med annars. Han hörde att det var skillnad i ljudet, men definitivt inte så att det motiverade så stor prisskillnad.

Sedan lånade han en RME-omvandlare av mig också - och då märkte han varför preampen var betydligt dyrare - för då kom plötsligt alla detaljer fram ur den allmänna smeten och skillnaden mellan preamparna blev väldigt tydlig. Han använde en Behringer digitalmixer med dess inbyggda omvandlare när han testade från början...

vad är en rme omvandlare?

RME är en tysk tillverkare av ljudkort och omvandlare. De ligger i en mellanklass prismässigt och är enligt min mening ett mycket vettigt alternativ när man vill komma upp en bit i ljudkvalitet. De som är ännu dyrare (t ex Benchmark, Lynx, Lavry m fl) är förstås också bättre, men förhållandevis till priset så är det inte lika stor skillnad.

http://www.rme-audio.com

Postat
Skillnaden mellan omvandlare är definitivt inte placeboeffekt. 😛

Jag lånade för något år sedan ut en preamp modell bättre till en god vän som ville testa - och efter att ha testat lite, så fattade han inte varför den kostade typ 5 ggr mer än den Behringer Ultragain som han körde med annars. Han hörde att det var skillnad i ljudet, men definitivt inte så att det motiverade så stor prisskillnad.

Sedan lånade han en RME-omvandlare av mig också - och då märkte han varför preampen var betydligt dyrare - för då kom plötsligt alla detaljer fram ur den allmänna smeten och skillnaden mellan preamparna blev väldigt tydlig. Han använde en Behringer digitalmixer med dess inbyggda omvandlare när han testade från början...

vad är en rme omvandlare?

RME är en tysk tillverkare av ljudkort och omvandlare. De ligger i en mellanklass prismässigt och är enligt min mening ett mycket vettigt alternativ när man vill komma upp en bit i ljudkvalitet. De som är ännu dyrare (t ex Benchmark, Lynx, Lavry m fl) är förstås också bättre, men förhållandevis till priset så är det inte lika stor skillnad.

http://www.rme-audio.com

tack! men, ljudkort vet jag ju mycket väl vad det är men vad är en omvandlare???

Postat
Skillnaden mellan omvandlare är definitivt inte placeboeffekt. 😛

Jag lånade för något år sedan ut en preamp modell bättre till en god vän som ville testa - och efter att ha testat lite, så fattade han inte varför den kostade typ 5 ggr mer än den Behringer Ultragain som han körde med annars. Han hörde att det var skillnad i ljudet, men definitivt inte så att det motiverade så stor prisskillnad.

Sedan lånade han en RME-omvandlare av mig också - och då märkte han varför preampen var betydligt dyrare - för då kom plötsligt alla detaljer fram ur den allmänna smeten och skillnaden mellan preamparna blev väldigt tydlig. Han använde en Behringer digitalmixer med dess inbyggda omvandlare när han testade från början...

vad är en rme omvandlare?

RME är en tysk tillverkare av ljudkort och omvandlare. De ligger i en mellanklass prismässigt och är enligt min mening ett mycket vettigt alternativ när man vill komma upp en bit i ljudkvalitet. De som är ännu dyrare (t ex Benchmark, Lynx, Lavry m fl) är förstås också bättre, men förhållandevis till priset så är det inte lika stor skillnad.

http://www.rme-audio.com

tack! men, ljudkort vet jag ju mycket väl vad det är men vad är en omvandlare???

En A/D-omvandlare måste finnas för att kunna omvandla analogt ljud till digitalt så att man kan spela in på hårddisk - och likadant så behövs en D/A-omvandlare för att omvandla från digitalt till analogt ljud, så att man kan höra det man har spelat in. På de flesta ljudkort sitter det sådana inbyggda, medan en del ljudkort (oftast av bättre kvalisort) inte innehåller några omvandlare alls, utan förutsätter att man kopplar in externa omvandlare på S/Pdif eller ADAT Lightpipe. A/D- och D/A-omvandlare är med andra ord en nödvändighet när man jobbar med DAW.

Postat
Skillnaden mellan omvandlare är definitivt inte placeboeffekt. 😛

Jag lånade för något år sedan ut en preamp modell bättre till en god vän som ville testa - och efter att ha testat lite, så fattade han inte varför den kostade typ 5 ggr mer än den Behringer Ultragain som han körde med annars. Han hörde att det var skillnad i ljudet, men definitivt inte så att det motiverade så stor prisskillnad.

Sedan lånade han en RME-omvandlare av mig också - och då märkte han varför preampen var betydligt dyrare - för då kom plötsligt alla detaljer fram ur den allmänna smeten och skillnaden mellan preamparna blev väldigt tydlig. Han använde en Behringer digitalmixer med dess inbyggda omvandlare när han testade från början...

vad är en rme omvandlare?

RME är en tysk tillverkare av ljudkort och omvandlare. De ligger i en mellanklass prismässigt och är enligt min mening ett mycket vettigt alternativ när man vill komma upp en bit i ljudkvalitet. De som är ännu dyrare (t ex Benchmark, Lynx, Lavry m fl) är förstås också bättre, men förhållandevis till priset så är det inte lika stor skillnad.

http://www.rme-audio.com

tack! men, ljudkort vet jag ju mycket väl vad det är men vad är en omvandlare???

