Guitar Nilsson Postat 17 januari 2009 Postat 17 januari 2009 Spelade igår in det mesta till en demo-cd med polarnas rockgäng Buzz King´s. Sångaren sjunger inte precis tonsäkert, så vi la samma stämma en gång till på alla låtar. När vi sen lyssnade med den ena stämman lite svagare pågasad så lyfte sången markant, det blev lite av det läckra sound som JJ Cale har. Man skulle kunna köra slutmixen så, helt utan reverb/delay. En tanke jag nu har är att bränna en slask-cd med dessa två sångspår svagt mixade, sen får sångaren öva som f-n på låtarna, han kan sjunga och gala i bilen tex. Han har ganska nyligen börjat sjunga, låtarna är nyskrivna, så han kan säkert fila på det hela. Sen gör vi en tredje tagning, och då har jag hunnit få min rörpreamp så vi kan ställa in lite skitigare karaktär på rösten. Vid slutmix får de första två sångpåläggen agera dubbeldubb på lagom volle. Funderar över en sak; hur panorerar man vanligen dubbad sång? Dubbar man bara en gång borde väl bägge vara i mono, i alla fall om den ena ska vara svagare mixad. Men med två bakgrundsdubbar kanske man kan dra isär dem lite? Eller är mono bäst även här? Alla ideér och tankar mottages tacksamt. PS Var kan man hyra en instruktör som lär mig redigera/bränna i Tascamportan? Det börjar bli kris. DS På bilden kan man se takets akustikbehandling i form av kamoflagenät. Det är säkert dithängt som en utsmyckning, men jag tror det dämpar en hel del.
Dingbats Postat 17 januari 2009 Postat 17 januari 2009 Funderar över en sak; hur panorerar man vanligen dubbad sång? Dubbar man bara en gång borde väl bägge vara i mono, i alla fall om den ena ska vara svagare mixad. Men med två bakgrundsdubbar kanske man kan dra isär dem lite? Eller är mono bäst även här? Det är väl bara att prova båda och se vilket man tycker om bäst?
Guitar Nilsson Postat 17 januari 2009 Trådstartare Postat 17 januari 2009 Funderar över en sak; hur panorerar man vanligen dubbad sång? Dubbar man bara en gång borde väl bägge vara i mono, i alla fall om den ena ska vara svagare mixad. Men med två bakgrundsdubbar kanske man kan dra isär dem lite? Eller är mono bäst även här? Det är väl bara att prova båda och se vilket man tycker om bäst? Jop. Men jag var nyfiken på hur andra gör...
Rabieshund Postat 17 januari 2009 Postat 17 januari 2009 Jag kör antingen allt i mono eller allt helt åt sidorna. Allt annat är gay!
Guitar Nilsson Postat 17 januari 2009 Trådstartare Postat 17 januari 2009 Jag kör antingen allt i mono eller allt helt åt sidorna. Allt annat är gay! Om det är just tre dubb då?
Fangus Postat 17 januari 2009 Postat 17 januari 2009 Jag kör antingen allt i mono eller allt helt åt sidorna. Allt annat är gay! Om det är just tre dubb då? Vänster Mitten Höger
DieHard (oregistrerad) Postat 19 januari 2009 Postat 19 januari 2009 Nisse på Manpower 🙂😛😆 Ja du jobbar inte på Proffice va? 😆
Piccazzo Postat 19 januari 2009 Postat 19 januari 2009 (redigerat) En tanke jag nu har är att bränna en slask-cd med dessa två sångspår svagt mixade, sen får sångaren öva som f-n på låtarna, han kan sjunga och gala i bilen tex. Han har ganska nyligen börjat sjunga, låtarna är nyskrivna, så han kan säkert fila på det hela. Vilket han borde ha gjort innan han satte sin fot i en studio. Oftast spelar jag in tre spår av varje stämma , Vänster-Höger-Mitt , och ifall det krävs en lite mer raspigare/softare/viskigare mittspår ifall situationen kräver detta. Redigerat 19 januari 2009 av Piccazzo
creel (oregistrerad) Postat 19 januari 2009 Postat 19 januari 2009 (redigerat) Jag kör antingen allt i mono eller allt helt åt sidorna. Allt annat är gay!Varför? Redigerat 19 januari 2009 av creel
laxlaxlax Postat 19 januari 2009 Postat 19 januari 2009 Brukar tänka på en del på sångstil också. Kör jag många dubbar - som i körer - skiter jag i konstonanterna och framförallt S:en. Om texten är "the sun is shining" sjunger jag "e uun i aiing" på dubbarna, annars blir konstonanterna så kraftiga. Och framförallt svåra att sjunga exakt samtidigt. Men det är ju körer. Leadsång. Nån gav mig tipset nån gång att köra kompressor på det dubbenoch låta originalet vara dynamiskt rent. Det skulle kallas för motown-tricket. Men det har inte gett mig något speciellt, vad jag tycker. Testa vetja. Annars är jag just nu allmänt trött på ljudet av dubbad sång, så de gångar jag kör det har jag dubben lågt för att få den så dskret som möjligt.
saverman Postat 20 januari 2009 Postat 20 januari 2009 Jag brukar lägga en dubb när jag sjunger in själv i "lite hårdare" produktioner. Skär basen rätt kraftigt i dubben, distar den lite försiktigt, tar ner den i volym så att den ger en lagom effekt och sen panoreras den en gnutta till vänster/höger (beroende på resten av mixen).
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.