Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Det är en sak jag har undrat över under dagen. Det är nämligen så att jag har fått ett jazzstycke av min pianolärare, där han också skrivit ner snygga ackordsläggningar. I stycket använder han både b-förtecken och #-förtecken. Min fråga är när vet man om man ska använda b-förtecken eller #-förtecken? Låten har inga fasta förtecken.

• 5 veckor senare...
Annons
Postat

Då går väl låten i C-dur?

Du ska spela på vita tangenter hela tiden men när det blir en ändring så gör du det.....

så tror jag.

Postat (redigerat)

det beror på vilka ackord det är

du får lära dig kvintcirkeln

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvintcirkeln

men det är inget konstigt att man använder både #/b i samma låt

tex G# kan ju vara tesen i ett E-dur medan Ab kan var kvint i ett Db eller ters i f-moll men det är ju samma ton.

Redigerat av spass
Postat

Javisst! F#m är ju en favorit på gitarren. Finns många olika klanger man kan leka med där. Även C#m är ju spännande. I dur är ju E, A och H bäst, utan förtecken!

maart (oregistrerad)
Postat
  spass sa:
det beror på vilka ackord det är

du får lära dig kvintcirkeln

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvintcirkeln

men det är inget konstigt att man använder både #/b i samma låt

tex G# kan ju vara tesen i ett E-dur medan Ab kan var kvint i ett Db eller ters i f-moll men det är ju samma ton.

Frågan är ju hur ofta du använder t.ex. E-dur och Db i samma låt... speciellt som C# och Db är samma ton, och C#:et ingår i E-durskalan. När man använder både # och b har det oftast att göra med dominanter och hur dom leder eller någon melditon som ligger utanför tonarten.

När man noterar en melodi händer det också att man blandar #- och b-förtecken. # används när melodirörelsen går uppåt och b när melodirörelsen går neråt

maart (oregistrerad)
Postat
  wonderboy sa:
Javisst! F#m är ju en favorit på gitarren. Finns många olika klanger man kan leka med där. Även C#m är ju spännande. I dur är ju E, A och H bäst, utan förtecken!

Ackorden E, A och H är som du skrev hämtade från E-dur. E-dur har 4 # (F#, C#, G# och D#) och dessa tonerna höjs ju såklart i ackorden också.

E-dur = E G# H

A-dur = A C# E

H-dur = H D# F#

Utan förtecken hade vi fått ackorden Em, Am och Hm7b5

Postat

Wikipedia säger: tillfälliga förtecken används inne i notsystemet och anger en tillfällig höjning eller sänkning (alteration) som går utanför den tonart som de fasta förtecknen anger. Tillfälliga förtecken skrivs omedelbart till vänster om den not som alterationen anger. Enligt konvention gäller alterationen takten ut om fler noter skrivna på samma tonhöjd skulle följa.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.