Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har äntligen fått mitt fläskmonster från 80-talet lagat och tänkte mickla ihop den med resten av prylarna nu imorgon.

En sak som jag däremot aldrig har fått ett hum om är hur man ställer in så att cubase kan sköta programchange och köra automation på min gamla Bit99a.

Har än så länge bara försökt mig på att göra det här med min Kawaii K1m iom att Bit:en har varit på verkstaden. Jag ställer in så att synthen och cubase tar emot/sänder på midikanal 1. Men det händer inte ett dugg. Finns det nån speciell standard för hur man styr synthen från cubase? Jag vill liksom inte behöva hålla på och ställa in rätt ljud varje gång innan jag börjar jobba.

Annons
Postat (redigerat)

För att få automation att fungera måste dina externa midipryttlar kunna ta emot ControlChange meddelanden... t.e.x CC 74 som är för filter..

Det kan gå att fixa även om dom inte har en specifik cc-lista...det finns ospecificerade CC-nummer som är "fria" att koppla till vad som helst

Kan du lista ut vilka nummer som fungerar och som instrumenten svarar på är det en hyffsad baggis att bygga ett patchscript som du sedan kan styra synten ifrån i Cubase.

Redigerat av demoniqus

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.