Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Skulle gärna vilja rådfråga alla kunniga här inne om vilken som skulle passa som en första-synth till mig. 😱

Jag har under en period surfar på olika forum och kollat youtube klipp med synthar, effektmoduler och grooveboxar för att försöka komma på vad man skall satsa på för att "så enkelt som möjligt" komma igång med en musikskaparhobby.

Jag har testat tidigare att använda program som FL Studio och Ableton Live tidigare men har tröttnat lite då jag tyckte det blivit för tråkigt med alla kodekproblem och knaster i ljuden etc.

Jag har förstått att även om man köper en hårdvara att leka med så måste man tillbaka och pilla med programmen så småningom om man vill spela in musiken, men jag ändå tror att det hade varit roligare att börja med något mer handfast i form av någon typ av hårdvara.

Jag var ett tag inne på att köpa en Korg electribe (en groovebox) men har mer och mer blivit inne på att köpa en synth. Jag har tittat på recensioner, diskussioner och videoklipp på synthar som, microkorg, korg ms2000, alesis ion och micron, novation supernova, nord lead 2x, jupiter 8 mm... jag tycker några av dessa låter riktigt mäktigt men jag har svårt att komma fram till vilken som skulle passa mig bäst.

Jag kan INTE spela piano särskilt bra, jag har lärt mig kallejohansson, lilla katt och gubben noak när jag var liten men där tar det slut. Jag vill kunna göra ljud som påminner om ANTINGEN någon typ av 80-talsinspirerad electro eller lite åt ambient-/drone pop hållet (gärna både och). Har inget problem med att köpa begagnat och budgeten är inte heller jättetight sålänge det börjar sväva upp över 5000 kr. Jag har svårt att komma fram till om jag skall ha en med många eller få tangenter, med tanke på min begränsade pianoskicklighet. Min absoluta favorit av de ovan nämda syntharna om man bara skall gå på de ljud jag hört i videoklipp är nog Nord lead 2x, men har förstått att denna går på 5k + även begagnad.

Finns det någon som kan rekommendera en synth för detta ändamål? En del verkar propsa för midi-klaviaturer att börja med dels p.g.a. pris och dels för att det är en bra början då man tvingas sätta sig in i datorediteringen direkt, jag vet inte dock om det är för mig.

Tacksam för alla kommentarer och rekommendationer! 😱

Annons
Postat

Säger som jag brukar säga när det kommer till syntköp. En hårdvarusynt köper man när man vill åt en viss typ av ljud och inte bara för att. Är man ute efter att skapa musik och lära sig hur synterser fungerar så är mjukvara alltid ett bättre alternativ. Skittråkigt svar och jag vet att det inte är det du vill men går du ut och slänger upp 5 lakan för en synt så lär du vara säker på att det är den du vill ha.

Om jag vore dig skulle jag ändå satsa på ett midiklav av klass. Kodekproblem i mjukvara har jag inte koll på vad du menar men knaster osv beror nog på inställningar. Köp ett schystt midiklav och ett ljudkort sen fortsätter du leka med FL eller vilket program du nu föredrar. Jag vet att det inte är svaret du vill ha men det är nog det rätta svaret. 😱 Köp en hårdvarusynt när du vet vad du vill ha. Mjukvara kommer man långt på. Själv använder jag bara min hårdvarusynt för att lägga på det lilla extra men klarar mig långt med mjukvara.

Postat (redigerat)
Säger som jag brukar säga när det kommer till syntköp. En hårdvarusynt köper man när man vill åt en viss typ av ljud och inte bara för att. Är man ute efter att skapa musik och lära sig hur synterser fungerar så är mjukvara alltid ett bättre alternativ. Skittråkigt svar och jag vet att det inte är det du vill men går du ut och slänger upp 5 lakan för en synt så lär du vara säker på att det är den du vill ha.

Om jag vore dig skulle jag ändå satsa på ett midiklav av klass. Kodekproblem i mjukvara har jag inte koll på vad du menar men knaster osv beror nog på inställningar. Köp ett schystt midiklav och ett ljudkort sen fortsätter du leka med FL eller vilket program du nu föredrar. Jag vet att det inte är svaret du vill ha men det är nog det rätta svaret. 😉 Köp en hårdvarusynt när du vet vad du vill ha. Mjukvara kommer man långt på. Själv använder jag bara min hårdvarusynt för att lägga på det lilla extra men klarar mig långt med mjukvara.

Tack för svaret 😱 . Är tacksam för alla svar och jag har inte uteslutit idén om att börja med en midi-klaviatur, även om det inte det jag är mest sugen på. Hoppas på att få lite mer råd som jag kan sammanfatta och grunda ett beslut på 😱

Redigerat av slebban
DieHard (oregistrerad)
Postat

För slippa knaster och sånt elände så satsa på ett bra ljudkort med asiodrivrutiner. Om du bara ska köra vsti-syntar så duger ett kort som audiophile 2496 utmärkt och kostar bara runt 700:- idag.

