Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Kom på mig själv att jag inte gjort några backupper på den musik jag vart inblandad i de senaste åren. Blev faktist lite rädd på vad som skulle kunna hända så jag tänkte det är dags att att sätta igång det projektet.

Tänkte mappar så här:

1. Rena audiospår

2. mixade audiospår

3. Presets för synthljud

4. kanalinstälningar

+ backtrack & mastermix och en Cubase fil på hela projektet.

Varkar detta vettigt eller har jag glömt något? Hur brukar ni göra era?

Annons
micke62 (oregistrerad)
Postat

Hej!

Det absolut bästa är att lägga allt i en projekt mapp, alla kategorier!!!

Då hittar du, de filer du vill leta upp!

lägg allt på en extern hårddisk, gärna fler hemma hos en kompis eller hos mor o far!

Tänk på att en brand gör att dator och dina projekt förstörs, gör backups

så fort det bara går, jag skulle gråta blod om det hände mig!

/Mickde

pme (oregistrerad)
Postat

Är man något så när seriös så ska man ta en systembackup. Dvs en kopia på hårdisken inklusive virus och annat skit. Det behöver man kanske inte göra

varje dag men det är ett bra komplement till undansparade projekt. Och tänk också på hur du förvarar dina backuper. Dvs se till att ha det viktiga någon annanstans än i din bostad eller studio.

Postat (redigerat)

Jag backupar genom en automation. Jag skapar alla projekt under en och samma mapp på audio-disken, som du kan se på bilden. Alla mappar där är en låt som ännu inte är helt klar. Den automatiska backupen zippar varje enskild mapp i D:\projekt, alltså varje låtmapp för sig, som separata filer och sparar dem på en nätverksdisk. Backupen är inkrementell, så det sparas med jämna mellanrum även då jag jobbar med låten.

backup.jpg

När låten är klar, så zippar jag ihop hela låtens projektmapp, manuellt, och sparar den på nätverksmappen och tar bort originalet på d:\. På samma gång gör jag en textfil där jag antecknar allt som kan vara viktigt att komma ihåg, som är unikt just för det projektet. Detta för att jag ska kunna öppna det igen och det ska funka nästan rakt av.

Saker som syntpresets och spår-konfigurationer kan man spara som filer lägga in där med. Kanal-konfigurationer sparar jag i en speciell mapp, utanför projektmappen, som alltid finns på samma plats, så cubase letar alltid efter dom på samma ställe. När det gäller synt och effekt presets så använder jag ofta fabrikspresets, just för att förenkla backup och återställning. Om jag gör några justeringar, så skriver jag in vilka justeringarna är, i spårets "Notepad" panel. Gör jag däremot ett helt eget syntljud, då sparar jag det som fxp eller fxb fil - i låtens mapp under D:\Projekt. Nyckeln till att ha ett bra och effektivt backup-system är att göra allt på samma sätt varje gång, spara på samma sätt i samma mappar. Då är det bara göra en backup på "de här" mapparna eller mappstrukturerna, så slipper man fundera sen. Återställning är viktigt, för hur mycket är en backup värd om den inte kan återställas till användbarhet igen, och gärna pang bom bara.

De rena audiospåren - ifall de är importerade - finns i projektets Audio mapp. Alla redigeringar däremot, sparas i projektets Edit mapp, så om man importerat och sedan redigerar spåren så har man både de ursprungliga och de redigerade spåren i projektmappen, på olika ställen, automatiskt. Vill man sen öppna låten igen, så behöver jag ta zip-filen från nätverksdisken, zippa upp den och lägga låt-mappen i D:\projekt. Sen är det bara öppna cubase och köra.

Har man råd att lägga ut pengar, så finns det nästan färdiga backup-system, t.ex. Raid konfirugarioner med disk-spegling som en enda hårddisk osv. Jag har inte lagt ut så mycket, och jag är lite avig mot att trycka in en massa special-saker i en dator som är så känslig för minsta lilla. Att backa upp till en annan hårddisk räcker nog ganska långt. Är man riktigt noga kör ju folk med att lagra en backup hemma på separat dator/disk plus att dom kör spegling på den lagringen på en disk som ligger någon annanstans, typ ett filhotell eller årivat - genom att jag lagrar hans backuper hos mig så lagrar han mina.

Redigerat av Opus99
Postat

För den riskmedvetne (nervöse) / seriöse.

Jobba på en arbetsdisk.

Använd två andra diskar som speglingar av arbetsdisken.

Gör backup varje kväll du jobbat, varannan disk varannan dag.

Har du tagit bort nåt riktigt dumt och sen backuppat finns det fortfarande kvar.

Ha dessutom en disk på annan plats vid t ex inbrott.

Jag använder retrospect som backupprogram.

Emil

• 4 månader senare...
Postat

En kompletterande "fundering" till denna tråd...

Jag har fått rådet att lägga det i följande mappar på en separat AUDIO disk.

Projects

Samples

Instruments

Loops

Sedan kan man dela in det i undermappar, t ex

Samples: 85 BPM, 90 BPM osv.

Instruments: Bass, Drums osv.

Nu till min fundering...

En sak som slog mig. Under Instruments så borde ju t ex Instrumetnljudens "preset" från VSTi ligga med. Men när man installerar VSTi så skapar man ju en *.dll fil. Den bör väl ändå hamna i exempelvis C:\\Program Files\Cakewalk\Vstplugins. Eller tänker jag fel här?

Postat

Ett tipps när det gäller backup som du vill lagra hos annan part (polare, föräldrar, annat)

Ett bra sätt att skydda sig mot tråkigheter etc, vare sig det gäller musikprojekt eller annan backup är att ta en extern disk och formatera den med truecrypt (fungerar både i linux, windows samt osx). Vid ev inbrott etc hos den du lagrarar den hos, så är din backup skyddad (till rimlig nivå)

Glöm bara inte bort vilket pw du hade 😛

Läs mer om hur bra truecrypt är samt ladda hem: (gratis)

www.truecrypt.org

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.