Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag försöker göra houselåt efter houselåt efter houselåt i Reason.. Men det blir aldrig riktigt bra. Jag kan själva programmet rätt hyfsat, hur man kopplar alla grejer, sidechainar osv.. men ja lyckas aldrig få till några feta syntljud och pads... Jag tycker inte att nåt av dom presetsen som finns låter bra för house, särskilt inte padsen... och jag är inte så himla bra på att ratta själv.. hur gör jag för att bli bättre? Några tips? Det borde ju gå att göra hyfsat bra houselåtar i reason utan att man behöver blanda in massa andra syntar via t ex. cubase o så..

Ljuden jag är ute efter är väl nåt i stil med vad Axwell, Spencer & Hill, Prydz o de gänget använder.... Dom presetsen som finns nu tycker jag låter mer åt trancehållet än house..

Annons
Postat

tjena. jag hittade en riktigt schysst refill med pads bass och leads till thor som är helt galna ljud i. allt är gjort på reasons ljudbank och låter riktigt maffigt. vet inte om det är exakta ljuden du vill ha men skicka ett mess så kanske vi kan lösa dem!

Postat

gå igenom alla banker, hitta ett ljud som du tycker ärok, börja ratta på det tills du får det ljudet du villa ha. lägg på effekter typdist, reverb, delay etc.

Komprimera ALLT separat, det är så man får de "proffsiga" ljuden i reason..

Postat

När du får en idé på något ljud - ratta fram det!! .. ge inte upp förrän du har lyckats, och dessutom så lär man sig väldigt mycket på det också.

Postat

Jag har ingen aning om vad många av rattarna och knapparna i t.ex Thor gör, men om man rattar lite random kan man hitta rätt snygga grejer ibland bara på ren tur. Är ju svårt att leta efter ljud på det sättet, men ibland lyckas man och dessutom lär man sig ju hur synthen funkar.

• 2 veckor senare...
Postat
gå igenom alla banker, hitta ett ljud som du tycker ärok, börja ratta på det tills du får det ljudet du villa ha. lägg på effekter typdist, reverb, delay etc.

Komprimera ALLT separat, det är så man får de "proffsiga" ljuden i reason..

Du menar att man routar originalljudet via varje effekt enskilt och sen via kompressor till en gemensam mixer? Dvs ett helt gäng kompressorer på varje t.ex. "lead"?

Brukar också göra på liknande sätt... Brukar kännas mer ... fylligt då tycker jag 😄

• 1 månad senare...
Postat
Du menar att man routar originalljudet via varje effekt enskilt och sen via kompressor till en gemensam mixer? Dvs ett helt gäng kompressorer på varje t.ex. "lead"?

Brukar också göra på liknande sätt... Brukar kännas mer ... fylligt då tycker jag 😄

Hur menar du? Kan du utveckla det lite mer? 😛

Postat (redigerat)
Hur menar du? Kan du utveckla det lite mer? 😛

Skapa en Combinator, välj valfritt lead, t.ex. en NN-XT, sen splittar du dennes utsignal, sen skickar du dessa signaler till varsin effekt, reverb, kompressor, unison osv till varsin kanal till en mixer INNE i combinatorn. Lägg sedan en kompressor/maximizer whatever på mixerns main out till combinatorns "in". Så det som slutgiltigen kommer ut ur combinatorn är ett ljud som är en summering av lite diverse effekter från en enda ursprunglig ljudenhet.

(Avsluta alla dessa separata signalkedjor med en kompressor med lite olika inställningar för varje)

Blev lite flummigt nu men måste precis sticka, hoppas du förstår lite av mitt svammel 😄

Lycka till!

MVH

Johan

Redigerat av johle
  • 2 veckor senare...
Postat
Jag försöker göra houselåt efter houselåt efter houselåt i Reason.. Men det blir aldrig riktigt bra. Jag kan själva programmet rätt hyfsat, hur man kopplar alla grejer, sidechainar osv.. men ja lyckas aldrig få till några feta syntljud och pads... Jag tycker inte att nåt av dom presetsen som finns låter bra för house, särskilt inte padsen... och jag är inte så himla bra på att ratta själv.. hur gör jag för att bli bättre? Några tips? Det borde ju gå att göra hyfsat bra houselåtar i reason utan att man behöver blanda in massa andra syntar via t ex. cubase o så..

Ljuden jag är ute efter är väl nåt i stil med vad Axwell, Spencer & Hill, Prydz o de gänget använder.... Dom presetsen som finns nu tycker jag låter mer åt trancehållet än house..

Du bör kika på min gratis refill Massive Synthesis som finns att ladda ner på propellerheads hemsida (endast för reg. användare av Reason 4). Den innehåller 2600 högkvalitativa patchar för Reason 4 varav 1100 för Thor. Chansen är att det finns något användbart som du kanske åtminstone kan bygga vidare på.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.