En A/D-omvandlare måste finnas för att kunna omvandla analogt ljud till digitalt så att man kan spela in på hårddisk - och likadant så behövs en D/A-omvandlare för att omvandla från digitalt till analogt ljud, så att man kan höra det man har spelat in. På de flesta ljudkort sitter det sådana inbyggda, medan en del ljudkort (oftast av bättre kvalisort) inte innehåller några omvandlare alls, utan förutsätter att man kopplar in externa omvandlare på S/Pdif eller ADAT Lightpipe. A/D- och D/A-omvandlare är med andra ord en nödvändighet när man jobbar med DAW.

ok, tackar så det är inget som jag behöver bry mej om så länge jag har ett delta 1010lt?

Postat
Skillnaden mellan omvandlare är definitivt inte placeboeffekt. 😄

Jag lånade för något år sedan ut en preamp modell bättre till en god vän som ville testa - och efter att ha testat lite, så fattade han inte varför den kostade typ 5 ggr mer än den Behringer Ultragain som han körde med annars. Han hörde att det var skillnad i ljudet, men definitivt inte så att det motiverade så stor prisskillnad.

Sedan lånade han en RME-omvandlare av mig också - och då märkte han varför preampen var betydligt dyrare - för då kom plötsligt alla detaljer fram ur den allmänna smeten och skillnaden mellan preamparna blev väldigt tydlig. Han använde en Behringer digitalmixer med dess inbyggda omvandlare när han testade från början...

vad är en rme omvandlare?

RME är en tysk tillverkare av ljudkort och omvandlare. De ligger i en mellanklass prismässigt och är enligt min mening ett mycket vettigt alternativ när man vill komma upp en bit i ljudkvalitet. De som är ännu dyrare (t ex Benchmark, Lynx, Lavry m fl) är förstås också bättre, men förhållandevis till priset så är det inte lika stor skillnad.

http://www.rme-audio.com

tack! men, ljudkort vet jag ju mycket väl vad det är men vad är en omvandlare???

En A/D-omvandlare måste finnas för att kunna omvandla analogt ljud till digitalt så att man kan spela in på hårddisk - och likadant så behövs en D/A-omvandlare för att omvandla från digitalt till analogt ljud, så att man kan höra det man har spelat in. På de flesta ljudkort sitter det sådana inbyggda, medan en del ljudkort (oftast av bättre kvalisort) inte innehåller några omvandlare alls, utan förutsätter att man kopplar in externa omvandlare på S/Pdif eller ADAT Lightpipe. A/D- och D/A-omvandlare är med andra ord en nödvändighet när man jobbar med DAW.

Vad har ett ljudkort som inte har nån inbyggd A/D- och D/A-omvandlare för uppgift?

Postat
Skillnaden mellan omvandlare är definitivt inte placeboeffekt. ☺️

Jag lånade för något år sedan ut en preamp modell bättre till en god vän som ville testa - och efter att ha testat lite, så fattade han inte varför den kostade typ 5 ggr mer än den Behringer Ultragain som han körde med annars. Han hörde att det var skillnad i ljudet, men definitivt inte så att det motiverade så stor prisskillnad.

Sedan lånade han en RME-omvandlare av mig också - och då märkte han varför preampen var betydligt dyrare - för då kom plötsligt alla detaljer fram ur den allmänna smeten och skillnaden mellan preamparna blev väldigt tydlig. Han använde en Behringer digitalmixer med dess inbyggda omvandlare när han testade från början...

vad är en rme omvandlare?

RME är en tysk tillverkare av ljudkort och omvandlare. De ligger i en mellanklass prismässigt och är enligt min mening ett mycket vettigt alternativ när man vill komma upp en bit i ljudkvalitet. De som är ännu dyrare (t ex Benchmark, Lynx, Lavry m fl) är förstås också bättre, men förhållandevis till priset så är det inte lika stor skillnad.

http://www.rme-audio.com

tack! men, ljudkort vet jag ju mycket väl vad det är men vad är en omvandlare???

En A/D-omvandlare måste finnas för att kunna omvandla analogt ljud till digitalt så att man kan spela in på hårddisk - och likadant så behövs en D/A-omvandlare för att omvandla från digitalt till analogt ljud, så att man kan höra det man har spelat in. På de flesta ljudkort sitter det sådana inbyggda, medan en del ljudkort (oftast av bättre kvalisort) inte innehåller några omvandlare alls, utan förutsätter att man kopplar in externa omvandlare på S/Pdif eller ADAT Lightpipe. A/D- och D/A-omvandlare är med andra ord en nödvändighet när man jobbar med DAW.

Vad har ett ljudkort som inte har nån inbyggd A/D- och D/A-omvandlare för uppgift?

Det hanterar ljudströmmen mellan PCI-bussen och de externa omvandlarna.

