Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Jag har inte världens bästa koll på elektronik, inte ens näst bäst koll i världen. Så därför vänder jag mig till er teknikgurus där ute. Jag har två st fördelardosor i studion. Ni vet såna med en röd switch på. Dessa stänger jag alltid av när jag lämnar lokalen. Men när jag kom dit i förra veckan hade båda två pajat, samtidigt?! Vad kan ha hänt? Den ena är helt död och den andra liksom glappar. När jag har fått lampan att lysa, vilket den gör 1 gång av 10 försök, så sprakar det i lampan. Och man kan se el blixtra i sidorna.

Inte för att jag ska försöka laga dem men man blir ju nyfiken på varför de beter sig så helt plötsligt. Är det någon överspänning de har blivit utsatta för ... eller spökar det helt enkelt? 😄

Annons
Postat
Hej,

Jag har inte världens bästa koll på elektronik, inte ens näst bäst koll i världen. Så därför vänder jag mig till er teknikgurus där ute. Jag har två st fördelardosor i studion. Ni vet såna med en röd switch på. Dessa stänger jag alltid av när jag lämnar lokalen. Men när jag kom dit i förra veckan hade båda två pajat, samtidigt?! Vad kan ha hänt? Den ena är helt död och den andra liksom glappar. När jag har fått lampan att lysa, vilket den gör 1 gång av 10 försök, så sprakar det i lampan. Och man kan se el blixtra i sidorna.

Inte för att jag ska försöka laga dem men man blir ju nyfiken på varför de beter sig så helt plötsligt. Är det någon överspänning de har blivit utsatta för ... eller spökar det helt enkelt? 😲

Fördelardosor? Låter som en del i en bilmotor... Grenuttag heter det väl ändå 😛

Jag har aldrig varit med om ett grenuttag som pajjat, ...har det åskat eller?

Postat (redigerat)
Hej,

Inte för att jag ska försöka laga dem men man blir ju nyfiken på varför de beter sig så helt plötsligt. Är det någon överspänning de har blivit utsatta för ... eller spökar det helt enkelt? 😲

Fördelardosor? Låter som en del i en bilmotor... Grenuttag heter det väl ändå 😛

Är du trädgårdsmästare eller??

Groda heter det i en studio.

Funkar allt som var inkopplat?

Redigerat av Vakumtuben
Postat

Groda kallar jag med flera den runda typen med 3-4 uttag på

som man kan snurra in sladden in i själva grodkroppen.

Postat
Hej,

Inte för att jag ska försöka laga dem men man blir ju nyfiken på varför de beter sig så helt plötsligt. Är det någon överspänning de har blivit utsatta för ... eller spökar det helt enkelt? 🙂

Hej Holmberg!

Är det en lång vit tub med ett gäng 230 volts honor på och en röd vippströmbrytare?

För det första, om dom glappar gnistrar och sprakar skall du slänga dom.

För det andra brukar dom kosta typ 29:- Så det är nog inte direkt högsta kvalisort och med ditt idoga avstängande pallar dom inte i evighet.

För det tredje så brukar brytströmmen ligga på 6A, ligger du nära i kombination med punkten innan så......

Om du vill kolla brytströmmen den blivit utsatt för kollar du på alla prylars effektFÖRBRUKNING i watt (som varit inkopplade i "dosans") och dividerar med volttalet (230) då får du strömförbrukningen i A (ampere)

Vill du minska detta så stäng av, släck mm prylarna som är inkopplade innan du bryter dosans brytare.

Vad som kanske känns märkligt är, varför gick båda sönder samtidigt?

Svar vet ej!

Kolla som redan sagts upp om något är trasigt. Ligger du nära max brytströmmen på dosan så stäng av, släck mm prylarna som är inkopplade innan du bryter dosans brytare. Köp ny "fördelardosa"

Lycka till

/Hv

Postat

Nej, inget annat är trasigt. Som tur är. Ja, de är ju billiga som sjutton så de är redan slängda. Men jag var nyfiken på vad som hade hänt. Tack så mycket för de utförliga svaren. I fortsättningen ska jag stänga av allt innan jag stänger av dosorna.

Grenuttag?! Låter kinky ... 🙂

Postat
Vilken tur att inget mer pajade. Ett tips är att ha dosor med åskskydd ifall det blir en spik på nätet.

Haha, oj nu snackar vi slang här. Grodor och spikar på nätet. 😄

En groda är för mig en felsägning, eller i få fall en liten slemmig typ som hoppar längre än en liten större, fetare slemmig typ som kallas padda.

Men spikar på nätet?! Är det typ som 'en spik i kistan' fast på nätet. I så fall skulle det betyda 'den fullständiga internetdöden'. Ja, herregud! Måste nog skaffa mig en sån där dosa med åskskydd. 😛 :P 😛

Skämt åsido. ☺️ Ja, det var en himla tur att inget pajade. Det är ju inte så att man har råd med en försäkring på prylarna med alla krav försäkringsbolagen har för musikutrustning. Säkerhetsdörr för 15 laxar, galler för fönster, larm etc. för att man ska kunna få ut ersättning om det skulle hända något. Jag kan sätta högra handen på att det säkert står nåt om grodor och dosor med åskskydd i de där villkoren också.

Tack för hjälpen! ☺️

Postat

Förlängnins kabel med grenuttag, är nog den rätta termen.

Har för mig att det finns en gammal lag som säger att dessa endast får användas när en apparatsladd är för kort i en arbets situation, d.v.s. en borrmaskin t.e.x.

Nog om detta,

Jovisst är kvalisorten på ovanstående usel, absolut inte mening att man ska använda som av/på, en viss kvaltets kontroll dock när båda gick sönder samtidigt :-)

En grenkontakt med av/på funktion som håller god kvalitet kostar bortåt 3-400 st.

Det bästa är alltid en fast installation 😄

Postat (redigerat)
Hej,

Inte för att jag ska försöka laga dem men man blir ju nyfiken på varför de beter sig så helt plötsligt. Är det någon överspänning de har blivit utsatta för ... eller spökar det helt enkelt? 🙂

Fördelardosor? Låter som en del i en bilmotor... Grenuttag heter det väl ändå 😄

Är du trädgårdsmästare eller??

Funkar allt som var inkopplat?

Groda? Grenuttag är ett vida känt begrepp, även dess ursprungsform "förgreningsuttag", då "grenuttag" är kortformen för denna sak.

Groda kallar jag med flera den runda typen med 3-4 uttag på

som man kan snurra in sladden in i själva grodkroppen.

Ah, det kallar jag kabelvinda.... tänka sig vilka skillnader det finns... 🙂

Förlängnins kabel med grenuttag, är nog den rätta termen.

Har för mig att det finns en gammal lag som säger att dessa endast får användas när en apparatsladd är för kort i en arbets situation, d.v.s. en borrmaskin t.e.x.

Nog om detta,

Jovisst är kvalisorten på ovanstående usel, absolut inte mening att man ska använda som av/på, en viss kvaltets kontroll dock när båda gick sönder samtidigt :-)

En grenkontakt med av/på funktion som håller god kvalitet kostar bortåt 3-400 st.

Det bästa är alltid en fast installation 😎

Word!

Skarvdosa!

Funktionell och någorlunda korrekt benämning...

salamander

... en ödla...

Fast egentligen kan ju förgreningsuttag vara förgrening av nått annat än just 230V....

Därför borde det verkliga namnet innehålla mer information,,, som t.ex:

"Rakt förgreningsuttag för 230-volts växelström med av/på-knapp och vinklade uttag" (om det nu är vinklade uttag...)

Tack för mig!

Redigerat av Limpan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.