Johan Royen Postat 24 november 2004 Dela Postat 24 november 2004 (redigerat) Dag att köpa ny burk lagom till jul, Half-Life 2 och Reason uppdatering. Eftersom jag är en lat och fattig person har jag snackat med Dataprince som ger mig följande: Intel Pentium 4 3,06GHz /800 Prescott CPU 1MBP4 intel/Via moderkort support 800MHz bus & Intel Prescott processor, RAID, 2*SATA 1.5Gb/s, 8*USB 2,0 512MB DDR400 PC3200 Kingston 160GB 7200rpm HDD 2Mb 8ms ATI Radeon 9200se 128Mb / DVI &TV out DVD±RW 8x/12x/16x Ljudkort 3D 5.1 stereo högtalare 180W LAN 10/100 Nätverkskort Standard miditower 350w/450w, tgb, mus m. hjul & musmatta 2st USB2.0 panel Fast med ett Intel 865PE och Radeon-kort till ett förmånligt pris. Tillkommer köp av Audiophile 2496 e dyl. Någon som har några synpunkter eller tips som inte innebär att jag måste råna en bank? Redigerat 24 november 2004 av royen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
peppemannen Postat 24 november 2004 Dela Postat 24 november 2004 Spontant så tycker jag att du ska satsa på mer minne och ett tyst chassi. Förslagsvis Antec Sonata. Och minst en gig minne. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
PzYkBrYt Postat 24 november 2004 Dela Postat 24 november 2004 Jag har en i princip likadan.. tänk på att prescott blir satans varma så ett väl kylt & tyst chassi är att rekommendera.. sen är 1 Gb i ram alltid välkommet.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gol Postat 24 november 2004 Dela Postat 24 november 2004 Intel Pentium 4 3,06GHz /800 Prescott CPU 1MBP4 intel/Via moderkort support 800MHz bus & Intel Prescott processor, RAID, 2*SATA 1.5Gb/s, 8*USB 2,0 512MB DDR400 PC3200 Kingston 160GB 7200rpm HDD 2Mb 8ms ATI Radeon 9200se 128Mb / DVI &TV out DVD±RW 8x/12x/16x Ljudkort 3D 5.1 stereo högtalare 180W LAN 10/100 Nätverkskort Standard miditower 350w/450w, tgb, mus m. hjul & musmatta 2st USB2.0 panel Några funderingar: -Prescott Som PzYkBrYt säger, så blir den väldigt varm. En bra cpu-fläkt skulle behövas. -160GB HDD Vilket märke? -ATI Radeon 9200 Finns dom fortfarande? Du kan ju i stort sett glömma HL2! -Ljudkort 3D 5.1 stereohögtalare 180W Vad ska du med detta till? Standard MidiTower 350W/450W -Vilket märke? Det är stor skillnad på nätaggregat. Detta paketet är värt max 4000:-, men jag skulle inte betala så mycket! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Johan Royen Postat 24 november 2004 Trådstartare Dela Postat 24 november 2004 (redigerat) Okej, det var alltså en del att tänka på =) Jag tror jag klarar mig på 512 Mb RAM, krisar det kan man ju alltid stoppa i mer. Har visserligen riktigt kallt i studion (dåligt isolerat) om det gör någon skillnad, men jag ska kolla vad andra processorer kostar alternativt om det går att byta fläkt (vad är en bra fläkt?). Hårddiskfabrikat ska också undersökas. Spelar visserligen inte in sådär enormt mycket, men det kan ju ändras. Kommer inte ihåg exakt vad det var för grafikkort, ska kolla upp det, antagligen inte Radeon 9600 om det är gammalt (ingen koll på grafikkort längre). Annars får man skälla på säljaren =) Ljudkortet är det inbyggda på moderkortet (verkar närmast vara standard nft) och kommer givetvis stängas av omgående. Högtalare, tgb, mus osv ingår kostnadsfritt. Ska kolla märke på låddan, har aldrig haft några egentliga problem med brus, men det skadar ju aldrig. gol: Var kan man få tag i likvärdiga system för <4 000, skulle jag isf vilja veta 🙂 Tack för hjälpen! Redigerat 24 november 2004 av royen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
PzYkBrYt Postat 24 november 2004 Dela Postat 24 november 2004 jag har Zalman CNPS7700-ALCU processorkylning som är en av de bättre, ändå vore det fel att säga att tempen på nåt sätt skulle vara låg.. sen beror det mest på att jag har ett gt 6800 sittandes alldeles under processorfläkten samt dålig cirkulation i burken.. nån som har tips på bra & jävligt tysta chassi-fläktar?🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gol Postat 24 november 2004 Dela Postat 24 november 2004 gol: Var kan man få tag i likvärdiga system för <4 000, skulle jag isf vilja veta 🙂 Jag skulle jag plocka ihop delarna själv, istället för ett färdigt paket. Jag förstår om det känns tryggare att köpa färdigt, för det är inte alldeles lätt att bygga själv. Men om vi säger att du har en budget på 6500:- (Vilket jag skulle gissa att ditt datorpaket kostar). - Processor AMD A64 3000+ Boxed: 1400:- - Chassi med hyfsat nätagg: 700:- - 160GB HDDm Seagate/Maxto/Hitachi: 850:- - Moderkort tex. ASUS: 1000:- - Minne 512MB, Corsair: 700:- - Grafikkort AGP, 6800LE: 2000:- => 6650:- Kan du inte bygga själv, frågar du en polare. 😄 Nu får du en bra dator, med ett grafikkort som fixar HL2 utmärkt! Tar vi bort grafikkortet blir det ju nästan 4000:- 🙂 Fast jag stoppar inte dig från att köpa ett färdigt paket. Bara du kollar upp alla komponenter och ser hur mycket butiken har lagt på! Priser på nätbutiker kan du kolla upp här: http://buggy.no-ip.com/sok.php För att kolla upp så dom inte lurar dig på grafikkortet (som vissa butiker brukar göra) kan du hitta tester här: http://www.tomshardware.com/ http://www.xbitlabs.com/ http://www.anandtech.com/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Johan Royen Postat 24 november 2004 Trådstartare Dela Postat 24 november 2004 Alright, jo, jag tänkte att du menade komponentkostnaderna. Får man ju lägga på arbetskostnader också, samt eventuella kortslutna komponenter =) Tack för länktipsen! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.