Postat
För slippa knaster och sånt elände så satsa på ett bra ljudkort med asiodrivrutiner. Om du bara ska köra vsti-syntar så duger ett kort som audiophile 2496 utmärkt och kostar bara runt 700:- idag.

Propellerheads Reason brukar finnas att köpa bundlat med någon klaviatur till kampanjpris, typ 4000 kronor. Då får du ett helt gäng syntar och moduler som dessutom liknar riktig hårdvara i sin uppbyggnad och hantering. Lägg till detta ett ljudkort, det ovan föreslagna audiophile-kortet t.ex., och du har en komplett lösning för under 5000 kronor ☺️

Postat (redigerat)

DieHard: Tack för tipset om ljudkortet 😉 Problemet med knastret löste jag faktiskt (var ju bara att installera asio-drivisar), så det var kanske ett dåligt exempel. Men frustrationen när jag inte fick det att fungera först kan symbolisera en känsla jag ofta får när jag sitter med dessa mjukvaror 😊

Angående midi-klaviaturer så är det ju helt klart ett alternativ, men något som verkar bekvämt med hårdvarusyntar är att de har (iaf vissa av dem) möjligheten att skapa riktigt snygga ljud genom att skruva lite på rattarna. Alla preset-ljuden till de olika sequencerprogrammen brukar väl vara ganska dassiga? Och inga musiker vill ju säga var de hittar sina samples om jag förstått det rätt ☺️ . Så det är ju ett problem det med.

Redigerat av slebban
Postat
Angående midi-klaviaturer så är det ju helt klart ett alternativ, men något som verkar bekvämt med hårdvarusyntar är att de har (iaf vissa av dem) möjligheten att skapa riktigt snygga ljud genom att skruva lite på rattarna. Alla preset-ljuden till de olika sequencerprogrammen brukar väl vara ganska dassiga? Och inga musik vill ju säga var de hittar sina samples om jag förstått det rätt ☺️ . Så det är ju ett problem det med.

Även om det i vissa fall är dassiga presets så kan man i de flesta programvaror både själv skruva till feta ljud, alternativt tanka ned presets andra gjort. Lyssna t.ex. på vad tyska Vengeance gjort med Reasons Thor:

http://www.vengeance-sound.com/eng/DetailsTHOR.html

Till just Reason finns det en uppsjö med refills, både gratis och... inte lika gratis sådana 😊

Postat

Kan någon ge ett tips på en bra midi-klaviatur?

Hur bra står sig mitt nuvarande ljudkort Creative SB X-Fi mot ett Audiophile 2496? Vad är de största skillnaderna mellan ett "bra" och ett "dåligt" ljudkort?

DieHard (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Alla ljudkort som har asiodrivrutiner fungerar bra och kan knappast kallas dåliga. Ett billigt som just Audiophile 2496 är inte sämre än ett kostar mer. Det är inte så stor skillnad ljudmässigt mellan ett som t ex kostar runt 700:- och ett för, säg 2500:-. Skillnaden är vad mer man kan behöva. Vill man ha ett kort med för att kunna spela in akustiska, elektriska instrument, sjunga, etc. får man betala mer för det kortet och få anslutningar för mickar och instrumentingångar. Kan nu inget om ditt nuvarande kort men om det fungerar utan något som helst problem finns det ingen anledning att byta. Du kommer då inte att uppleva någon skillnad kvalitetsmässigt. Då är det bättre du lägger de stålarna på ett klaviatur som är bättre. 😲

Redigerat av DieHard
Postat (redigerat)

Och här kommer kärringen mot strömmen... -Klart att grabben ska ha en riktig synth!! 😉

Har man testat mjukvara och tycker att det inte riktigt känns bra så kan absolut en hårdvarusynth vara svaret! Finns dessutom massvis med prisvärda synthar nu, särskilt om man letar begagnat. Priserna är dessutom ganska så stabila, så om du skulle upptäcka att det inte riktigt var din grej så är det bara att sälja/byta... 🙂

Tror inte att du skulle bli besviken med någon av syntharna du nämner. Och tänk på att lite hårdvara absolut inte behöver utesluta att du även kör med lite mjukvarupluggar. -En hårdvarusynth funkar även fint som midiklaviatur till dina pluggar.

Försök att komma iväg till nån välsorterad musikaffär och spela spela spela... 🙂 -Enkelt om du bor i Sthlm eller Gbg, men förstås svårare annars.

Redigerat av android
Postat

Diehard: Ok, tack 🙂

android: Hehe! Kul att någon svarar så 🙂 Jag har inte bestämt mig ännu men jag surfar och läser varje dag för att försöka bli klokare. Jag bor i Göteborg så musikaffärer finns det, problemet är ju att jag är så kass på att spela 😉. Kan bara undra vad säljaren skulle tänka när man ber o få pröva 10 000-kronorssynten och drar igång Kalle Johansson 🙂 Men självklart är det inget man skall bry sig om om man ändå skall slänga ut ett par tusen kronor.

drloop (oregistrerad)
Postat
På musikaffären är det ju bara att låna ett par lurar, så är det bara du som hör... 🙂

Eller ta med dig egna... 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.