Jump to content
Annons

CM2:or för overhead, vad tycker ni?

Recommended Posts

creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Förut när jag spelade in trummor använde jag två Lineaudio Design CM2 för överhänget. Jag blev inte så imponerad men det fick bli dem, hade inget bättre. Nu lite senare när jag sitter och mixar tycker jag det låter väldigt tråkigt. Ganska diskantfattigt, och väldigt mjukt och snällt.

Nu hade vi ju iofs inget bra trumset, men ändå, man hör att de inte gav nån schysst återgivning.

Kan avståndet och placeringen påverka detta mycket? För jag laborerade inte jättemycket med det. Kanske hade dem lite för nära. Självklart påverkar rummet också, men rummet var torrt, och jag tycker man hör att mickarna inte gör ett tillräckligt bra jobb.

Jag kan dock tänka mig att folk tycker de är schyssta för jazz, snäll pop, m.m. Vi håller på med nån sorts rock.

Kan lägga upp ljudklipp på OH-inspelningen så ni får höra...

Om man vill ha bättre OH-ljud än vad man får med CM2, vad bör man satsa på då?

LJUDKLIPP: http://www.sendspace.com/file/i5ado5

Redigerat av creel
Annons
Postat
Förut när jag spelade in trummor använde jag två Lineaudio Design CM2 för överhänget. Jag blev inte så imponerad men det fick bli dem, hade inget bättre. Nu lite senare när jag sitter och mixar tycker jag det låter väldigt tråkigt. Ganska diskantfattigt, och väldigt mjukt och snällt.

Nu hade vi ju iofs inget bra trumset, men ändå, man hör att de inte gav nån schysst återgivning.

Kan avståndet och placeringen påverka detta mycket? För jag laborerade inte jättemycket med det. Kanske hade dem lite för nära. Självklart påverkar rummet också, men rummet var torrt, och jag tycker man hör att mickarna inte gör ett tillräckligt bra jobb.

Jag kan dock tänka mig att folk tycker de är schyssta för jazz, snäll pop, m.m. Vi håller på med nån sorts rock.

Skicka upp inspelningen!

Jag har bara goda erfarenheter av CM2 och 3 på överhäng

Postat

Skulle vara toppen om du ville lägga upp ljudklippen! Ska själv micka överhäng med CM3 när jag lirar in mitt akustiska bluesband, så alla tidigare erfarenheter är välkomna. Har fått för mig att CM2 och CM3 är rätt lika - så kanske finns det ett och annat för mig att tänka på här. Fick hem mina CM3:or idag, och har inte hunnit testa dem. Ska också jämföra CM3 mot Röde NT5 på ackegitarr, och återkommer när jag har lite mer kött på benen. Men, släng gärna upp ljudklippen!

creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Ok, ja, det låter ju inte illa. Men jag gillar inte ljudet och tycker inte det låter proffsigt.

Här är ljudklipp:

http://www.sendspace.com/file/i5ado5

Låter säkert mycket bättre med bättre trummor, bättre rum och bättre placeringar... men ändå, tror inte mickarna är nåt för mig.

Redigerat av creel
creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hmm, jag har aldrig analyserat ljudet så mycket, men nu hör jag att rummet suger. Det låter väldigt instängt och "boxy" (ett uttryck jag inte är helt säker på betydelsen av 🙂).

Har dock inget bättre rum i den studion, alternativ är dock att spela in utomhus. Det kanske skulle låta bättre än detta iaf.

Redigerat av creel
Postat

Ja rummet känns VÄLDIGT dämpat vilket per automatik tar bort massa diskant och sen beror det ju på hur kitet låter också och jag har iaf inte upplevt mina CM3:er som diskantfattiga så jag tror felet ligger någon annanstans än i mikarna.

Låter källan bra brukar inspelningen bli bra då CM3:erna iaf enligt mig är väldigt ärliga.

Postat
Låter källan bra brukar inspelningen bli bra då CM3:erna iaf enligt mig är väldigt ärliga.

Det är också min erfarenhet av CM2/3.

creel (oregistrerad)
Postat

Ok!

Är det stor skillnad på CM2 och 3?

Hur skulle en truminspelning låta utomhus tror ni? 🙂

Postat
Ok!

Kan absolut funka, det finns ju liveplattor som låter helt okej 🙂

Men testa vettja! Det gäller ju bara att slippe blåst och skit så det inte stör inspelningen.

Sen kanske det vore bra att vänta till våren annars kan ju trumspelet blir rätt stelt i kylan *trumvirvel, puka och crash!*

creel (oregistrerad)
Postat
Ok!

Kan absolut funka, det finns ju liveplattor som låter helt okej 😉

Men testa vettja! Det gäller ju bara att slippe blåst och skit så det inte stör inspelningen.

