Jump to content
Annons

Lära sig spela kända solon


Soxic

Recommended Posts

Satt på 4 sound igår och snackade skit med främlingar och testade olika guror. Stötte bland annat på ett gäng 12-åringar som spelade skiten ur mig, vilket kändes hopplöst, men kul ☺️

Jag skulle vilja utveckla mitt stela punksinne och lära mig lite mer teknik, eller närmare bestämt solon. Har hört att det finns ett program där man kan lära sig kända solon från t ex GnR som visar exakt var man ska sätta fingret osv. Någon som hört talas om detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Satt på 4 sound igår och snackade skit med främlingar och testade olika guror. Stötte bland annat på ett gäng 12-åringar som spelade skiten ur mig, vilket kändes hopplöst, men kul ☺️

Jag skulle vilja utveckla mitt stela punksinne och lära mig lite mer teknik, eller närmare bestämt solon. Har hört att det finns ett program där man kan lära sig kända solon från t ex GnR som visar exakt var man ska sätta fingret osv. Någon som hört talas om detta?

Det låter som att det är Guitar Pro du söker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars så finns det gamla beprövade sättet.

Tabbar! 🙂

Hittade en intressant sida,

http://www.myguitarsolo.com/soloes_tabs.htm

Jag brukade lyssna på solot o kolla på tabben när det begav sig.

Men inte blev jag duktig för de.. ☺️

Här fanns de lite mer GnR, http://www.tabpower.com/a87.html

Redigerat av PeteK
Link to comment
Dela på andra sajter

Guitar Pro är riktigt trevligt. Finns massor med tabs till det oxå på nätet. Svåra solon kan man spela upp i ett långsammare tempo så man hänger med. Mycket trevligt litet program. Dessutom kan man exportera alla spår ur guitarpro som midifiler sen importera filerna till valfri sequencer och på så vis göra sina egna covers. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa backtrax som du kan sitta och spela till, helst vanliga bluestolvor i olika tempon. Först är det kanske hopplöst att hitta på nåt som låter hyfsat, men efter att nött ett tag kommer ideerna, de kommer i samma takt som lär sig hitta tonerna på gitarren. Sen när du utan att behöva tänka så mycket hittar lite bättre på greppbrädan så kan du omsätta tonerna till punk eller vad som helst. Man övar upp gehöret eftersom, sen kan man få ut de toner man har i skallen.

Jag provade en liten fjutt Fender förstärkare, G-Dec, den har ett gäng inbyggda komp som man kan jamma till. Kul som f-n. Att sitta och nöta på elgitarr för sig själv blir fort tråkigt. Det är både lättare och mycket roligare med ett komp att luta sig mot.

Att not för not lära sig gamla Hendrixlåtar verkar tråkigt tycker jag. Bättre att köra vidare på din egen punk! Punk kan utvecklas hur mycket som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wow, massor med bra tips! Det här forumet är ledande på den punkten!

YouTube håller jag med om att det är toppen. Har lärt mig så jäkla mycket genom youtube. Sheet Music böcker har jag samlat på mig en del, men det känns så...teoretiskt och tråkigt. Svårt att hålla moralen uppe. Jag ska utvärdera de tips som inkommit. Jag tror det här blir jättebra.

Green Day är bandet i mitt hjärta och jag har följt dom sedan 1993, men nackdelen om man snöar in sig på så enkel pop-rock är att man stannar i gitarrutvecklingen. De har lärt mig att skriva poppiga och melodiösa rocklåtar, men rent tekniskt så har jag inte kommit någonstans. De här senaste dagarna då jag börjat ge mig an Slash olika solon har jag utvecklats mer än vad jag gjort de senaste 10 åren. :-/

Link to comment
Dela på andra sajter

Wow, massor med bra tips! Det här forumet är ledande på den punkten!

YouTube håller jag med om att det är toppen. Har lärt mig så jäkla mycket genom youtube. Sheet Music böcker har jag samlat på mig en del, men det känns så...teoretiskt och tråkigt. Svårt att hålla moralen uppe. Jag ska utvärdera de tips som inkommit. Jag tror det här blir jättebra.

Green Day är bandet i mitt hjärta och jag har följt dom sedan 1993, men nackdelen om man snöar in sig på så enkel pop-rock är att man stannar i gitarrutvecklingen. De har lärt mig att skriva poppiga och melodiösa rocklåtar, men rent tekniskt så har jag inte kommit någonstans. De här senaste dagarna då jag börjat ge mig an Slash olika solon har jag utvecklats mer än vad jag gjort de senaste 10 åren. :-/

Det låter skitkul. Jag spelade skitfult i nästan 30 år innan det började låta halvhyfsat. Man ska inte ge sig!

Kan du redan skriva låtar är det ju en bra grej, en del som är virtuoser på gitarr kan inte hitta på låtar alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...