Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Jag får radiostörningar i gitarrinspelningar jag gör. Vart kommer de ifrån / hur undviker man detta?

Jag kör en strata direkt in i ett konnekt8 in till logic.

Tacksam för svar och åtgärder.

Annons
Postat
Hej,

Jag får radiostörningar i gitarrinspelningar jag gör. Vart kommer de ifrån / hur undviker man detta?

Jag kör en strata direkt in i ett konnekt8 in till logic.

Tacksam för svar och åtgärder.

Coolt! Har hänt mig oxå nån gång när man vart ute å spelat, dock aldrig hemma. 🙂

Har du en bra skärmad gitarrkabel? .l..Dock är det ofta mickarna i guran som tar in radion, då hjälper det kanske inte så mycket...

Du har single-coil mickar i den stratan va? De är ju känsligare för störningar...

Påverkar det hur du står å riktar gitarren? Ofta brukar det räcka att man lixom vrider huvudet åt ett annat håll för att det ska försvinna...

Försvinner radiostörningarna om du håller eller släpper händerna från strängarna/mekaniken?

Störigt sånt där du... Lycka till

Postat

Den allra enklaste radiomotagaren består av en spole, en kondensator och ett motstånd. Och det är precis vad man har i en gitarrkrets. Därför är den så känslig för att ta emot signaler från luften. Håller med föregående talare, se till att ha god skärm och jordning.

Kolin

creel (oregistrerad)
Postat

Jag får ofta in rysk radio eller annan skit på AM-frekvenserna i min förstärkare :/ vet inte hur man ska lösa det. Gitarren fungerar som en antenn.

Postat
Jag får ofta in rysk radio eller annan skit på AM-frekvenserna i min förstärkare :/ vet inte hur man ska lösa det. Gitarren fungerar som en antenn.

= Eget sound...? 😳

Postat

Ok. Sitter i ett helt vanligt isolerat rum utan jordade uttag. Vilket kan vara anledningen. Vet inte exakt kvalitén på telekablarna jag har men jag ska ta mig en tur ned till musikaffären och ställa frågorna där. Drygt som tusan. Verkar inte göra ngn skillnad på hur jag sitter vinklad med gitarren heller. Tack för svar. Kanske får gå ifrån stratans single-coil?

Postat

Testa tillfälligt med att dra en förlängningskabel från kökets väggurtag (där måste det vara jordat enligt elsäkerhetsreglerna) och koppla in allt i studion där, så kan du se om det gör skillnad med jordning eller inte. Om det blir bättre då, så är det bara att boka tid med en elektriker som får dra in jord i rummet.

OBS! Förlängningskabeln får absolut inte bli en permanent "lösning", eftersom det strider mot både elsäkerhets- och brandsäkerhetsbestämmelserna - så vid en eventuell brand, gäller ingen försäkring. Som en tillfällig test är det ok, men sedan måste det åtgärdas på rätt sätt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.