Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Jag har ledsnat på det hårda och ganska olevande ljud man får när man spelar in sång direkt från mic till ljudkort.

Jag skulle behöva en vettig typ rackkompressor och eq så att jag kan få en insignal som är jämn, lätthanterlig och inte så hårt och spretigt.

Någon som har bra tips?

Mvh

Christian

Redigerat av lonewind
Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Om jag vore du skulle jag titta på en ny micpreamp. 🙁

Postat

Jo, det var väl något sådant jag tänkt mig... Har du något bra tips?

Postat

Jag har ett emu 1820. Till den kopplar jag min SE Electronics SE2200a mick. Och sen använder jag emukortets inbyggda mjukvarukompressor innan signalen går vidare till inspelningsprogrammet.

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag tycker nog att du skall skippa den inbygga kompressorn.

Den kan du väl ha för lyssningen men du behöver inte spela in den.

Men om du nu skall köpa en kompressor så kolla in FMR RNC som gör en bra och billig kompressor som är grym på sång och annat.

http://www.thomann.de/se/fmr_audio_rnc_1773.htm

Postat (redigerat)

Vad har du för budget? Universal Audio LA-610 är ju en kanallimpa som lämpar sig väldigt bra på just sång.

LA-610_front_medium.jpg

Redigerat av Emil
Postat

Om du ska ha både eq och kompressor är det ju faktiskt lika bra att du slår till på en channelstrip på en gång. Dvs. en burk med både en preamp, eq och kompressor. Precis som LA-610 som dock ligger utanför din budget.

Postat

Jag håller med Emil.

Regeln är basic! Ju dyrare, ju varmare ljud typ :rolleyes:

För 5-10 tusen får man riktigt bra skit faktiskt.

Kolla även in TL Audio. Dom har en jädrans massa fina burkar.

Postat

Precis, UA 610 låter skönt fet ock go, kanske en aning "skräpig" i de låga frekvenserna.

En helt ok som brukar gå billigt begagnat nu för tiden är Focusrite Green 3 ,har 48v, phase , bas skärning, comp, eq, deesser, notch filter allt du kan tänkas behöva.

Låter väldigt nära och "ren" med en billig chines ldc mic.

drloop (oregistrerad)
Postat

UA 610 hra ju en LA-2 liknande kompressor inbyggt. Ett klart köp!

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Vintage Design M73D & M81D.... funderar själv på 2st M73R eller en DMP.

Chandlers TG2 är jag väldigt nyfiken på och även Great River MP-2NV som Claes här på forumet tipsade mig om. 😎

Postat

Tjena Christian.

Spana efter begagnade Supreme-modifierade kompressorer. Undvik Behringer. DBX + SPL är bra maskiner för modifikationer.

Mkt, mkt bra ljud för lite pengar. Vanligvis så pass bra att dom är i klass med t ex Portico.

Mvh Omni

Postat

Tack för många bra svar allihop!

Har läst en del om typ channelstripvarianter eftersom jag vill ha eq och kompression i samma.

Tänkte höra om någon provat Joemeek Three Q? Har läst mycket bra om den och den är jädra billig.

Sjukt billig är SM Pro Audio's TB 101 men jag hittar inga recensioner eller test på den. Någon som provat?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.