I mitt fall har jag ett RME HDSP9652 (som hanterar 3st ADAT Lightpipe I/O och 1st S/Pdif I/O), där det finns en mycket kraftfull DSP-mixer i ljudkortet, som gör att man kan routa allting precis hur som helst - och så kan man som sagt koppla in valfria externa omvandlare efter behov, smak och kanske också plånbok... 😄

Om man behöver 16 analoga I/O men vill hålla budgeten nere lite, så kan man köra med exempelvis SM Pro Audio-omvandlare till sådant som ska ligga mer i bakgrunden, medan man kanske hellre kör med Lynx Aurora till sådant som är mer framträdande och där ljudkvaliteten därför är det primära.

Postat
Skillnaden mellan omvandlare är definitivt inte placeboeffekt. 😄

Jag lånade för något år sedan ut en preamp modell bättre till en god vän som ville testa - och efter att ha testat lite, så fattade han inte varför den kostade typ 5 ggr mer än den Behringer Ultragain som han körde med annars. Han hörde att det var skillnad i ljudet, men definitivt inte så att det motiverade så stor prisskillnad.

Sedan lånade han en RME-omvandlare av mig också - och då märkte han varför preampen var betydligt dyrare - för då kom plötsligt alla detaljer fram ur den allmänna smeten och skillnaden mellan preamparna blev väldigt tydlig. Han använde en Behringer digitalmixer med dess inbyggda omvandlare när han testade från början...

vad är en rme omvandlare?

RME är en tysk tillverkare av ljudkort och omvandlare. De ligger i en mellanklass prismässigt och är enligt min mening ett mycket vettigt alternativ när man vill komma upp en bit i ljudkvalitet. De som är ännu dyrare (t ex Benchmark, Lynx, Lavry m fl) är förstås också bättre, men förhållandevis till priset så är det inte lika stor skillnad.

http://www.rme-audio.com

tack! men, ljudkort vet jag ju mycket väl vad det är men vad är en omvandlare???

En A/D-omvandlare måste finnas för att kunna omvandla analogt ljud till digitalt så att man kan spela in på hårddisk - och likadant så behövs en D/A-omvandlare för att omvandla från digitalt till analogt ljud, så att man kan höra det man har spelat in. På de flesta ljudkort sitter det sådana inbyggda, medan en del ljudkort (oftast av bättre kvalisort) inte innehåller några omvandlare alls, utan förutsätter att man kopplar in externa omvandlare på S/Pdif eller ADAT Lightpipe. A/D- och D/A-omvandlare är med andra ord en nödvändighet när man jobbar med DAW.

ok, tackar så det är inget som jag behöver bry mej om så länge jag har ett delta 1010lt?

Nej; Eftersom du har omvandlare inbyggda i ljudkortet (det har ju analoga in- och utgångar), så behöver du inte köpa till några externa sådana för att få ljud in och ut i datorn.

Om några år kanske du har blivit kinkigare med ljudet - och DÅ kan det kanske vara idé att fundera på andra omvandlare (och annat ljudkort), men du klarar dig nog ganska långt med det ljudkortet. ☺️

Postat
Skillnaden mellan omvandlare är definitivt inte placeboeffekt. 😄

Jag lånade för något år sedan ut en preamp modell bättre till en god vän som ville testa - och efter att ha testat lite, så fattade han inte varför den kostade typ 5 ggr mer än den Behringer Ultragain som han körde med annars. Han hörde att det var skillnad i ljudet, men definitivt inte så att det motiverade så stor prisskillnad.

Sedan lånade han en RME-omvandlare av mig också - och då märkte han varför preampen var betydligt dyrare - för då kom plötsligt alla detaljer fram ur den allmänna smeten och skillnaden mellan preamparna blev väldigt tydlig. Han använde en Behringer digitalmixer med dess inbyggda omvandlare när han testade från början...

vad är en rme omvandlare?

RME är en tysk tillverkare av ljudkort och omvandlare. De ligger i en mellanklass prismässigt och är enligt min mening ett mycket vettigt alternativ när man vill komma upp en bit i ljudkvalitet. De som är ännu dyrare (t ex Benchmark, Lynx, Lavry m fl) är förstås också bättre, men förhållandevis till priset så är det inte lika stor skillnad.

http://www.rme-audio.com

tack! men, ljudkort vet jag ju mycket väl vad det är men vad är en omvandlare???

En A/D-omvandlare måste finnas för att kunna omvandla analogt ljud till digitalt så att man kan spela in på hårddisk - och likadant så behövs en D/A-omvandlare för att omvandla från digitalt till analogt ljud, så att man kan höra det man har spelat in. På de flesta ljudkort sitter det sådana inbyggda, medan en del ljudkort (oftast av bättre kvalisort) inte innehåller några omvandlare alls, utan förutsätter att man kopplar in externa omvandlare på S/Pdif eller ADAT Lightpipe. A/D- och D/A-omvandlare är med andra ord en nödvändighet när man jobbar med DAW.

Vad har ett ljudkort som inte har nån inbyggd A/D- och D/A-omvandlare för uppgift?

Tänk interface bara!

Datorn måste hajja vad det är för något som A/D omvandlaren skickar in i putan.

Sen ett par funktioner till...

/Cruncha'

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.