Sen kanske det vore bra att vänta till våren annars kan ju trumspelet blir rätt stelt i kylan *trumvirvel, puka och crash!*

Hehe, ja, det kommer inte bli aktuellt på ett tag 🙂

Det är ute på landet... bara vi slipper ljud från traktorer, hästar, kor etc så ska det gå bra. 😄

Postat

Har du testat att spela in på så " Nära Max" som möjligt? Inspelningsvolym är viktigt.

Lyssnade på klippet nu. Det låter som att trummisen fjesar. Absolut ingen attack i virveln. Lär han att slå både på sargen å skinnet samtidigt! Grundljudet på trummorna är för dåligt helt enkelt. " Brottarmatta"

creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Har du testat att spela in på så " Nära Max" som möjligt? Inspelningsvolym är viktigt.

Lyssnade på klippet nu. Det låter som att trummisen fjesar. Absolut ingen attack i virveln. Lär han att slå både på sargen å skinnet samtidigt! Grundljudet på trummorna är för dåligt helt enkelt. " Brottarmatta"

Ok, jo, trummisen är/var inget vidare om jag ska vara ärlig. Han mesar helt klart. Han spelade otajt också, men det är något jag trollat bort 😉 Nästa gång vi spelar in ska jag se till att han verkligen spelar bra vid inspelningen.

Slå på sargen och skinnen samtidigt? Gör en rocktrummis det normalt? (för att vanligt hårt komp) Sorry, jag är inte trummis nämligen.

Det ska jag verkligen säga till honom, tack för kommentarerna!

Inspelningsvolym nära max? Varför är det viktigt? Det var nog något jag kunde ha gjort bättre, jag hade rejäl marginal från att det skulle slå över.

Redigerat av creel
Postat

Ok, jo, trummisen är/var inget vidare om jag ska vara ärlig. Han mesar helt klart. Han spelade otajt också, men det är något jag trollat bort 🙂 Nästa gång vi spelar in ska jag se till att han verkligen spelar bra vid inspelningen.

Slå på sargen och skinnen samtidigt? Gör en rocktrummis det normalt? (för att vanligt hårt komp) Sorry, jag är inte trummis nämligen.

Ja så är det! Jag är inte trummis själv men har spelat med många! Och fuskar lite själv. Det kan låta outhärdligt när man repar men ett bra anslag på virveln är A och O tycker jag. Det är svårt att förklara....men man slår sas med toppen mot skinnet samtidigt som kanten på mitten av pinnen träffar sargen. Låter nästan magiskt 😉

Postat

Tycker inte att trummisen fegar (av det lilla jag hörde) Det är ändå konsekvent lirat.

Däremot så låter virveln som en spya. Stäm upp den och få fram lite klang i den. Nu låter det som om skinnet är slappt och att det ligger en dyblöt APK-limpa på den.

Vad det gäller överhänget så låter det som om det är riktigt sunkiga cymbaler eller så är det uppmikat fel.

Men det är inte omöjligt att få till det av det matrealet. Highpassa fram tills du hör att virveln tappar botten och nästan försvinner. Sen boosta från 6-8 K och uppåt.

Elof (oregistrerad)
Postat

När Line Audio CM2 och Røde NT5 var de stereopar jag hade så valde jag mycket hellre NT5. Jag tycker inte CM2 är speciellt ärliga/bra, då finns det ärliga mickar som låter betydligt bättre (hur nu det kan gå ihop). Vet inte exakt vad det är för skillnad på CM2 och CM3.

creel (oregistrerad)
Postat

Ok, jo, trummisen är/var inget vidare om jag ska vara ärlig. Han mesar helt klart. Han spelade otajt också, men det är något jag trollat bort 😱 Nästa gång vi spelar in ska jag se till att han verkligen spelar bra vid inspelningen.

Ja så är det! Jag är inte trummis själv men har spelat med många! Och fuskar lite själv. Det kan låta outhärdligt när man repar men ett bra anslag på virveln är A och O tycker jag. Det är svårt att förklara....men man slår sas med toppen mot skinnet samtidigt som kanten på mitten av pinnen träffar sargen. Låter nästan magiskt 😱

Ok! Jo, jag förstår precis hur du menar, hur man slår.

Men så i princip alla trummisar gör så? Är du säker?

Ta typ denna som exempel:

http://se.youtube.com/watch?v=1cnmoeOYNb8

Sånt trumljud diggar jag. Slår trumpinnen i sargen också? (vid virvelslagen)

Tycker inte att trummisen fegar (av det lilla jag hörde) Det är ändå konsekvent lirat.

Däremot så låter virveln som en spya. Stäm upp den och få fram lite klang i den. Nu låter det som om skinnet är slappt och att det ligger en dyblöt APK-limpa på den.

