Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan!

Har precis köpt nya monitorer, M-Audio BX5a, och har nu ett litet problem.

Hemma verkar dom förstärka vissa bastoner, mest runt 100-150Hz så slår det igenom och liksom börjar sjunga eller hur man nu ska beskriva det. Jag märkte det när jag försökte spela in lite plock på en elgitarr att en viss ton hade en helt klart högre volym än dom andra. Sen hörs det när jag lyssnar på vanlig musik också. Sånt hände aldrig i mina gamla datorhögtalare. Hoppas ni förstår vad jag menar. Annars får jag väl micka dom och visa er.

Vad kan det bero på? Hur blir man av med det?

Tack så jättemycket på förhand.

Annons
Postat

Gissar att ditt rum är obehandlat...? Troligtvis stående basvågor och reverbet i rummet som spökar. Det är vad jag satsar min femma på. Ok att M-audio monitorerna inte är de bästa som finns direkt, men jag har svårt att tro att de skulle vara så dåliga att det beror på dem.

Du behöver nog behandla rummet. Ev kanske du behöver bygga en ordentlig basfälla för att få bukt med problemet om det är illa. Du kan dock börja med att dämpa ordentligt i hörnen och se om det blir bättre. Svårt att ge råd utan några direkta info om rumsmått etc. Släng upp lite mer info så finns det folk här som har råkoll på vad du behöver göra. Kolla cruncher's byggtråd också där han bygger en Helmholz (sökfunktionen, baby!)

Postat
Gissar att ditt rum är obehandlat...? Troligtvis stående basvågor och reverbet i rummet som spökar. Det är vad jag satsar min femma på. Ok att M-audio monitorerna inte är de bästa som finns direkt, men jag har svårt att tro att de skulle vara så dåliga att det beror på dem.

Du behöver nog behandla rummet. Ev kanske du behöver bygga en ordentlig basfälla för att få bukt med problemet om det är illa. Du kan dock börja med att dämpa ordentligt i hörnen och se om det blir bättre. Svårt att ge råd utan några direkta info om rumsmått etc. Släng upp lite mer info så finns det folk här som har råkoll på vad du behöver göra. Kolla cruncher's byggtråd också där han bygger en Helmholz (sökfunktionen, baby!)

DAMNIT!

Tänkte att det kunde vara det men hoppades att det inte skulle vara det. Fett jobbigt...

Har nämligen allt i vardagsrummet och tror inte flickan blir så glad om jag slänger upp massa dämpsaker i rummet....

Men jag antar att det inte är så mycket att göra....

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.