Jump to content
Annons

m95larek

Recommended Posts

1. Min midi-keyboard får ström genom USB-port. Sladdarna är kopplade såhär: USB-USB från keyboard till dator, samt midi out från keyboard till midi in på extern ljudkort. När jag ska spela in ett midispår får jag välja mellan tre alternativ för midi input: all inputs, Saffire LE (ljudkortet) samt USB Keystation (keyboarden). Problem: Om jag väljer all inputs eller Saffire LE blir det bara pannkaka av alltihop... Det yttrar sig i alla noter jag spelat in hamnar med ungefär 1/16 längd staplade i början av inspelningen. Skitjobbigt om man nyss nitat ett B3-solo som om ens liv stod på spel, men glömde ändra till USB Keystation på midi input... Några tankar kring detta?

2. Om man t ex ska spela in ett lite trixigt gitarrparti (audiospår) är det ju väldigt smidigt att markera partiet plus lite extra, se till att "loop" är påslagen och sen köra några försök i en och samma sittning... Men hur gör jag om jag vill göra detta med ett midispår? Går det?

Som vanligt, tacksam för svar!

/Lars

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
1. Min midi-keyboard får ström genom USB-port. Sladdarna är kopplade såhär: USB-USB från keyboard till dator, samt midi out från keyboard till midi in på extern ljudkort. När jag ska spela in ett midispår får jag välja mellan tre alternativ för midi input: all inputs, Saffire LE (ljudkortet) samt USB Keystation (keyboarden). Problem: Om jag väljer all inputs eller Saffire LE blir det bara pannkaka av alltihop... Det yttrar sig i alla noter jag spelat in hamnar med ungefär 1/16 längd staplade i början av inspelningen. Skitjobbigt om man nyss nitat ett B3-solo som om ens liv stod på spel, men glömde ändra till USB Keystation på midi input... Några tankar kring detta?

pröva detta

https://www.studio.se/index.php?showtopic=19607

2. Om man t ex ska spela in ett lite trixigt gitarrparti (audiospår) är det ju väldigt smidigt att markera partiet plus lite extra, se till att "loop" är påslagen och sen köra några försök i en och samma sittning... Men hur gör jag om jag vill göra detta med ett midispår? Går de

Ja. Fast du får ställa in i transportpanelen att det ska skapas nytt spår vid loop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför blev det så här ? 😆😄😄🙂🙂

Kanske nån moderator kan rensa.

Tyckte det var väl många svar på en halvtimme... =)

Nåväl, tack! Hör skapar jag förresten nåt spår varje gång jag loopar? En sak till: jag har för mig att man i vissa DAW's kan (gällande audio-inspelning) kan loopa och spela in flera "takes" fast på samma spår, så de staplas rad på rad, sedan välja ett avsnitt här och där och av detta skapa ett superspår... Finns något liknande i Cubase?

Redigerat av m95larek
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...