Vad det gäller överhänget så låter det som om det är riktigt sunkiga cymbaler eller så är det uppmikat fel.

Men det är inte omöjligt att få till det av det matrealet. Highpassa fram tills du hör att virveln tappar botten och nästan försvinner. Sen boosta från 6-8 K och uppåt.

Jag vet inte om vi ska stämma upp den, vi vill ju ha ganska mörk virvel. Typ som i youtube-klippet jag länkade ovan. Däremot är virveln verkligen skit, billig och gammalt skinn.

Ja, crashen som man kan höra i detta klipp var trasig 😉 sunkig var ordet. Men den hade mycket mer diskant, briljans och klang i rummet. Kanske hade jag kunnat få mer "klirr", snärt och diskant om jag riktat mickarna annorlunda.

Jo, jag har redan fått det att funka helt ok i en mix. Jag triggar/samplar bas och virvel. Det är lite fuskigt och tråkigt, jag vet. Nästa gång kanske vi kan ordna en ny virvel som låter bra, så samplar vi den själva. Så att samma virvel är i närljudet som i överhängsljudet.

Jag vet hur man eq:ar, hehe 😎

Det behövdes inte så mycket eq för att det skulle funka i en mix, såhär ser det ut:

http://img525.imageshack.us/img525/7839/voxeqzs0.jpg

Fast jag kör dyn 0 där så varje liten kurva är stor skillnad.

Postat
Ok!

CM3 har en respons lite längre ner i basen och jämnare ljud off-axis, men i det stora hela är det inte mycket som skiljer.

Båda finns på min testsite om du vill jämföra hur de låter (dock inte med trummor). 😱

Postat

tjenna tror detta slag med pinnen i sargen kallas för powerstroke. kan vara gutt att göra i tex lite lungnare fetare riff blir riktigt fläskigt!

Postat

Använde CM3 väldigt mycket förut, men blev väldigt besviken på dom. Dom har ett VÄLDIGT runt ljud med diskant som verkligen lyser med sin frånvaro, inte mitt förstaval för overhead precis...

Har inte testat än, men har en känsla av att CM2/3 passar bättre till HiHat, där det ger ett rundare ljud jag tror går väldigt bra ihop med ett överhäng baserat på, för att nämna några som tjänat mig troget genom åren, Oktava 012, AKG CK1 (nu C451b), eller en trevlig småmembransmick från Neumann med grova hål i grillen jag inte kan minnas namnet på :-)

creel (oregistrerad)
Postat
Använde CM3 väldigt mycket förut, men blev väldigt besviken på dom. Dom har ett VÄLDIGT runt ljud med diskant som verkligen lyser med sin frånvaro, inte mitt förstaval för overhead precis...

Har inte testat än, men har en känsla av att CM2/3 passar bättre till HiHat, där det ger ett rundare ljud jag tror går väldigt bra ihop med ett överhäng baserat på, för att nämna några som tjänat mig troget genom åren, Oktava 012, AKG CK1 (nu C451b), eller en trevlig småmembransmick från Neumann med grova hål i grillen jag inte kan minnas namnet på :-)

Kan stämma bra det där. Vi delar samma uppfattning om CM-mickarna. Det är ju knappast enbart rummet som gjort ljudet så diskantfattigt och runt/mjukt.

Postat

Kan stämma bra det där. Vi delar samma uppfattning om CM-mickarna. Det är ju knappast enbart rummet som gjort ljudet så diskantfattigt och runt/mjukt.

CM3 uppfattas ofta som "tråkiga" eftersom de har en väldigt rak frekvensgång. De är inte diskatfattiga, men det är väldigt många andra micar som har en ganska rejäl diskanthöjning - så jämfört med många andra micar kan man uppleva CM3 som diskantfattiga... 🙂

CM3PLOTS.gif

Oktava MK012 är absolut värda att fundera över om man vill ha ett lite roligare ljud. 🙂

Postat

Håller på att mixa en låt nu där överhänget är från just CM2. Jag tycker inte att det saknas diskant i dem. Dock så låter de rätt platta och tråkiga och inget som flörtar med mig. Rummet jag spelade in i är en mardröm. Vanlig lektionssal/ensemblesal i en skola utan någon akustikbehandling. Satte bara upp trummorna och slängde på mickarna utan att bry mig om akustiken.

I orginalfilen så låter de som de låter, och ni hör vilket tråkigt rum. Trummorna låter inte alls roliga i verkligheten heller. I mixfilen är hela kittet på(virveln är triggad, men inget annat) och jag har jag fixat till lite. Bara för att höra hur detta kanske kommer bli i sin helhet.

OBS! Slängde endast upp detta för ännu en inspelning med dem. Inget om att mixen inte låter bra osv då det är work in progress 🙂

http://www.speedyshare.com/372923406.html

MVH

Anders

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.